וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחממות ביחסים: אובמה ייפגש עם מנהיג קובה ראול קסטרו

אובמה, שהודיע כי ארה"ב נערכת להסרת קובה מרשימת המדינות התומכות בטרור, שוחח בטלפון עם קסטרו לקראת פגישתם בוועידה בפנמה. מוקדם יותר נועד שר החוץ קרי עם מקבילו הקובני, מפגש ראשון מסוגו מאז המהפכה הקומוניסטית במדינה

צילום: רויטרס, עריכה: ניב פוקס

(אובמה בדצמבר: "הבידוד לא עזר - הגיע הזמן לגישה חדשה")

נשיא ארצות הברית ברק אובמה שוחח היום (שישי) בטלפון עם מנהיג קובה ראול קסטרו, לקראת פגישתם בוועידה אזורית של מדינות מרכז אמריקה המתקיימת בפנמה - כך מסר סגן מנהל סוכנות המודיעין הלאומית בקובה. זאת לאחר שבמהלך הלילה המליצה מחלקת המדינה האמריקנית לאובמה להסיר את קובה מרשימת המדינות המממנות פעילות טרור, כפי שמסר גורם בוועדת הסנאט ליחסי חוץ.

הבוקר נפגש שר החוץ ג'ון קרי עם מקבילו הקובני, ברונו רודריגז. גורם בכיר במחלקת המדינה האמריקנית מסר הבוקר, עם תום הפגישה בין השניים, כי "חלה התקדמות" בשיחה. "הדיון היה ארוך ומאוד קונסטרוקטיבי. השניים הסכימו כי הם השיגו התקדמות וכי הם ימשיכו לעבוד יחד כדי לפתור את הסוגיות שעל הפרק", אמר הגורם.

מדובר בפגישה הרשמית הראשונה בדרג גבוה ב-56 השנים האחרונות, מאז תחילת המהפכה הקומוניסטית בקובה. הפגישה האחרונה הייתה באפריל 1959, אז נפגש סגן הנשיא דאז ריצ'רד ניקסון עם השליט פידל קסטרו.

עוד בוואלה חדשות:
אחרי יותר משנה: פידל קסטרו נראה בציבור והזים שמועות על מותו
פידל קסטרו על חידוש היחסים עם ארה"ב: "לא סומך עליהם"
ההסכם ההיסטורי של ארה"ב וקובה: כך הסתיים נתק של 54 שנה

נושא: שר החוץ ג'ון קרי ומקבילו הקובני ברונו רודריגז בפגישה היסטורית בפנמה  10 באפריל 2015. חשבון הטוויטר של מחלקת המדינה האמריקנית, צילום מסך
ג'ון קרי וברונו רודריגז בפגישתם בפנמה, היום/צילום מסך, חשבון הטוויטר של מחלקת המדינה האמריקנית

אובמה, שערך ביקור קצר בג'מייקה לפני הגעתו לפנמה, מסר כי מחלקת המדינה השלימה את הערכתה בנוגע להסרת קובה מרשימת המדינות התומכות בטרור, אולם הוסיף כי הוא ממתין להמלצת יועציו. מלבד קובה, המדינות היחידות המופיעות ברשימה הן איראן, סוריה וסודאן.

הסרת קובה מהרשימה צפויה לתרום רבות למאמצי נרמול היחסים בין וושינגטון להוואנה. ב-17 בדצמבר, הכריז אובמה על פריצת דרך ביחסים עם קובה, והורה למחלקת המדינה לבחון את האפשרות של הסרת קובה מהרשימה ופתיחה מחודשת ביחסים דיפלומטיים עם המדינה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה לוחץ את ידו של עמיתו מקובה ראול קסטרו, לצד נשיאת ברזיל דילמה רוסף. טקס האשכבה של מנדלה ביוהנסבורג, 10 בדצמבר 2013. רויטרס
אובמה לוחץ את ידו של ראול קסטרו, דצמבר 2013/רויטרס

הממשל האמריקני הוסיף את קובה לרשימת המדינות התומכות בטרור בשנת 1982, כשממשלו של פידל קסטרו סייע למורדים מרקסיסטים בקולומביה ובמדינות נוספות. לאחר שנים רבות של חרם אמריקני על המדינה, אובמה אמר אמש במהלך ביקורו בג'מייקה כי הוא מצפה שארה"ב וקובה יוכלו להתקדם ואף לפתוח שגרירויות.

"אנו בטוחים כי תהליך זה יוביל לבסוף לא רק ליחסים טובים יותר בין ארצות הברית לקובה, אלא גם יועיל לעם הקובני ויעניק לאזרחים הזדמנויות שלא היו להם בעבר", אמר. הסנאטור הדמוקרטי פטריק ליהי התייחס להמלצת מחלקת המדינה וטען כי היא "צעד אמיץ לקראת סיומה של מדיניות כושלת, ונרמול היחסים עם קובה".

אסירים פוליטיים בקובה חוגגים את שחרורם בבירה הוואנה, 13 בינואר 2015. רויטרס
אזרחי קובה חוגגים את שחרורם של 53 אסירים פוליטיים, בהתאם להסכמה עם ארצות הברית, ינואר/רויטרס

הסנאטור בן קארדין, חבר ועדת הסנאט ליחסי חוץ, מסר כי "המלצת מחלקת המדינה מגיעה בעקבות בחינה שארכה חודשים, ומהווה צעד חשוב קדימה, במאמצינו לנהל יחסים מועילים יותר עם קובה". לדבריו, "הצעד הזה מספק לממשל אובמה את המרווח הנחוץ על מנת לקדם ביתר שאת את האינטרסים הלאומיים שלנו. קובה בריאה ומשגשגת היא טובה עבור ארצות הברית, ותקדם חברה פתוחה יותר".

(עדכון ראשון: 4:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully