וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לאיראן יהיה מספיק אורניום לפצצה תוך חודש"

25.10.2013 / 4:22

לפי דוח שפרסם מומחה הגרעין האמריקני דייוויד אולברייט, במידה ואיראן תרכז את כלל האורניום המועשר ברמה 20% שבידיה, היא תוכל להרכיב פצצה גרעינית אחת תוך מספר שבועות

איראן תוכל לייצר פצצה גרעינית בתוך שבועות בודדים, במידה ותרכז את כלל האורניום המועשר ברמה של 20% שיש ברשותה - כך טוען דיוויד אולברייט, נשיא ומייסד המכון למדע ולביטחון בינלאומי (ISIS). בדוח שפרסם אולברייט, הנחשב לאחד ממומחי הגרעין המובילים בארצות הברית, נכתב כי קיצור משמעותי זה בהערכת הזמן בו תוכל איראן להרכיב פצצה גרעינית עשוי להשפיע על המגעים הדיפלומטיים המתקיימים בתקופה זו עם הממשל בטהראן.

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. AP Photo/Vahid Salemi, AP
מתקן להעשרת אורניום בעיר נתנז באיראן/AP, AP Photo/Vahid Salemi

לפי הדוח שחיבר אולברייט, ביכולתה של איראן להפיק חומר בקיע המספיק לפצצה גרעינית אחת, במשקל של 25 קילוגרמים, בטווח זמן של 4-6 שבועות, זאת במידה ותעשה כאמור שימוש בכלל האורניום המועשר ברמה של 20% שכבר נמצא בידיה. לשם בניית הפצצה עצמה תידרש איראן לזמן מה נוסף, אך עבודה זו תיעשה לפי אולברייט בבסיסים סודיים אשר קשה יהיה לעקוב אחר הנעשה בהם.

הערכה חדשה זו של אולברייט והמכון למדע ולביטחון בינלאומי עומדת בניגוד להצהרתו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה בתחילת החודש כי איראן רחוקה לפחות שנה אחת מייצור פצצת אטום. בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות אי-פי אמר אובמה כי "ההערכה שלנו ממשיכה להיות שנה או יותר, ולמעשה היא שמרנית יותר מזו של המודיעין הישראלי".

דייוויד אולברייט, ראש המכון האמריקאי למדע וביטחון בינלאומי (ISIS). ספק 500
עידכן את הערכתו מתחילת החודש. אולברייט/ספק 500

כמו כן, גם אולברייט עצמו והצוות שעימו העריכו בתחילת החודש כי יידרשו לאיראן כשמונה חודשים לייצר נשק גרעיני. "עד אמצע 2014 תוכל איראן לייצר נשק גרעיני על בסיס מאגר של אורניום מועשר ברמה נמוכה", אמר אז אולברייט כנשא דברים בפני ועדת החוץ של הסנאט האמריקני. על פי עדותו של אולברייט, "איראן השקיעה באופן אינטנסיבי בתעשיות הגרעיניות שלה ב-30 השנים האחרונות. ואולם, פעולותיה נעשו לרוב בחשאי באמצעות רכישות בשוק השחור". ממצאים אלה, קבע אולברייט, אינם מתיישבים עם תכנית גרעין למטרות שלום.

בנוסף למתקנים התת-קרקעיים בנתנז ובפורדו, כך על פי עדותו של אולברייט, איראן הודיעה על כוונותיה להקים עשרה מתקני העשרה נוספים, וכמו כן גובר החשד כי הממשל בטהראן בונה מתקן נוסף בחשאי. עוד קובע אולברייט כי "אם איראן תחליט לייצר היום חומר בקיע, היא תוכל להשתמש במערך סרכזות הגז שלה כדי להפיק אורניום בדרגה המספיקה לייצור נשק גרעיני. ואולם, החשש של איראן מתקיפות צבאיות ככל הנראה מרתיע אותה לעת עתה מייצור נשק גרעיני".

עוד בנושא:
"עד אמצע 2014 איראן תוכל לייצר נשק גרעיני"
אובמה: "איראן רחוקה שנה לפחות מייצור פצצת אטום"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully