וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמימות גרעינית: מתי יוסרו העיצומים מאיראן?

12.4.2015 / 12:24

ההכרזות החגיגיות על הסכם הגרעין הותירו שאלות רבות פתוחות, ובהן גם סוגיית הסנקציות. בעוד בטהראן מתעקשים שיחתמו רק על הסכם שיסיר מידית את כל העיצומים - בארה"ב מבהירים שהדרך עוד ארוכה, אבל לא הכל תלוי בהם. ואיך הקונגרס עוד יכול להשפיע על הסנקציות?

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

מי שמחפש אישור לכך שאין סתירה מהותית בין ארה"ב לאיראן בנוגע להסכם הגרעין שגובש בלוזאן, יוכל לעיין בדבריו של מפקד משמרות המהפכה, שפורסמו אמש. לדברי הגנרל מוחמד עלי ג'עפרי, ההסכם שגובש בתחילת החודש בין טהראן לשש המעצמות, "מכבד את הקווים האדומים של איראן". הדיווחים השונים, על "מחלוקות עמוקות בין הצדדים", נעלמו כלא היו.

"הגענו לפתרונות", אמר ג'עפרי. "מסתמן שהאויב קיבל את העקרונות ואת הפרטים הטכניים שהציבה הרפובליקה האיסלאמית". עם זאת, גם הגנרל ג'עפרי - ממקורביו של המנהיג העליון, עלי חמינאי - הודה כי נותרו עוד "עמימויות" מסוימות, הנוגעות להסרת העיצומים מעל ארצו. לפי גורמים שונים בארה"ב ובצרפת, העיצומים יוסרו בהדרגה, וניתן גם יהיה להחזירם "לאלתר", אם איראן תפר את התחייבויותיה – בתחום העשרת האורניום, הגישה למתקני הגרעין, והמגבלות במחקר ובפיתוח.

המועד הצפוי לחתימה על הסכם הגרעין הוא 1 ביולי, אך כפי שהוכח בסבבי השיחות הקודמים, לוחות הזמנים ניתנים לכיפוף. בשבוע האחרון, טענו הנשיא חסן רוחאני והמנהיג חמינאי כי איראן לא תחתום על הסכם, אלא אם "כל העיצומים הכלכליים יוסרו כבר באותו היום". בבית הלבן מתנגדים לדרישה הזו, ובתוקף: יועצו הבכיר של הנשיא אובמה, בן רודס, אמר בסוף השבוע כי "הסרת העיצומים תתבצע בהדרגה", אך לדבריו, הקשחת העמדות, המתבטאת בנאומיהם של רוחאני וחמינאי, נועדה לקהל הביתי, ואינה צפויה להכשיל הסכם סופי. "יש לאיראנים שמרנים משלהם, שמפקפקים בהסכם הזה", נימק בשיחה עם כתבים בפנמה.

מפקד משמרות המהפכה של איראן, מוחמד עלי ג'עפרי. Hasan Sarbakhshian, AP
מפקד משמרות המהפכה, הגנרל עלי ג'עפרי/AP, Hasan Sarbakhshian

הקונגרס ישוב מחר לעבודה בתום פגרה של שבועיים. שר החוץ ג'ון קרי ושר האנרגיה, ארנסט מוניץ, יתדרכו את המחוקקים לגבי פרטי ההסכם המתגבש עם איראן. ביום שלישי תתכנס ועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים, כדי לדון ביותר מ-50 ניסוחים חדשים להצעת החוק, שקראה לערב את הקונגרס באישור ההסכם, ביישומו ובפיקוחו עליו. מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, ננסי פלוסי, מתנגדת להצעות המחמירות שעלו; הרפובליקנים יתמקדו בניסיון להעביר חקיקה משמעותית-יותר בוועדת החוץ של הסנאט. עם זאת, גם המאמץ לגייס עוד ארבעה דמוקרטים בסנאט, כדי לגייס רוב של עריקים, שיימנע הטלת וטו נשיאותי - 13 דמוקרטים בסך הכל - אינו מצליח לקרום עור וגידים.

חשוב לזכור שעל איראן מוטלים עיצומים מצד גורמים רבים, שארה"ב היא רק חלק קטן בהם. לפיכך, לבית הלבן - או לקונגרס - אין סמכות להסיר את כל העיצומים בבת אחת או באופן חד צדדי, באותה מידה שהאיחוד האירופי אינו יכול לעשות זאת. באותה מידה, הקונגרס, רפובליקני וניצי ככל שיהיה, לא יוכל לבלום את הסרת העיצומים כולם.

לפי "נייר העמדה" שפרסמה ארה"ב בתום שיחות הגרעין בלוזאן, "איראן תזכה להקלה בעיצומים, אם ניתן יהיה לוודא שהיא עומדת בהתחייבויותיה". עוד נכתב כי העיצומים של האיחוד האירופי ושל מועצת הביטחון יוסרו "אחרי שפקחי סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) תוודא שאיראן עמדה בכל מחויבויותיה". מועצת הביטחון של האו"ם הטילה על איראן עיצומים בארבעה סבבים: ב-2006, ב-2007, ב-2008 וב-2010, שכללו מגבלות על עשרות מוסדות, אישים ונכסים. האיחוד האירופי הטיל עיצומים על איראן בכמה סבבים מאז 2007, שהחמורים שבהם הושתו על חברות הנפט והגז של המדינה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פקידים אמריקנים - שלא הזדהו בשמם - אמרו בשבוע האחרון לסוכנות הידיעות רויטרס כי הסרת העיצומים תיארך "כמה חודשים עד שנה". לפי "נייר עמדה" שפורסם בכלי התקשורת הרשמיים של איראן, "כל העיצומים יוסרו מייד - ובאופן מקיף, כולל אלה שהוטלו על אישים, מוסדות, גופים ממשלתיים ופרטיים, חברות תעופה ונפט".

בתוך כך, האתר "פוליטיקו" חשף בסוף השבוע את מתווה המתקפה המסתמן של המפלגה הרפובליקנית נגד ההסכם. על פי הדיווח, הנסמך על שורה של עוזרים רפובליקניים בקונגרס ומומחי גרעין, המפלגה מתקשה למצוא פרצות מדעיות בהסכם - ותיאלץ להסתפק בקריאה "לחזקו" בחודשים הקרובים.

מתנגדי ההסכם, בהם הסנאטור טום קוטון - מנסח "מכתב הסנאטורים" הידוע לשמצה - גייסו לעזרתם את הפיזיקאי דיוויד אולברייט, מנהל המכון למדע ולביטחון בינלאומי (ISIS), שפרסם בעשור האחרון אינספור השערות שונות ומשונות, הנוגעות ל"זמן הפריצה" של איראן לפצצה הגרעינית. על פי מסמך חדש שחיבר אולברייט, "הסכם המסגרת" דווקא "כולל תנאים מצוינים", בין היתר משום שהוא מונע מהכור באראק להפריד פלוטוניום, כדי להיעזר בו במישור הצבאי. אולברייט אמנם מתריע כי ההסכם זקוק ל"מגבלות קשות יותר" בתחום העשרת האורניום ובהפעלת הסרכזות, וקורא לממשל אובמה לספק "הבהרות" נוספות בשלושת החודשים הקרובים, אך בשורה התחתונה, גם הוא מודה כי "לא ניתן לשפוט את שאר הסעיפים, שעדיין נתונים למשא ומתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully