וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארה"ב מזהירים: "הסרת האמברגו מצד רוסיה מסכנת את שיחות הגרעין"

החלטת רוסיה להסיר את האיסור על מכירת מערכות ה-S-300 לאיראן זכתה לתגובות רבות בעולם. בישראל גינו את ההחלטה והודיעו כי מדובר ב"תוצאה ישירה ללגיטימציה שמקבלת איראן מעסקת הגרעין". באיראן הביעו תמיכה ואמרו כי הדבר יישמר את היציבות באזור

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש, קריינות: לירון בארי

ההחלטה של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, להסיר את האיסור על מכירת מערכת טילי ה-S-300 לאיראן עוררה הדים ברחבי העולם. כצפוי, בישראל ובארצות הברית גינו בתקיפות את ההחלטה הרוסית, בניגוד לאיראנים שתמכו בהצהרה והודיעו כי מסירת המערכת הטילים המתקדמת תשפיע על היציבות האזורית.

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שוחח אמש עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב והביע את חששו מההחלטה השנויה במחלוקת. עם זאת, דוברת מחלקת המדינה, מארי הארף, אמרה כי ארצות הברית לא סבורה שההחלטה תיפגע באחדות של שש המעצמות הדנות עם איראן בשיחות הגרעין.

דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, הוסיף כי המהלך עלול לסכן את הכוונות להסיר את הסנקציות נגד איראן, במסגרת הסכם הקבע עם המעצמות, בנוגע לתכנית הגרעין של טהראן. לדבריו, "אחדות ותיאום עם מדינות כמו רוסיה הם קריטיים להצלחת המשא ומתן".

יובל שטייניץ מצביע בפריימריז בליכוד, גני התערוכה. ראובן קסטרו
"התנופה בכלכלת איראן שתבוא בעקבות הסרת הסנקציות תנוצל להתחמשות". יובל שטייניץ/ראובן קסטרו

שר המודיעין, יובל שטייניץ, תקף את ההחלטה ואמר כי "בזמן שאיראן מתנערת מסעיף אחרי סעיף במסגרת להסכם שהוצהרה בשבוע שעבר, מתחילה כבר הקהילה הבינלאומית בהקלות עליה". לדבריו, "זאת תוצאה ישירה ללגיטימציה שמקבלת איראן מעסקת הגרעין שנרקמת איתה, וזאת הוכחה לכך שהתנופה בכלכלת איראן שתבוא בעקבות הסרת הסנקציות תנוצל להתחמשות ולא לרווחת העם באיראן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמנם לא התייחס להצהרה הרוסית באופן ישיר, אך התייחס להסכם המתגבש בין איראן ושש המעצמות. "אין הסבר שיכול לשכנע שעסקה עם איראן היא עסקה טובה", אמר בטקס פתיחת בית הספר לשוטרים בבית שמש. לדבריו, ההסכם המתגבש "משאיר יכולת לחמש את איראן בנשק גרעיני. היא תקבל עשרות מיליוני דולרים לממן את מכונת הטרור שלה, ולנגד עיננו המציאות היא שהמזרח התיכון עלול להימסר לידי איראן. יד תקיפה יכולה להפסיק את ההשתלטות על ארצות אחרות".

מהצד האיראני התייחס לסוגייה שר ההגנה, חוסיין דהקאן, שאמר כי מסירת מערכות ה-S-300 תוביל להרחבת שיתוף הפעולה ותסייע לשמירת היציבות באזור. "ההוראה הזו מציגה את הרצון הפוליטי של המנהיגים בשתי המדינות לפיתוח וקידום שיתוף הפעולה בכול התחומים", אמר דהקאן והוסיף: "פיתוח שיתוף הפעולה עם מדינות שכנות נוספות בתחומים שונים יכול להיות יעיל ביצירת יציבות וביטחון באזור".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"המערכת לא תאיים על ישראל"

"איננו רואים צורך להמשיך באיסור בשל ההתקדמות בשיחות והלגיטימיות הטבעית של ההסכם העתיד לבוא"

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הגן על ההחלטה של פוטין ואמר כי הסכם ההבנות שאליו הגיעו הצדדים בלוזאן מחק את הצורך באיסור על מכירת המערכת המתקדמת. לטענתו, המדובר במערכת הגנתית ולא התקפית, כך שהיא אינה מאיימת על ישראל ואויבותיה האחרות של איראן באזור. "איננו רואים צורך להמשיך באיסור בשל ההתקדמות בשיחות והלגיטימיות הטבעית של ההסכם העתיד לבוא", אמר.

ליאוניד איבשוב, גנרל רוסי בדימוס אשר עומד בראש מרכז לניתוח מהלכים גיאופוליטיים במוסקבה ניסה לתת הסבר להודעה של רוסיה ואמר כי הצעד בא כחלק מהמרוץ הצפוי עם החתימה על הסכם סופי לחידוש הקשרים הכלכליים בין איראן והמעצמות. "אם עכשיו נתעכב וניתן לאיראן להמתין, בעתיד, כאשר הסנקציות יוסרו במלואם, וושינגטון ובנות בריתה ישתלטו על רוב השוק האיראני", אמר איבשוב.

מערכת טילים מסוג S-300. AP
מערכת טילי S-300/AP

רוסיה ביטלה בשנת 2010 חוזה בין שתי המדינות למכירת מערכת הטילים המתקדמת בשל לחץ שהוטל עליה מהמערב, ואחרי שהאו"ם הטיל על איראן סנקציות בשל תוכניתה הגרעינית. מדובר במערכת טילי קרקע-אוויר לטווח רחוק מתוצרת חברת "אלמאז" הרוסית. הוא פותח בשנות ה-70 כטיל נגד מטוסים וטילי שיוט, ובדגמים מתקדמים הותאם ליירוט טילים בליסטיים. הטיל לא שוגר מעולם בפעילות מבצעית, אך נחשב לטיל מוצלח בעקבות ניסויים רבים שבוצעו בו.

עוד חדשות מהעולם:
כתב הוושינגטון פוסט שמוחזק באיראן הואשם בריגול
אחרי קלינטון: הסנאטור מרקו רוביו הודיע כי יתמודד בבחירות
דאעש מאיים בסרטון חדש: "נשרוף את אמריקה כמו ב-11 בספטמבר"

(עדכון ראשון: 22:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully