וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח סבא"א: איראן עומדת בהתחייבויותיה בהסכם הביניים

20.4.2015 / 19:56

מהדוח החודשי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שהגיע לידי רויטרס, עולה כי טהראן לא מעשירה אורניום ברמה של יותר מ-5%. עוד נכתב כי היא לא ביצעה התקדמות במתקני הגרעין ובכור המים הכבדים באראק

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אפריל 2015. AP
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, החודש/AP

איראן ממשיכה לעמוד בהתחייבויותיה במסגרת הסכם הביניים שלה עם שש המעצמות – כך עולה מדוח חשאי של סוכנות הגרעין הבינלאומית (סבא"א) שהגיע היום (שני) לידי רויטרס. לפי העדכון החודשי של הסוכנות, טהראן לא מעשירה אורניום ברמה של יותר מ-5%. עוד נכתב בדוח כי איראן לא ביצעה התקדמויות במתקני הגרעין שלה ובכור המים הכבדים באראק.

במסגרת הסכם הביניים שנחתם בנובמבר 2013 בין איראן לארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה, טהראן השעתה את מרבית פעילות הגרעין שלה ונקטה צעדים נוספים בתמורה להקלה מסוימת בסנקציות הכלכליות שהוטלו עליה.

עוד בנושא:
רוחאני: החוק לבחינת הסכם הגרעין בקונגרס - עניין פנים-אמריקני
החוק לבחינת הסכם הגרעין בקונגרס רוכך - ואושר פה אחד
בארה"ב מזהירים: "הסרת האמברגו מצד רוסיה מסכנת את שיחות הגרעין"

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
כור המים הכבדים באראק/AP

הסכם הביניים הושג כדי לקנות זמן להגעה להסכם קבע על תכנית הגרעין השנויה-במחלוקת של איראן כדי להבטיח שהיא לא מפתחת פצצה גרעינית. בתחילת החודש הגיעו הצדדים להבנות בתום משא ומתן מתמשך בלוזאן שבשוויץ, והם מקווים להגיע לפרצת דרך כדי להגיע להסכם קבע עד סוף חודש יוני. השיחות יתחדשו בשבוע הבא בבירת אוסטריה, וינה. ההבנות שהושגו זכו לביקורת נוקבת מצד ישראל, שטוענת כי ההסכם המסתמן לא ימנע מאיראן לפתח נשק גרעיני ורק יגביר את תמיכתה בטרור במזרח התיכון.

ביום שבת דחה שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, את האיום האמריקני בתקיפה צבאית נגד אתרי הגרעין האיראניים, וטען כי מקורן של אזהרות כאלה הן "בכוחו של הרגל". זריף אמר את הדברים במסיבת עיתונאים משותפת בטהראן עם מקבילתו האוסטרלית, ג'ולי בישופ.

"האופציה הצבאית לא קיימת ולא עובדת נגד איראן, ועדיף להפסיק לצאת בהצהרות כאלה", אמר זריף. "אנחנו לא ממש שמים לב להצהרות האלה, רק בגלל שאנחנו יודעים שאין כזו אופציה. העובדה שאנחנו עוסקים במשא ומתן מראה כי כולם מבינים שהדרך היחידה להסכם עם איראן, עוברת בהכרה בזכויותיה של איראן ובכבוד הדדי. זה יספק תשובה טובה בהרבה מהתעסקות בהרפתקנות הרת אסון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully