וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב במסר לישראל: "רק הסכם יעצור את תכנית הגרעין"

13.4.2015 / 19:40

וונדי שרמן, שעמדה בראש צוות המשא ומתן לשיחות הגרעין, אמרה היום בשיחה עם כתבים ישראלים, כי לישראל יש את הזכות להיות מודאגת מאיראן. שרמן הדגישה כי הגברת הסנקציות ותקיפה צבאית לא ימנעו מאיראן לפתח נשק גרעיני

צילום: רויטרס, לע"מ עריכה: גדי וינסטוק, ניב פוקס

(אובמה: "נתניהו לא הציע חלופה טובה יותר להסכם עם איראן")

הממשל האמריקני מנסה להרגיע את ישראל, וגם את יהדות ארצות הברית, בעקבות הביקורת של ראש הממשלה נתניהו על הסכם הגרעין הצפוי להיחתם בין איראן והמעצמות. הדיפלומטית וונדי שרמן, תת-שר החוץ של ארצות הברית שעמדה בראש צוות המשא ומתן האמריקני לשיחות הגרעין, אמרה היום (שני) בשיחה עם כתבים ישראלים כי ניתן להגיע להסכם טוב עם איראן, שימנע ממנה לפתח נשק גרעיני, וכי תקיפה צבאית נגד איראן הייתה משהה את פרויקט הגרעין לטווח של כשנתיים בלבד.

שרמן הסבירה כי "אין אפשרות יותר אפקטיבית לעצירת איראן מאשר המסלול הדיפלומטי". לדבריה, "סנקציות נוספות יפעילו עוד לחץ על איראן, אבל גם יגרמו לה להאיץ את תכנית הגרעין שלה. השותפות שלנו (אירופה, רוסיה, סין) לא מוכנות להפעיל סנקציות נוספות".

שרמן אף התייחסה לאפשרות של תקיפת מתקניה הגרעיניים של איראן ואמרה: "תקיפה צבאית תסיט את התכנית לאחור בשנתיים בלבד - אי אפשר להפציץ את הידע הגרעיני שלהם. יש אלטרנטיבות אבל האפשרות הדיפלומטית היא הטובה ביותר".

תת-שר החוץ האמריקנית וונדי שרמן. ז'נבה, 7 בנובמבר 2013. רויטרס
"אין אפשרות יותר אפקטיבית לעצירת איראן מאשר המסלול הדיפלומטי". וונדי שרמן/רויטרס

שרמן הוסיפה כי למרות המחלוקת הקשה בסוגיה האיראנית בין וושינגטון לירושלים, נמשכים כל העת מגעים בין הממשל האמריקני לממשלת ישראל בנושא. "יש לי הרבה כבוד לראש הממשלה נתניהו", אמרה. "כל מנהיג צריך להחליט מה האינטרס הביטחוני הלאומי של ארצו. דיון הוא דבר טוב והוא יכול להפוך את ההסכמות לטובות יותר". היא הוסיפה כי לישראל יש "זכות להיות מודאגת מאוד מאיראן", והדגישה כי קיים שיתוף הפעולה מודיעיני קרוב בין ישראל לארצות הברית בנושא, שנמשך כל העת.

נציגי ארה"ב ואיראן בשיחות הגרעין, לוזן, שווייץ, מרץ 2015. רויטרס
שיחות הגרעין בין איראן והמעצמות בלוזאן שבשוויץ/רויטרס

שרמן התייחסה לדיווחים על מסרים סותרים שנשמעים בוושינגטון ובטהראן בנוגע להבנות שהושגו בין הצדדים בלוזאן שבשוויץ, והזכירה כי גם לאחר הסכם הביניים עם איראן שנחתם בנובמבר 2013, היו טענות על כך שאיראן וארצות הברית משמיעות מסרים סותרים לגבי ההסכם, אך בסופו של דבר האיראנים מילאו את ההסכם במלואו. עוד אמרה שרמן כי מאז ההכרזה ישנם "ספינים" רבים בנושא שיוצאים מערי בירה שונות בעולם, "כולל טהראן". לטענתה, הסיבה לספינים מכיוון טהראן היא "שיקולים של דעת קהל בתוך המדינה".

במקביל לתידרוך של שרמן, הבית הלבן הזמין היום קבוצה של מנהיגים יהודים בולטים בארצות הברית לשיחה עם הנשיא אובמה ועם היועצת לביטחון לאומי, סוזן רייס, במטרה לשכנעם ביתרונותיו של הסכם הגרעין. המהלך מגיע בשעה שהרפובליקנים בקונגרס מתכננים להעלות להצבעה את הצעת החוק שתעניק לקונגרס סמכות לפקח על הסכם הגרעין עם איראן. ההצעה זקוקה לתמיכתם של 13 סנאטורים דמוקרטים כדי לעבור, והבית הלבן פועל בכמה חזיתות כדי למנוע זאת.

עוד בוואלה חדשות:
החייל שהדליף חומר מסווג לפעילי ימין יואשם בריגול חמור
דאעש מאיים בסרטון חדש: "נשרוף את אמריקה כמו ב-11 בספטמבר"
"השוטרים לא חילצו צעיר תלוי כי חשבו שכבר מת - והוא הפך לצמח"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully