וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 54 שנים של נתק: ארה"ב וקובה בדרך לחידוש היחסים

17.12.2014 / 16:55

במסגרת הסכם לשחרור יהודי אמריקני הכלוא בקובה ושלושה קובנים הכלואים בארה"ב, סוכם כי יחלו שיחות לחידוש הקשרים הדיפלומטיים המלאים בין שתי המדינות, כולל פתיחת שגרירויות. אובמה וקסטרו ימסרו הצהרות בהמשך הערב

צילום: רויטרס, עריכה: ניב פוקס

אלן גרוס, יהודי אמריקני שכלוא בקובה בחמש השנים, שוחרר היום (רביעי) מהכלא - כך מסרו גורמים בכירים בארצות הברית לסוכנות הידיעות אי-פי. זאת, כחלק מהסכם בין שתי המדינות, שבמסגרתו שוחררו שלושה קובנים שהיו כלואים בארה"ב. עוד סוכם כי יחלו שיחות על חידוש היחסים הדיפלומטיים המלאים שבמסגרתן ייפתחו גם השגרירויות בוושינגטון ובהוואנה אחרי 54 שנים של נתק. שני נשיאי המדינות צפויים למסור הודעה בהמשך הערב על יחסיהן.

גרוס נעצר ב-2009 בזמן שהתקין גישה לאינטרנט לקהילה היהודית באי בתור קבלן משנה של הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי. זה היה ביקורו החמישי במדינה, שבמסגרתו עקף את הצנזורה שמטיל המשטר על האינטרנט. קובה רואה בפעילות הסוכנות ניסיון של ארה"ב לערער על אושיות השלטון ועל גרוס נגזרו 15 שנות מאסר.

עוד ידיעות מהעולם
דאעש הוציא להורג 150 נשים שסירבו להינשא ללוחמיו
הפרלמנט האירופי "תומך עקרונית" בהכרה במדינה פלסטינית
"מטרה נוחה": טליבאן תקף יותר מאלף בתי ספר בפקיסטן

נשיא ארה"ב ברק אובמה לוחץ את ידו של עמיתו מקובה ראול קסטרו, לצד נשיאת ברזיל דילמה רוסף. טקס האשכבה של מנדלה ביוהנסבורג, 10 בדצמבר 2013. רויטרס
ברק אובמה וראול קסטרו במהלך טקס האשכבה לנלסון מנדלה בשנה שעברה/רויטרס

הגורמים הבכירים מסרו שגרוס שוחרר מטעמים הומניטריים כחלק מבקשת ממשלו של הנשיא ברק אובמה. וושינגטון ראו במאסרו של גרוס כמכשול לשיפור היחסים עם הוואנה, אך ההסכם המפתיע עשוי לסלול את הדרך לחיזוק הקשרים בין שתי המדינות ואף להביא לסיום האמברגו ארוך-השנים שהטילה ארה"ב על המדינה הקומוניסטית.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אלן גרוס, יהודי אמריקני שהיה כלוא בקובה חמש שנים. AP
שוחרר אחרי חמש שנים. אלן גרוס/AP

שלושת הקובנים ששוחררו במסגרת ההסכם היו חלק מרשת של חמישה סוכנים, שנשלחו על ידי הנשיא הקודם פידל קסטרו לדרום פלורידה במטרה לרגל אחרי ארה"ב. החמישה, שהורשעו בשנת 2001 בבית משפט במיאמי בגין קשירת קשר. שניים מהחמישה כבר שוחררו לאחר שריצו את עונשם.

פידל קסטרו נשיא קובה. AP, הרולד ולנטיין, AP
נשיא קובה לשעבר פידל קסטרו/AP, AP, הרולד ולנטיין

היחסים בין המדינות הידרדרו מאז המהפכה הקובנית שהתרחשה ב-1959, אז השתלטו הקומוניסטים בפיקודו של פידל קסטרו על המדינה והדיחו את הרודן הפרו-אמריקני פלוחנסיו בטיסטה.

ב-1961 אירע ניסיון כושל של גולים קובנים, בתמיכת ה-CIA, לפלוש למדינה ולהפיל את השלטון החדש. הפלישה למפרץ החזירים סוכלה על ידי הצבא והמתיחות בין וושינגטון להוואנה עלתה. שנה לאחר מכן אירע משבר הטילים, כשברית המועצות הציבה טילים גרעיניים באי מה שכמעט גרם למלחמת עולם שלישית.

עם זאת, מאז עלה ראול קסטרו לשלטון במקום אחיו הקשיש ב-2008, החלה המדינה להיפתח יותר ויותר למערב ולהקל על המגבלות הנוקשות של המשטר על הכלכלה ועל האזרחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully