וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד לבנה ב"ייהוד" נצרת עילית: בקרוב תאוכלס השכונה החרדית החדשה

13.4.2015 / 0:39

עשרות משפחות ראשונות ייכנסו בקרוב לדירותיהם בשכונת הר יונה ג', שבה צפויים בסופו של דבר להתגורר כ-10,000 תושבים. ראש העיר המושעה שמעון גפסו, שאמר בעבר כי "חרדים עדיפים על ערבים", דחף להקמת השכונה על מנת לשמר את הצביון היהודי של העיר

מערכת וואלה!

(וכך נראו חגיגות המימונה בעיר: צפו בדיווח מאולפן וואלה)

בשבועות הקרובים צפויות להיכנס 58 משפחות לדירות שרכשו בשכונה החרדית החדשה המוקמת בימים אלה בנצרת עילית. עבור התושבים החדשים שיגיעו לשכונת הר יונה ג' מדובר בפתרון למצוקת הדיור ההולכת ומעמיקה בקרב הציבור החרדי, שאינו מסוגל לעמוד במחירי הדיור במרכז הארץ ובירושלים וסביבתה. עם זאת, הקמת השכונה, שבה ייבנו בסופו של דבר 2,000 יחידות דיור עבור יותר מ-10,000 תושבים, צפויה לשנות באופן ניכר את צביונה של העיר.

השכונה החרדית החדשה בנצרת עילית, אפריל 2015. ערן גילווארג
מיועדת לאכלס יותר מ-10,000 תושבים. השכונה החרדית המוקמת בנצרת עילית/ערן גילווארג

עד לראשית שנות ה-90' של המאה הקודמת עמדה אוכלוסיית נצרת עילית על כ-25 אלף תושבים. גלי העלייה הגדולים ממדינות ברית המועצות לשעבר הביאו להכפלת מספר התושבים בתוך כעשור, ובמקביל החלו לעבור לעיר גם ערבים, רובם מיישובי האזור, שלא הצליחו לעמוד במחירי הקרקע המאמירים ביישוביהם וביקשו לגור ביישוב עירוני מתוכנן ומסודר, שבה רמת שירותים גבוהה ושטחים פתוחים.

לקריאה נוספת:
דודת הילדה שנספתה בתאילנד: "עד לאסון היה לשני טיול יפהפה"
שיא כל הזמנים: 72,690 נוסעים יעברו היום בנתב"ג
עמימות גרעינית: מתי יוסרו העיצומים מאיראן?

השכונה החרדית החדשה בנצרת עילית, אפריל 2015. ערן גילווארג
"המזוזה של נצרת עילית". הר יונה ג'/ערן גילווארג

על פי הערכות, קרוב ל-20% מתושבי העיר היום הם ערבים. שלושה מקרב 17 חברי מועצת העיר הם נציגי הרשימה המשותפת לדו-קיום, שהוקמה בעקבות חבירה של חד"ש ובל"ד בנצרת עילית, עוד בטרם הבשיל החיבור ברמה הכלל-ארצית. אחרי הבחירות המקומיות ב-2008 אף ישבו נציגי הרשימה בקואליציה העירונית בראשות שמעון גפסו. במקביל להגעת ערבים לעיר, החלה בשנים האחרונות מגמה של עזיבת תושבים ותיקים, בעיקר לעפולה הסמוכה וליישובים קהילתיים ולקיבוצים באזור.

מי שדחף ועודד את הקמת השכונה החרדית החדשה הוא שמעון גפסו, ראש העירייה המושעה של העיר, שלדבריו ביקש לשמור על הצביון היהודי של העיר. גפסו מעולם לא הסתיר את העדפתו לתושבים יהודים בעיר על פני אלה הערבים, ובעבר הוא אף צוטט בעיתונות החרדית בהתייחסו למיעוט הערבי בעירו. "לא מעט אנשים בעיר, במיוחד הערבים, לא אוהבים את זה בלשון המעטה. אך העובדות מדברות בעד עצמן, ורוב האוכלוסייה, אפילו החילונית, יודעת שהחרדים עדיפים על הציבור הערבי", אמר בריאיון ל"בחדרי חרדים".

לפני שנים אחדות, עם ההודעה על יציאת הפרויקט לדרך, פרסם האתר החרדי "כיכר השבת" כי גפסו חבר לעסקנים חרדים והופיע בישיבות הסיעות החרדיות בכנסת, ושם המפעיל לחץ לקידום הפרויקט שיביא אלפי משפחות חרדיות לעיר. לראש העיר אף מונה יועץ לענייני התיישבות חרדית.

גם משרדי הממשלה עודדו את הקמת השכונה. כך, למשל, לפני כארבע שנים וחצי החליטו שר האוצר דאז, יובל שטייניץ, ומי שכיהן כשר השיכון, אריאל אטיאס, להשקיע 200 מיליון שקל בהכשרת הקרקע בשכונה והתאמתה לבנייה. "יש חשיבות גדולה בהרחבתה ובחיזוקה של נצרת עילית כעיר היהודית היחידה בגליל התחתון", אמר אז השר שטייניץ בסיור שקיים בעיר יחד עם גפסו. כמו כן, השר אטיאס כינה בעבר את השכונה "המזוזה של נצרת עילית".

הקמת השכונה בפועל החלה לפני כשנה. באוקטובר האחרון, לקראת סיום הקמת הבתים הראשונים, נערך במקום טקס בהשתתפות רבני ערים, ראשי ישיבות, קברניטי העיר נצרת עילית וקהל של מאות תושבים. האירוע הוגדר בתקשורת החרדית "מעמד היסטורי מרומם ומרגש", ואת השכונה הגדירו באחת הכתבות "יישוב חרדי חדש".

השכונה החרדית החדשה בנצרת עילית, אפריל 2015. ערן גילווארג
עשרות המשפחות הראשונות צפויות לאכלס את דירותיהם בקרוב/ערן גילווארג

לאחרונה מונה הרב מאיר יהודה פישר לרב השכונה. הכתרתו של הרב פישר התקיימה במעונו של הרב אהרן יהודה לייב שטינמן, מנהיג הרוב בציבור הליטאי החרדי בישראל, מה שמראה את החשיבות שמעניק הציבור החרדי לשכונה החדשה. "הגראי"ל (הרב שטינמן) מלווה את הקמת שכונת הר יונה מראשית התהוותה ומעודד את ציבור בני התורה לקנות דירות בשכונה, ולא להיכנס לחובות מיותרים", נכתב ב"בחדרי חרדים".

לפני החג נמסר במעמד חגיגי בלשכת ראש העיר המכהן אלכס גדלקין, בנוכחות רב העיר ישעיהו הרצל, היתר אכלוס למנהל הפרויקט מטעם חברת "נתיב פיתוח", החברה הראשונה שהחלה בעבודות הבנייה בשכונה. בעיריית נצרת עילית ציינו כי לאחרונה התקבל בעירייה אישור לתקציבי ממשלה מיוחדים להקמת מוסדות ציבור, גני ילדים ובתי ספר בשכונה. עם מסירת ההיתרים, מתאפשר לעשרות המשפחות הראשונות להיכנס לדירותיהם החדשות. "אני שמח שהגענו לרגע הזה", אמר גדלקין.

(עדכון ראשון: 19:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully