וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החקירה שלא הפילה את "הבורר מירושלים": האזינו להקלטות

22.4.2015 / 20:00

יעקב עקא שמעון הוא דמות מפתח בברית הפשע שהבטיחה כי ממלכת אברג'יל לא תיפול, גם אם זה כרוך בחיסול פה ושם. אישום זניח יחסית הנחית אותו בכלא - אך כעת הוא חופשי. כך זה נשמע כשאחד מבכירי העבריינים בישראל מנהל את עסקיו בטלפון ומיתמם בחקירה. בלעדי לוואלה חדשות

צילום: ניב אהרונסון, יואב דודקביץ'; עריכה: ניב פוקס

אנשי היחידה המרכזית ירושלים ואנשי היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) עורכים בימים האחרונים סדרה של דיונים מיוחדים הנוגעים לפשיעה המאורגנת בישראל. הסיבה לדאגה: העבריין יעקב "עקא" שמעון, ששוחרר בשבוע שעבר מהכלא לאחר שריצה עונש מאסר בן 30 חודשים. השחרור אמנם לא מפתיע איש, אך הוא בהחלט מדיר שינה מעיני השוטרים. לפי ההערכה המודיעינית של המשטרה, לפני כמה שנים קיבל עקא את המפתחות מידיו של איציק אברג'יל ונעשה ראש ארגון פשיעה בפני עצמו; עבריין שהופך את חיי השוטרים בירושלים ובמשולש ראשון לציון-חולון-בת ים לקשים יותר.

"מלך מחזור הבקבוקים", "אברג'יל הירושלמי" ו"הבורר מירושלים" – אלו הם כמה מהכינויים שהודבקו ברבות השנים לעבריין בן ה-44, ולא בכדי. במשטרה מעריכים כי עקא עומד מאחורי סדרת חיסולים - לפחות 14 במספר - במסגרת מלחמת הצ'יינג'ים שהרעידה את רחובות גוש דן בין השנים 2012-2010. במשטרה מעריכים גם כי עקא מנהל את עסקי ההימורים של ארגון הפשיעה הגדול ביותר בישראל וחולש על אימפריית מחזור הבקבוקים שזרועותיה פרוסות בכל רחבי הארץ.

עקבו אחר המדור "חומר מפליל" גם בפייסבוק

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מלך הבקבוקים. יעקב "עקא" שמעון/מערכת וואלה!, צילום מסך

"עקא, ספר משהו מעניין", שואל חוקר היאחב"ל את האיש מירושלים, לאחר מעצרו בנובמבר 2012. החקירה נסבה על הניסיון לפגוע ביוסי מלכה, ראש הכנופיה הירושלמית לשעבר. תמלילי החקירה מתפרסמים כאן לראשונה. "אין", משיב עקא באדישות אופיינית. "אין דבר כזה", אומר החוקר. "בן אדם בגילך, שאין לו מה לספר, לא חי את החיים". עקא עונה בחיוך ממזרי: "מי אמר לך שאין לי חיים?"

החוקר: "החיים שלך משעממים?"

עקא: "כן".

החוקר: "תכתוב ספר, עקא".

השיחה בין החוקר לעבריין, שמעדיף לא לאשש את מה שבמשטרה כבר יודעים, ממחישה היטב את השגרה השוחקת של החקירות. החיים של עקא, כמובן, רחוקים מלהיות משעממים.

בחקירה המשמעותית האחרונה, זו שהייתה אמורה להיות קו פרשת המים מבחינת היאחב"ל, "ישבו" החוקרים על ראש הארגון האילתי אילן בן שטרית, ששלט באופן אבסולוטי כמעט בכל עסקי העולם התחתון באילת. המשטרה הצליחה בסופו של דבר לגבש תשתית ראייתית להגשת כתב אישום חמור נגד בן שטרית בגין ניהול ארגון פשיעה. כתב האישום הוגש בסוף 2012 ובן שטרית עדיין מחכה להכרעת הדין בעניינו.

בזמן החקירה, אף שבן שטרית נהפך לעבריין רם דרג בזכות עצמו, הוא עדיין המשיך "לדפוק חשבון" לעקא. בין השאר, כך לפי המידע המודיעיני, הפריש בן שטרית אחוזים נכבדים מהעסק המניב ביותר בעיר הדרומית – ההימורים – לכיסו של עקא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפריש אחוזים לעקא. אילן בן שטרית בחקירה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהקלטה שהגיעה לידי וואלה חדשות, נשמעים בן שטרית ועקא דנים בחלוקת הרווחים. בשיחה שהוקלטה לפני חג הפסח, כמה חודשים לפני מעצרו של עקא, ניסה העבריין הירושלמי לברר כיצד מתנהלים עסקי ההימורים באילת לקראת ליל הסדר. השיחה עוסקת באחד ה"קופים" - אנשים שאינם חברים בארגון הפשיעה, אך מפעילים מטעמו את בית ההימורים. הם מקבלים כסף כדי שבמקרה שייתפסו לא יפתחו את הפה בחקירה וירצו את מאסרם בדממה. בשיחה עקא מביע חוסר שביעות רצון מה"קוף" המוצב באחת מהדירות שמפעיל בן שטרית, אדם המכונה צ'ומפי. הוא דורש להצמיד לבית ההימורים אדם נוסף. את צ'ומפי הוא מגדיר "ביישן"; ככל הנראה הוא מתכוון לכך שה"קוף" אינו אסרטיבי מספיק, מפגין חולשה אל מול באי בית ההימורים.

עקא: "תשמע אילן, החבר הזה ששמה, שבא לכאן".

בן שטרית: "נו?"

עקא: "הוא רק לליל הסדר".

בן שטרית: "כן, אבל ביומיים האלה משכירים את הדירות, עקא".

עקא: "מה ביומיים האלה, בליל הסדר?! בחייאת, אילן".
בן שטרית: "מה זה בא לשמה? כל העולם בא לפה, מה יש לך אתה?"

עקא: "הקטן הזה בדירות, הוא יצור אחושרמוטה, אילן. הוא יצור. הוא מה עושה? קולט את הבחור הזה - ביישן".

בן שטרית: "תקשיב, תקשיב, תקשיב. הוא עובד, יש לו ארבע דירות. זה מה שהוא עובד, והוא עובד עם ארבע דירות. אני אמרתי לו, 'אתה תהיה אחראי על הכול. תרשום את הכול'. מה לא ברור פה?"

עקא: "כן, אבל אילן, אני אגיד לך מה. הוא קולט אותו, ביישן. הוא קולט אותו ביישן - ומה הוא עושה? הוא רוצה לתת לו להרגיש לא בנוח, שהבן אדם ילך, שזה יישאר שם לבד. הבנת? אי-אפשר לשים את המניאק הזה לבד, אילן".

בן שטרית: "לא משאירים אותו לבד. אין בעיה שיהיה איתו, אבל נגיד הוא נשאר אחד - שישאיר לו את המפתחות של היחידות".

בסופו של דבר, עקא מתרצה, אך מזהיר: "בסדר אילן, אבל צריך להגיד לצ'ומפי המזדיין הזה 'תשמע, מכירים את המשחקים שלך'".

לאחר מכן עקא עובר לדבר על האחוזים שמבקשים חברי הארגון הכפופים לו מעסקי ההימורים. לפי כללי העולם התחתון, החברים אמנם זכאים לנתח מהרווחים, אך על הבוס לדאוג שהם לא ייהפכו לחמדנים מדי.

עקא: "תשמע, הוא (אחד מאנשיו של עקא, י"א) ישב עם שחר (בניטה, אחד החברים המרכזיים בארגון, י"א).

בן שטרית: "אוקיי".

עקא: "הוא רוצה טיפה יותר, לגבי האחוזים".

בן שטרית: "מה זה טיפה יותר? כמה הוא אמר לו?"

עקא: "הוא רוצה שליש. אם הוא יורד לעשרים אחוז, אז אנחנו ביחד כולם (מקבלים אותו הסכום, י"א)".

בן שטרית: "אז אני אוריד אותו לעשרים אחוז. אין בעיה, אם הוא לא רוצה שנזיין אותו".

בשלב זה מחליט עקא לא לקמץ במילים. במה שנשמע כאיום מרומז, הוא אומר לבן שטרית: "אם יש מצב - נוריד אותו".
בהמשך עקא מצווה על בן שטרית להציב אדם משלו, שיפקח על צ'ומפי. "שיהיה שם", אומר עקא.

חצי-נעלב חצי-מתרץ, בן שטרית משיב: "תקשיב, עקא. בשביל מה אני פה? בשביל מה אני נמצא?"

לקראת סוף השיחה, עקא מבטיח לבוא לאילת כדי לפקח מקרוב על התנהלות עסקיו. "אני, בעזרת השם, ביום ראשון, או שאני ארד אחרי ליל הסדר", הוא אומר לבן שטרית. בכיר הפושעים האילתים, שהפחד מפני עקא ניכר בקולו, מנסה לרכך את הבוס ומזכיר את הקשר החם בין נשותיהם.

בן שטרית: "תבוא, יש אוהל, דפקתי אוהל אחושרמוטה. תבוא, נלך כמה ימים, נשב לנו במדורה, אח שלי".

עקא: "אם אני אמצא טיסה".

בן שטרית: "מה זה טיסה? אתה בא. עקא, אתה יום ראשון או מוצאי שבת פה עם אפרת, למה מירה דיברה עם אפרת גם".
בן שטרית אף מבטיח להגיע בכבודו ובעצמו לשדה התעופה באילת ולפגוש את עקא. "אני אשלם, אני אבוא אקח אותך", הוא אומר.

25 קורבנות בשני הצדדים

סחיטת בעלי מועדונים, הצתות, גביית חובות הימורים, ניהול מועדוני הימורים על פוקר "טקסס הולדם" וניסיונות לחסל עבריינים אחרים בכל הארץ – אלו הן רק חלק מהשיטות שנקטו אנשי הארגון של אברג'יל - ובראשם עקא ובן שטרית - וחייליו. כתב האישום שהוגש נגד חברי הארגון האילתי של בן שטרית בסוף 2012, כתב אישום המייחס להם שורה ארוכה של עבירות במסגרת ניהול ארגון הפשיעה, הוא רק קצה הקרחון. מהמידע המודיעיני של המשטרה עולה בבירור כי עד שהוא נתפס וברשותו אופנוע גנוב וכלי נשק, נחשב עקא לאחד העבריינים המסוכנים בישראל. הוא שלט במחזור הבקבוקים ברחבי הארץ ובאספקת הירקות למלונות בדרום וגבה חובות ודמי חסות באזור המרכז ובירושלים.

עדותו של בן שטרית במשטרה מסגירה ולו במעט את תפקידו המרכזי של עקא. כאשר החוקרים מטיחים בו כי ההקלטות קושרות אותו לכאורה במעורבות בניהול דירות הימורים, בן שטרית אומר: "איזו עבירה יש כאן? אם יש כאן עבירה, למה אתם לא חוקרים את עקא?"

עד למעצרו של עקא, כך סבורים במשטרה, הוא היה אחד הגורמים המרכזיים לכך שהארגון של איציק אברג'יל הצליח לשרוד. עם שובו של הבוס הגדול מהכלא בארה"ב לכלא בישראל, חזר גם הארגון לשיא כוחו. זאת בזכות הקואליציה החזקה שנתנה לו גב – אף שהאסיר אברג'יל עצמו לא עומד בקשר ישיר עם חבריה. עם שחרורו של עקא מהכלא, תוכל הקואליציה לפעול ביתר קלות. היא כוללת עבריינים כמו מוטי חסין מאזור ראשון לציון וראש ארגון הפשיעה הדומיננטי אבי רוחן, שגם הוא הצליח לבנות לעצמו צבא קטן וחכם באזור השרון. הברית שהתאגדה בעיקר סביב הניסיון לבלום עריקה המונית של אנשי אברג'יל לארגון העשיר של האחים יוסי ואלי מוסלי, כבר גבתה יותר מ-25 קורבנות בשני הצדדים.

יצחק אברג'יל מובא לדיון על תנאי מעצרו בבית המשפט המחוזי בירושלים, ינואר 2014. טלי מאייר
שרד עם קצת עזרה מחברים. איציק אברג'יל/טלי מאייר

שני שמות מרכזיים עולים בהקשר של ימי החיסולים הקשים שפקדו את אזור גוש דן בראשית העשור: העבריין הבכיר רמי אמירה, שאותו ניסו לחסל פעם אחר פעם עקב עריקתו מארגון אברג'יל, וראש הכנופיה הירושלמית לשעבר יוסי מלכה.

"בא אליי רכז מודיעין ואומר לי 'אתה חייב לעוף מפה, מאילת", נשמע אמירה אומר לחברו, בעוד המשטרה מאזינה לשיחה האזנת סתר. אמירה היה על הכוונת כמה חודשים, מאז שנטש את ארגונו של אברג'יל. בפברואר 2011, בראשון לציון, השיגו אותו כדורי המתנקשים.

מלכה, כך לפי המידע המודיעיני, היה אף הוא יעד מרכזי של זרועו הארוכה של עקא. בעת ששהה באילת, במלון מג'יק פאלאס, קיבלו החוקרים מידע מודיעיני שלפיו בכוונת הקולגות לשעבר לפגוע בו. מי שעמד בראש המשלחת הוא איש המבצעים והאיש הבכיר ביותר והנאמן ביותר לעקא, העבריין הירושלמי מאור מהגר.

"ליל החיסולים" – כך כינו במשטרה את הלילה שבו ניצל יוסי מלכה מהמפגש עם אנשי עקא, בפיקודם של בן שטרית ומהגר. במקביל להתנקשות בחיי מלכה, התכוונה החוליה לפגוע באביו של מאור מהגר, משה "הג'ינג'י", אף הוא תושב אילת. מאור הסתכסך עם אביו וביקש להרע לו. תכניותיהם של אנשי עקא השתבשו בזכות מעצרי מנע שביצעה המשטרה.

זמן קצר אחרי המעצרים, יצר מאור מהגר קשר עם אלי "קוסם" נעים, ראש ארגון פשיעה נוסף מירושלים. בזמנו, היה קוסם בעל ברית של עקא, אך מאז חבר לאחים מוסלי. מהגר ניסה להסביר לקוסם באמצעות קודים את מה שאירע באילת. "עצור אני, יא משוגע, אני במעצר בית", בישר מהגר לקוסם, "חתיכת מניאק אתה, שבוע אתה לא עונה, כבר הלב שלי ירד". כך נמשכה השיחה:

מהגר: "סתם מטומטמים אחושרמוטה. היינו אני ואילן בן שטרית".

נעים: "איפה אתה עכשיו?"

מהגר: "אמרתי לך, במעצר בית. תפסו לנו באוטו. שומע? מה זה תפסו, יענו? היה באוטו כובע גרב".

נעים: "נו".

מהגר: "וכפפות וטלפונים. פתאום, קוסם, יאחב"ל סגרו לך את אילת, הרימו לך מסוק באוויר, רעש אחושרמוטה".

נעים: "מה? מה קרה? לא קרה כלום, כוס אמק, בא לנו לנסוע עם קסדות ועם הזה. מה, יש בזה עבירה?"

מהגר: "בתוך האוטו כובע גרב וכאילו, הכול בשקית הם הוציאו".

נעים: "כובע שאתה שם אותו ברגיל?"

מהגר: "כן, וכפפות. איזה כפפות קוסם, של הכלים. ששוטפים איתן כלים".

נעים: "נו, אז מה הבעיה שלהם?"

מהגר: "וטלפונים וז'קטים".

נעים: "הלב שלי הלך".

מהגר: "הם באו, נו, להוא, גם זאתי באילת שם במלון, סגרו לו את המלון. מיליון אנשים באו. 'את מי באת לפרק פה? את מי באת זה?', לקחו אותנו למעצר אני ואילן רק על הרצפה, צוחקים".

קוסם: "אילן השתחרר?"

מהגר: "כן, כולנו. אילן, אני וא'".

קוסם: "יופי".

בשלב זה מהגר מתאר את מי חיפשו חברי הכנופיה, באותו היום. "היה שם אחד הסרסורים", אומר מהגר ל"קוסם". במשטרה מעריכים כי הכוונה היא ליוסי מלכה. "אתה מבין?", הוא ממשיך "היה שם אחד מהסרסורים במלון, באו אליו, הזהירו אותו (המשטרה, י"א). אמרו לו: 'באו לתת לך'. מה, אתם מפגרים? חברים שלנו".

"הקלונקס? יש מרשם"

עקא נעצר בטבריה ב-26 בנובמבר 2012, בחשד לעבירות קלות יחסית: רכיבה על אופנוע גנוב ואחזקת נשק בבת ים. הוא נשלף מיד לחקירה במשרדי להב 433. הוא נחקר בחשד לקשירת קשר לפגיעה במלכה, להחזקת אופנוע גנוב, להחזקת סמים ועוד. מעצרו של עקא יצא לפועל כשבועיים לאחר שאדם נוסף בארגון של אברג'יל, יוסי קסטרו שמו, מצא את מותו באופן פתאומי. "אין לי קשר לחשדות שייחסת לי", עקא אומר באדישות בחקירתו. "לגבי קשירת קשר, לא בדקתם אם הייתי בכלל בבית הסוהר או לא. באותו הזמן הייתי בבית סוהר בהפרדה מלאה ויכולתם לבדוק את הטלפונים שמוקלטים. יכולתם לחסוך את המעצר המיותר הזה. לגבי כדורי הקלונקס, הבאתי מרשם לכדורים, ככה שיכולתם לחסוך ממני ולבדוק את זה".

החוקר: "אתה חשוד בקבלת אמצעי לחימה לפגוע ביוסי מלכה".

עקא: "הייתי בבית סוהר, הייתי בשרון, בהפרדה בלי טלפונים".

החוקר: "מאחר שמדובר בקשירת קשר, ולא בפגיעה פיזית, הרי שיכולת לעשות את זה מתוך בית הסוהר. מה אתה אומר?"

עקא: "כל הטלפונים שלי מוקלטים ולא היו לי ביקורים, יכולים לבדוק. איך אני יכול ליצור קשר? עניתי על כל השאלות האלה גם בבית המשפט, אפילו לא טרחתם לבדוק את זה, ככה שאין לי מה לענות לכם".

החוקר: "מניסיון שלי ושלך, אנחנו יודעים כי אסיר שרוצה להעביר מסר מחוץ לכותלי בית הסוהר יכול לעשות את זה דרך אסיר אחר. להם יש גישה לטלפון וביקורים".

עקא: "מניסיון שלכם, לא שלי. שאלת אותי אם דיברתי עם יוסי קסטרו בטלפון באותו היום (כמה ימים לפני החיסול, י"א). יוסי קסטרו, זכרונו לברכה, היה חבר שלי. הייתי מדבר איתו מספר פעמים ביום, לא זוכר מה דיברתי איתו בשיחה הספציפית. לא זוכר מה דיברתי איתו. אין לי מה לענות, מבקש לשמור על זכות השתיקה, השאלות האלו לא מובילות לכלום".

החוקר: "אתה עובד?"

עקא: "כן, יש לי עסק למחזור בקבוקים, שמו אשכולות מחזור".

החוקר: "קיבלת אמצעי לחימה לפגוע, ניסית לקשור קשר לפגוע ביוסי מלכה. ואתה חשוד בהחזקת סמים".

עקא: "בערב, אחרי החקירה, הגיעו המרשמים, בדקו את זה והביאו את הכדורים ויש לי מרשמים. לגבי השאלות השניות, אין לי שום קשר לעניין של אמצעי לחימה, וזה כבר פעם עשירית שעוצרים אותי סתם, אולי יותר. מאשימים אותי כל מיני האשמות ומשחררים אותי. אין דבר כזה, לא היה דבר כזה ואני מוכן להיחקר במכונת אמת אם צריך. אבל אין לי אמון במשטרה".

החוקר: "אנחנו נשתדל להחזיר לך אמון במשטרה".

עקא: על מה אתם רוצים לעצור אותי?"

החוקר: "קודם כל על סמים".

עקא: "יש מרשם".

החוקר: "זה קלונקס!"

לאחר סדרה של מעצרים בפרשת "ליל החיסולים" באילת, זומן למשרדי היאחב"ל גם יוסי מלכה. החקירה מאששת לראשונה כי האחים סם ויוסי מלכה, שבעבר היו ראשי ארגון פשע ירושלמי והאחראים המרכזיים בסחיטה בפרשת הבנק למסחר, פרשו מהעולם התחתון. עם זאת, נראה שהעולם התחתון לא הניח להם. "אין לי בעיות עם אף אחד", אומר מלכה הזועף בחקירתו. "מה אתה כועס? אנחנו מנסים לעזור לך", אומר לו החוקר. "יצחק אברג'יל בא כועס על כל העולם מגיע עם פרצוף נפוח. אסי מגיע כועס כל הזמן. אנחנו באותו צד".

מלכה: "אני לא בצד שלך ולא כלום. אין לי ויכוח איתך. אתה רוצה לקחת עדות? בוא".

החוקר: "אנחנו יודעים שניסו לחסל אותך, אבל לא יודעים למה ניסו לחסל אותך. אותם אנשים שניסו לפגוע בך, בוודאות, ינסו לפגוע עוד פעם. בוא תנסה לעזור לנו, אנחנו כבר לא אנשים צעירים. אתה עזבת, ואנשים שלי יודעים שאתה עזבת, אבל יש אנשים שלא ייתנו לך לעזוב".

מלכה: "זה מה שאתה חושב".

החוקר: "אתה מדבר על מחשבות, אני מדבר על עובדות. אתה לא יודע שאדם רדף אחריך, אפילו שהוא יכול להיות הילד שלך. אתה יודע כמה פעמים הוא מנסה לפגוע בך. בניסיון שלי ושלך, אני מאחל לך חיים ארוכים, היו הרבה אנשים, אמרנו 'חבריא, יש לכם בעיה, תעזרו לנו לעזור לכם'. שחור על גבי לבן, עקבו אחריך, אחרי הרכב שלך, בדקו אותו. זה אתה חבר של אבא שלו (משה מהגר, י"א), מסכן האבא הזה".

מלכה: "אין לי שום בעיות. אין לי שום דבר עם אף אחד. קוראים לי אלף פעמים. מגיל 30 קוראים לי כל הזמן".

בסופו של דבר, כפי שהעריך עקא, הוא התחמק מהאישום המרכזי בכל הנוגע לארגון הפשיעה באילת, אך נכנס לכלא לשלוש שנים לאחר שהורשע בהחזקת נשק ובשימוש באופנוע טי מקס גנוב, בגלל המעצר אקראי בטבריה. בעוד בכירי הארגון האילתי ובראשם אילן בן שטרית מחכים להכרעת דין בתיק, במשטרה חוששים כי רחובות ישראל ישובו ויהפכו, בייחוד לאחר חזרתו של אברג'יל לישראל, לשדה קרב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully