וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק לבחינת הסכם הגרעין בקונגרס רוכך - ואושר פה אחד

החוק, אשר יאפשר לקונגרס לבחון כל הסכם עתידי בין איראן והמעצמות, אושר בוועדת החוץ של הסנאט לאחר שהנציגים משתי המפלגות הגיעו לפשרה. הבית הלבן הודיע כי בעקבות הפשרה הנשיא לא ישתמש בזכות הווטו כדי להפיל את החוק

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(הנשיא אובמה מתייחס להסכם המתגבש בין איראן והמעצמות, שבת)

ועדת החוץ של הסנאט האמריקני אישרה אמש (שלישי) פה אחד את החוק שיזם חבר הסנאט הרפובליקני ויו"ר ועדת החוץ, בוב קורקר, אשר יאפשר לקונגרס האמריקני לבחון כל הסכם שאליו יגיעו שש המעצמות ואיראן. זאת, לאחר שחברי ועדת החוץ הרפובליקנים והדמוקרטים הגיעו מוקדם יותר לפשרה והציגו נוסח מרוכך אשר מאפשר לנציגים משתי המפלגות לתמוך בו. בנוסף, הבית הלבן הודיע אתמול כי בשל ההגעה לפשרה נשיא ארצות הברית ברק אובמה לא יטיל וטו על החוק , כפי שהצהיר תחילה.

לפי גרסת הפשרה, בתום החתימה על ההסכם יהיו לקונגרס שלושים ימים לבחינת העסקה ולא שישים ימים כפי שדרש החוק המקורי. בנוסף, במידה ולקונגרס יהיו הסתייגוית הנוגעות להסכם יינתנו לנשיא 12 יום כדי להטיל וטו על החלטת הקונגרס. כמו כן, במידה והנשיא יטיל וטו, יינתנו לקונגרס עשרה ימים נוספים כדי לנסות ולעקוף אותו.

עוד בוואלה חדושת:
נתניהו לפוטין: מכירת מערכות S-300 לאיראן פוגעת בביטחון האזור
מחצית ממקרי הסרטן בילדים באזור חיפה - בשל זיהום האוויר
בכיר באל-קאעדה נהרג בתקיפות מל"ט אמריקני בתימן

יו"ר ועדת החוץ של הסנאט בוב קורקר – וושינגטון, מרץ 2015. GettyImages
"אין כל דרך להעביר את החוק ללא תמיכה בין-מפלגתית", יוזם החוק בוב קורקר/GettyImages

בנוסף, הוכנסו שינויים הנוגעים לדין וחשבון שייאלץ אובמה לתת לקונגרס לאחר החתימה על ההסכם. תחילה נכתב בחוק כי הנשיא יצטרך להצהיר בפני הקונגרס בכול 90 יום כי איראן כבר לא תומכת בטרור נגד ארצות הברית, ואם הוא לא יוכל להוכיח זאת, הסנקציות יוטלו מחדש על המדינה. לאחר השינוי, הנשיא עדיין יצטרך לשלוח דוחות תקופתיים לקונגרס בנוגע לטילים הבליסטיים שברשותה ובנוגע לתמיכתה בטרור, אך הקונגרס לא יוכל להחליט להשיב את הסנקציות שהוסרו במסגרת ההסכם עם איראן.

קורקר רמז אמש כי הצעת החוק תיאלץ לעבור ריכוך משמעותי כדי לקבל את תמיכת הדמוקרטים בסנאט. "למדתי בבתי ספר נחשבים, ואני יודע לספור. אין כל דרך להעביר את החוק ללא תמיכה בין-מפלגתית", אמר.

שר החוץ ג'ון קרי בשימוע בקונגרס, פברואר 2015. רויטרס
פעל במטרה להכשיל את החוק, ג'ון קרי/רויטרס

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, וגורמים בכירים נוספים בממשל ערכו אתמול תדרוך בדלתיים סגורות לסנאט, אחרי שאתמול נעשה תדרוך דומה לחברי בית הנבחרים. זאת, על מנת לשכנע את חברי הקונגרס בכלל ואת הנציגים הדמוקרטים בפרט להתנגד להצעה של קורקר במתכונתה המקורית. שלשום דווח כי קרי אמר לחברי בית הנבחרים כי על הקונגרס להעניק לצוות המשא ומתן עוד חודשיים וחצי על מנת להבטיח הגעה להסכם סופי עם איראן.

על פי הודעת שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, שיחות הגרעין בין איראן והמעצמות יתחדשו ב-21 באפריל. עם זאת, טרם נמסר היכן יתקיימו השיחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully