וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומת אורון שאול: מה עשה חומר הרדמה בזירת האסון בשג'אעיה?

12.4.2015 / 18:30

בפתח המנהרה המסועפת דרכה נחטף לוחם גולני אורון שאול התגלו כתמי דם וסם מרדים מסוג קטמין, המשמש חומר טשטוש לסוסים ונמצא אצל מחבלי חמאס במהלך מבצע "צוק איתן". אלא שגם היום, חודשים ארוכים לאחר המקרה, מהדהדות שאלות רבות שנותרו לא פתורות

צילומי ארכיון: דובר צה"ל, עריכה: יאיר דניאל

(צפו: עדותו של מפקד הנגמ"ש, שפורסמה לראשונה בדצמבר בוואלה חדשות)

יולי 2014, ימי מבצע "צוק איתן", שכונת שג'אעיה ברצועת עזה. ברגע שכוחות חטיבת גולני שפעלו באזור הנגמ"ש הבוער הבינו שלפי הרשימות חסר להם חייל, הם הרחיבו את החיפושים בשטח המאוים באמצעות ירי פצצות מרגמה, טילי נ"ט ונשק קל כדי לאתר רמזים לשאלה מה עלה בגורלו של סמל ראשון אורון שאול. שעות ארוכות חלפו עד שאחד הכוחות הצליח לאתר פיר מנהרה המוסתר באחד המבנים באזור. מעל פתח המנהרה הניחו המחבלים שלוש רגלי ברזל וקשרו אליהן מנוע חשמלי ושרשרת. מבט לתוך הפיר הבהיר כי מדובר במנהרה עמוקה, שנחפרה עד יותר מ-15 מטרים מתחת לפני הקרקע. הדיווח עבר הלאה אל הפיקוד הבכיר ותרחיש האיום התממש: החייל שאול נחטף והועבר דרך המנהרה לעומק השטח הפלסטיני, ללב מעוז חמאס. באותן שעות ניהלו כוחות צה"ל לחימה עיקשת, מהאוויר ומהיבשה, נגד חוליות טרור של הארגון.

לקריאה נוספת:
יעלון להוריו של אורון שאול: "מחויב להחזיר אותו הביתה"
30 למותו של אורון שאול: "היה לנו עתיד משותף"
אחיו של אורון שאול הגיע לנחם את משפחת גולדין

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פיר המנהרה ממנו הועבר החייל אורון שאול אל לב מעוז חמאס/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר שהתברר כי שאול אכן נחטף, הוכנס רובוט לתוך הפיר כדי לגלות את תוואי המנהרה, שהתגלתה בתוך מבנה ובו סימנים לכך שבמקום חיו אזרחים פלסטינים. המקום היה מרוחק מאות מטרים ממסגד באזור, שם נמצא פתח נוסף למנהרה. לאחר מכן הוחלט להשתמש בכלב של יחידת עוקץ – הוא הוכנס אל המנהרה, וכוח נוסף המתין לו במסגד.

להפתעתם של הכוחות, הכלב הגיע מכיוון אחר בשג'אעיה. במלים אחרות, המנהרה העמוקה לא קישרה בין שני מבנים בלבד, אלא מדובר במנהרה מסועפת המתחברת לשורה של מבנים בעומק השטח הפלסטיני. ההערכה היא כי שאול נחטף לאזור זה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המסגד המרוחק מאות מטרים מפיר המנהרה. שכונת שג'אעיה שבמזרח עזה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סימן שאלה נוסף סביב המקרה עולה מגילוי החומרים שהתגלו בזירה. בפתח המנהרה אותרו חפצים של שאול וכתמי דם, שהועברו לבדיקה בישראל. אך הרמז העבה ביותר למה שהתחולל בדקות האחרונות בטרם נעלמו המחבלים לתוך המנהרה, היה מזרק ובו שרידי חומר הרדמה מסוג קטמין. לפי אחת הטענות שהועלו כבר בשטח, המחבלים השתמשו במזרק במהלך החטיפה.

סם הרדמה מסוג קטמין משמש חומר טשטוש ומשכך כאבים לסוסים. עם הזמן התברר כי במינון מסוים הוא יכול לשמש חומר להרדמת בני אדם, מאחר שאינו מוריד לחץ דם. לפי צה"ל, במהלך המבצע נמצאו כמה מחבלי חמאס עם מזרקים מוכנים לשימוש עבור חטיפת חייל, למקרה שיוכל להתנגד להם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנהרה מסועפת המתחברת לשורה של מבנים בעומק השטח הפלסטיני. האזור שבו התגלה הפיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמה ימים לאחר אסון הנגמ"ש קבעה הרבנות הצבאית, יחד עם מומחים מקצועיים בפתולוגיה, כי שאול נהרג והוא הוכרז חלל צה"ל שמקום קבורתו לא נודע. אולם חודשים ארוכים לאחר מכן עדיין מהדהדת שאלות רבות שנותרו לא פתורות: מה התרחש בדקות האחרונות לחייו? האם הוא עף מהנגמ"ש או שהיה מחוצה לו? האם נהרג או נפצע באורח אנוש כתוצאה מהפיצוץ? והאם הזריקו לו את חומר ההרדמה?

התעלומה רחוקה מסיומה. נוסף על מאמצי הגילוי והזיהוי שנעשו לאחר הפגיעה בנגמ"ש, עד היום פועל צוות שבויים ונגדים (שו"ן) יחד עם גורמים מודיעיניים לאיתור שבבי מידע על אודות גורלו של שאול. ראש הממשלה בנימין נתניהו מינה את אלוף-משנה (במיל') ליאור לוטן, לשעבר קצין בכיר בסיירת מטכ"ל ומפקד היחידה לניהול משא ומתן במטכ"ל, לריכוז הטיפול בנושא. בין היתר, הוא אחראי על ניהול משא ומתן עתידי עם חמאס להבאת שרידיו של שאול וסגן הדר גולדין לקבורה בישראל.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully