וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסכם ההיסטורי של ארה"ב וקובה: כך הסתיים נתק של 54 שנה

17.12.2014 / 23:40

בתום מו"מ חשאי שנערך בשנה וחצי האחרונות בקנדה ובזכות המעורבות של האפיפיור, הודיע אובמה על חידוש היחסים עם המשטר הקומוניסטי של ראול קסטרו. "אובמה משוחרר מלחצים פוליטיים ויכול להגשים את חזונו"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב פוקס

אחרי חמישה עשורים של נתק, הודיע היום (רביעי) במפתיע נשיא ארצות הברית ברק אובמה על חידוש היחסים הדיפלומטיים עם קובה. ההכרזה, הגיעה בתום משא ומתן חשאי בין הצדדים שהתקיים בשנה וחצי האחרונות בקנדה, ששיאו הגיע בשיחת טלפון סודית בין אובמה לבין נשיא קובה ראול קסטרו אתמול בלילה. גם לאפיפיור פרנציסקוס היה חלק חשוב בתיווך בין וושינגטון להוואנה והוותיקן אף אירח את השיחות הסופיות בנושא.

היחסים בין המדינות הידרדרו מאז המהפכה הקובנית שהתרחשה ב-1959, אז השתלטו הקומוניסטים בפיקודו של פידל קסטרו על המדינה והדיחו את הרודן הפרו-אמריקני פלוחנסיו בטיסטה. ב-1961 אירע ניסיון כושל של גולים קובנים, בתמיכת ה-CIA, לפלוש למדינה ולהפיל את השלטון המהפכני החדש. הפלישה ל"מפרץ החזירים" סוכלה על ידי הצבא הקובני והמתיחות בין וושינגטון להוואנה עלתה. שנה לאחר מכן פרץ "משבר הטילים", כשברית המועצות הציבה טילים גרעיניים באי השוכן כ-200 קילומטרים מחופי פלורידה ומה שכמעט גרם למלחמת עולם שלישית. במשך כמעט חמישה עשורים שלמים היה נתק בין המדינות אלא שמאז עלה ראול קסטרו לשלטון במקום אחיו הקשיש ב-2008, החלה המדינה להיפתח יותר ויותר למערב ולהקל על המגבלות הנוקשות של המשטר על הכלכלה ועל האזרחים.


לקריאה נוספת על חידוש היחסים בין ארה"ב לקובה
אובמה הודיע על חידוש היחסים עם קובה: "פרק חדש בין המדינות"
אחרי 54 שנים של נתק: ארה"ב וקובה בדרך לחידוש היחסים

נשיא ארה"ב ברק אובמה לוחץ את ידו של עמיתו מקובה ראול קסטרו, לצד נשיאת ברזיל דילמה רוסף. טקס האשכבה של מנדלה ביוהנסבורג, 10 בדצמבר 2013. רויטרס
האפיפיור הפציר בהם לחדש את היחסים. אובמה וקסטרו בטקס האשכבה של מנדלה, אשתקד/רויטרס

המשא ומתן שהוביל להסכם בין שתי המדינות, במסגרתו גם שוחררו שלושה מרגלים קובנים והאזרח היהודי אמריקני אלן גרוס, נפתח בחודש יוני 2013, ללא מעורבותם של גורמים בממשל באוטווה. לדברי ראש הממשלה סטיבן הרפר, קנדה לא התערבה בשיחות או ניסתה להכווין אותן בשום שלב, אלא רק "סיפקה לשתי המדינות את הדיסקרטיות שלה הן נזקקו".

לבד מקנדה, גם לאפיפיור ולוותיקן היה תפקיד מרכזי בתיווך בין המדינות. לאחר ההודעה על חתימת ההסכם, נמסר מהוותיקן כי במהלך החודשים האחרונים שיגר האפיפיור מכתבים לאובמה ולקסטרו בהם קרא לשניים "לפתור סוגיות הומניטריות משותפות, הכוללות את מצבם של האסירים ובמטרה להתחיל שלב חדש ביחסים בין שני הצדדים". עוד נחשף כי בחודש אוקטובר נערכה פגישה בקריית הוותיקן בין משלחות של ארה"ב ושל קובה "כדי ליצור דו-שיח שיעסוק בנושאים הרגישים שעמדו על הפרק".

ואכן, אובמה הודה בנאומו לאפיפיור על "תפקידו המוסרי" בחידוש הקשרים. פרנציסקוס, מצדו, בירך את שני הצדדים על המהלך ההיסטורי.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי בפגישה עם היהודי אמריקני אלן גרוס, ששוחרר מהשבי בקובה, 17 בדצמבר 2104. רויטרס
ארה"ב ביקשה מהוותיקן סיוע בשחרורו. אלן גרוס במפגש עם קרי לאחר שובו לארה"ב, הערב/רויטרס

לדברי פרופסור אריה קצוביץ, מומחה ליחסים בינלאומיים של אמריקה הלטינית ולחקר השלום באוניברסיטה העברית בירושלים, עיתוי ההסכם אינו מקרי - אובמה, שהפסיד בבחירות אמצע הכהונה, משוחרר עתה משיקולי בחירות פנימיים ויכול לממש את חזונו. "הוא לא צריך לתת דין וחשבון, מבחינתו זה תיקון ליחסים", אמר לוואלה! חדשות.

פידל קסטרו נשיא קובה לשעבר. רויטרס
היחסים השתפרו מאז שהוא לא בשלטון. פידל קסטרו/רויטרס

"אחרי 50 שנה שהמדיניות כלפי קובה לא עבדה, אובמה החליט לשנות גישה ולהתעלם מלחצי הלובי הקובני בארה"ב, המתנגד בחריפות לכל קשרים עם המשטר של קסטרו", הוסיף פרופ' קצוביץ, שהסביר כי "חידוש היחסים נובע מאינטרסים כלכליים של שתי המדינות, במיוחד של קובה שנפגעה קשות מהחרם האמריקני, ולא מתוך אהבה בין וושינגטון להוואנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully