וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משטרת הטרור: נחשף "המוח" מאחורי עליית דאעש בסוריה

20.4.2015 / 12:50

תחקיר ב"דר שפיגל" חושף כיצד בכיר במערך הביון של סדאם חוסיין הגה תכנית סדורה למעשי הרצח והחטיפה שסייעו לבסס את שלטון "המדינה האיסלאמית" בסוריה, תוך זריעת אימה, הקמת רשת מרגלים ענפה וסחיטת הומוסקסואלים

אחד מבכירי מערך המודיעין של סדאם חוסיין היה ה"מוח" מאחורי עליית ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש) בסוריה - כך מגלה תחקיר של המגזין הגרמני "דר שפיגל". התחקיר מתבסס על מסמכים שהתגלו במדינה, ושחשפו כיצד תכנן הארגון את כיבושיו בצורה מפורטת. בין היתר, התגלתה בסוריה מחברת ובה 31 עמודים בכתב יד, המפרטים טבלאות, רשימות ולוחות זמנים, שהתוו את הקמת ה"מדינה האיסלאמית" של דאעש, ופירטו כיצד תוקם בה משטרה חשאית.

על פי ה"דר שפיגל", המסמכים מהווים את גולת הכותרת של עבודתו של סמיר עבד מוחמד אל-חליפאווי, קולונל לשעבר במערך המודיעין של סדאם חוסיין. הוא נודע גם בשם חאג'י-בכר. המסמכים מגלים כי השתלטות הארגון על צפון סוריה בוצעה כחלק מתכנית סדורה שהגה חאג'י-בכר, שכללה ריגול, מעשי רצח וחטיפה - שיטות ששימשו במקור את מנגנוני הביטחון של סדאם חוסיין.

חאג'י-בכר היה "מריר ומובטל" אחרי שהכוחות האמריקנים פירקו את צבא עיראק ב-2003. לפי הדיווח, בשנים 2006-2008 הוא הוחזק במתקני מעצר שונים, כולל בכלא אבו-גרייב הידוע לשמצה. ככל הידוע, הוא נהרג בחילופי אש עם מורדים סורים בינואר 2014, אך לא לפני שסייע להשתלט על חלקים נרחבים מהמדינה, מהלך שבתורו חיזק את אחיזתו של דאעש בעיראק השכנה.

לקריאה נוספת:
סגנו לשעבר של סדאם חוסיין נהרג כשפיקד על כוחות דאעש
"שטפו את מוחם": הרופאים מהמערב שהצטרפו לשורות דאעש
סרטון חדש של דאעש מתעד רצח של עשרות אתיופים נוצרים

לוחם בארגון "המדינה האיסלאמית" לצד שבויים סורים, אוגוסט 2014. AP
שומר של דאעש ליד לוחמים סורים שבויים בעיר רקה ב-2014/AP

"מה שבכר העלה על הכתב, עמוד אחרי עמוד, כשהוא מטיל משימות פרטניות על גורמים שונים, הוא לא פחות מאשר תכנית-משימה להשתלטות", קובע ה"דר שפיגל". "לא מדובר בגילוי-דעת דתי, אלא במסמך טכני מדויק ל'מדינת מודיעין איסלאמית', שמנוהלת על-ידי ארגון המזכיר את השטאזי, המשטרה החשאית של מזרח גרמניה".

"נדמה כאילו ג'ורג' אורוול שימש השראה להולדת המעקב הפרנואידי הזה", נכתב ב"דר שפיגל", "אך זה פשוט בהרבה: חאג'י-בכר פשוט נעזר במה שלמד בעברו: בשיטות הביטחון של סדאם חוסיין, מהמנגנונים שבהם אף אחד - אפילו גנרלים מתוך שירותי הביון - לא יכלו להיות בטוחים שלא מרגלים אחריהם".

באחד העמודים במחברת סיפק חאג'י-בכר מדריך בסיסי לגיוס מלשינים לשורות "המדינה האיסלאמית" בערים ובכפרים שנכבשו. ראשית, היה על אנשי הארגון לפתוח משרד "דעווה" - מרכז מיסיון איסלאמי. אנשי המשרד היו מזמינים את תושבי העיר להרצאות, והתבקשו ללקט מהקהל "גבר אחד או שניים", שישמשו כמודיעים ויספקו להם מידע על שכניהם, שיוכל לשמש לסחיטה. בין היתר, התבקשו הסייענים להעביר מידע על המשפחות החזקות בכפר, על משכורות האימאמים ועל אופי החינוך בבתי הספר, אך גם על נשים נואפות ועל הומוסקסואלים.

ב-2010, חאג'י-בכר וקבוצה קטנה של קציני מודיעין נוספים ששירתו בצבא עיראק, מינו את אבו-בכר אל-בגדאדי למנהיג "המדינה האיסלאמית". שנתיים לאחר מכן, יצא חאג'י-בכר לצפון סוריה כדי לפקח על תכנית ההשתלטות, שבוצעה בעזרת לוחמים זרים שלוקטו מערב הסעודית, מתוניסיה ומכמה מדינות באירופה, לצד לוחמים ותיקים מצ'צ'ניה ומאוזבקיסטן. ב"דר שפיגל" נכתב כי המסמכים הושגו בתום משא-ומתן ממושך עם מורדים בעיר חאלב. המורדים תפסו את המסמכים אחרי שאילצו את אנשי דאעש לסגת ממפקדתם בעיר בתחילת 2014.

כמה משרטוטיו של חאג'י-בכר:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully