וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לפוטין: מכירת מערכות S-300 לאיראן פוגעת בביטחון האזור

14.4.2015 / 18:52

ראש הממשלה שוחח עם נשיא רוסיה, בעקבות החלטת מוסקבה למכור את מערכות טילי הקרקע-אוויר לטהראן. בשיחה הבהיר נתניהו כי המהלך יגביר את תוקפנותה של איראן ויערער את המזרח התיכון: "העסקה היא תוצאה של הסכם הגרעין המסוכן שמתגבש". פוטין: "זה לא יסכן את ישראל"

צילום: דוברות משרד הביטחון, עריכה: שניר דבוש

(השר יעלון: "עסקת ה-S-300 - תוצאה של ההסכם בלוזאן")

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב (שלישי) עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, והביע את מורת רוחה של ישראל מהחלטת מוסקבה למכור מערכות טילי S-300 לאיראן. ראש הממשלה אמר לפוטין כי מהלך זה רק יגביר את תוקפנותה של איראן באזור ויערער את הביטחון במזרח התיכון.

"עסקת מכירת הנשק המתקדם לאיראן היא תוצאה של ההסכם המסוכן המתגבש בין טהראן למעצמות", אמר נתניהו. "האם גם אחרי עסקת הנשק הזאת יש עוד מי שטוען ברצינות שההסכם עם איראן יגביר את הביטחון במזרח התיכון?". פוטין, מנגד, אמר לנתניהו כי מערכת ה-s-300 נועדה להגנה בלבד וכי היא לא מהווה כל איום על ישראל - כך לפי הודעת הקרמלין.

נתניהו נועד עם פוטין: "רוצים פתרון של שלום".
"מערכת ה-s-300 נועדה להגנה בלבד". פוטין ונתניהו

הדברים של נתניהו מגיעים אחרי שאתמול חתם פוטין על צו המסיר את האיסור על מכירת מערכת טילי הקרקע-אוויר המשוכללת לאיראן. רוסיה ביטלה בשנת 2010 חוזה בין שתי המדינות למכירת מערכת הטילים המתקדמת בשל לחץ שהוטל עליה מהמערב, ואחרי שהאו"ם הטיל על איראן סנקציות בשל תכניתה הגרעינית. כעת, לאחר שהצדדים הגיעו להבנות בלוזאן שבשוויץ, החליטה רוסיה להסיר את האמברגו. סוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס" ציטטה אתמול גורם רשמי ממשרד ההגנה הרוסי, אשר אמר כי משלוחי ה-S-300 יועברו לאיראן במהרה, במידה וההסכם בין שתי המדינות ייחתם מחדש.

ה-S-300 היא מערכת טילי קרקע-אוויר לטווח רחוק מתוצרת חברת "אלמאז" הרוסית. הטיל פותח בשנות ה-70 כטיל נגד מטוסים וטילי שיוט, ובדגמים מתקדמים הותאם ליירוט טילים בליסטיים. הטיל לא שוגר מעולם בפעילות מבצעית, אך נחשב לטיל מוצלח בעקבות ניסויים רבים שבוצעו בו.

עוד בנושא
איראן: מצפים לקבל מערכות S-300 מרוסיה כבר השנה
עסקת ה-S-300 לטהראן: ההימור הישראלי על פוטין נכשל
בארה"ב מזהירים: "הסרת האמברגו מצד רוסיה מסכנת את שיחות הגרעין"

חיילים רוסים תופסים מחסה בעת תרגיל בטילי s-300, 1997. AP
חיילים רוסים בעת תרגול במערכת S-300 בשנת 1997/AP

אחרי הודעת מוסקבה, הבהיר בכיר בטהראן כי איראן מצפה שמערכת הטילים תועבר עד תום 2015, כך אמר היום בכיר בטהראן. האמברגו למכירת המערכת לאיראן, שהוטל לפני חמש שנים, הוביל בשעתו לתביעה איראנית נגד רוסיה, בדרישה לתשלום פיצויים בגובה ארבעה מיליארד דולרים על אי-עמידה בהסכם. עלי שמחאני, ראש המועצה לביטחון לאומי, אמר הבוקר כי התביעה תבוטל רק אחרי שמערכות ההגנה יסופקו מרוסיה. להערכתו, הסוללות יסופקו "עד סוף השנה". דבריו צוטטו בסוכנויות הידיעות ברוסיה.

ניקולאי פטרושב, ראש המועצה לביטחון לאומי במוסקבה, לא ידע לנקוב בתאריך לאספקת מערכות ההגנה. "זה תלוי ביצרנים שלנו", אמר בשיחה עם סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. "אני מאמין שהם זקוקים לחצי שנה לפחות כדי להשלים את העבודה". אמש נקב דמיטרי פסקוב, דוברו של הנשיא פוטין, בלוח זמנים מהיר יותר, ואמר כי "ניתן לספק את המערכות בכל רגע נתון".

צבא אירן משגר טיל נ"מ S-300, נובמבר 2010. Iranian Army, AP
שיגור טיל ממערכת s-300/AP, Iranian Army

לא רק בישראל תקפו את ההחלטה הרוסית אלא גם בארה"ב. שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שוחח אתמול עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, והביע את חששו מההחלטה השנויה במחלוקת. עם זאת, דוברת מחלקת המדינה, מארי הארף, אמרה כי ארה"ב לא סבורה שההחלטה תיפגע באחדות של שש המעצמות הדנות עם איראן בשיחות הגרעין.

דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, הוסיף כי המהלך עלול לסכן את הכוונות להסיר את הסנקציות נגד איראן, במסגרת הסכם הקבע עם המעצמות, בנוגע לתכנית הגרעין של טהראן. לדבריו, "אחדות ותיאום עם מדינות כמו רוסיה הם קריטיים להצלחת המשא ומתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully