וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה בפנמה: אובמה וקסטרו נפגשו בפתח הוועידה

11.4.2015 / 4:20

נשיא ארה"ב לחץ את ידו של מקבילו מקובה ושוחח עמו במסגרת חידוש היחסים בין שתי היריבות המרות מתקופת המלחמה הקרה. לפני כן דיברו השניים בטלפון, על רקע האפשרות שקובה תוצא מרשימת המדינות תומכות הטרור

צילום: רויטרס, עריכה: ניב פוקס

(אובמה בדצמבר: "הבידוד לא עזר - הגיע הזמן לגישה חדשה")

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נפגש הלילה (שבת) עם נשיא קובה ראול קסטרו, בפתח ועידת מדינות אמריקה השביעית. השניים לחצו ידיים ושוחחו במשך זמן קצר במסגרת הפרשת היחסים בין שתי המדינות שהיו יריבות מרות במהלך המלחמה הקרה. בתמונה שפורסמה נראים השניים משוחחים יחד עם נשיא אקוודור רפאל קוראה. מוקדם יותר אתמול שוחחו אובמה וקסטרו בטלפון ובהמשך היום צפויה פגישה ארוכה יותר בין שני המנהיגים, שבמהלכה ידונו בהסכם הפיוס. זאת הפעם הראשונה שקובה משתתפת בוועידה.

טרם הפגישה עם קסטרו, נועד אובמה עם מתנגדי משטר קובנים ועם פעילי זכויות מרחבי האזור בפורום למען החברה האזרחית שמתקיים בשולי הוועידה. אובמה הבהיר כי "אנחנו עומדים לצדכם לאורך כל הדרך" והכריז כי "הימים שבהם ארצות הברית בחשה בענייני אמריקה הלטינית חלפו".

אתמול בבוקר נפגש שר החוץ ג'ון קרי עם מקבילו הקובני, ברונו רודריגז. גורם בכיר במחלקת המדינה האמריקנית מסר עם תום הפגישה בין השניים כי "חלה התקדמות" בשיחה. "הדיון היה ארוך ומאוד קונסטרוקטיבי. השניים הסכימו כי הם השיגו התקדמות וכי הם ימשיכו לעבוד יחד כדי לפתור את הסוגיות שעל הפרק", אמר הגורם. הייתה זאת הפגישה הרשמית הראשונה בדרג גבוה ב-56 השנים האחרונות, מאז המהפכה הקומוניסטית בקובה. הפגישה האחרונה הייתה באפריל 1959, אז נפגש סגן הנשיא דאז ריצ'רד ניקסון עם השליט פידל קסטרו, אחיו של ראול.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא קובה ראול קסטרו נפשגים בוועידת מדינות אמריקה בפנמה, 11 באפריל 2015. רויטרס
המפגש ההיסטורי בין קסטרו לאובמה, הלילה/רויטרס

כמו כן, מחלקת המדינה כבר המליצה לאובמה להסיר את קובה מרשימת המדינות המממנות פעילות טרור, כפי שמסר גורם בוועדת הסנאט ליחסי חוץ, אך הנשיא טרם קיבל החלטה. לבד קובה, המדינות היחידות המופיעות ברשימה הן איראן, סוריה וסודאן. הסרת קובה מהרשימה צפויה לתרום רבות למאמצי נרמול היחסים בין וושינגטון להוואנה. ב-17 בדצמבר אשתקד הכריז אובמה על פריצת דרך ביחסים עם קובה, והורה למחלקת המדינה לבחון את האפשרות של הסרת קובה מהרשימה ופתיחה מחודשת ביחסים דיפלומטיים עם המדינה.

הממשל האמריקני הוסיף את קובה לרשימת המדינות התומכות בטרור בשנת 1982, כשממשלו של פידל קסטרו סייע למורדים מרקסיסטים בקולומביה ובמדינות נוספות. לאחר שנים רבות של חרם אמריקני על המדינה, אובמה אמר אמש במהלך ביקורו בג'מייקה כי הוא מצפה שארה"ב וקובה יוכלו להתקדם ואף לפתוח שגרירויות.

לקריאה נוספת בנושא
אחרי יותר משנה: פידל קסטרו נראה בציבור והזים שמועות על מותו
פידל קסטרו על חידוש היחסים עם ארה"ב: "לא סומך עליהם"
ההסכם ההיסטורי של ארה"ב וקובה: כך הסתיים נתק של 54 שנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully