וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

68% מהאמריקנים: "איראן תפתח נשק גרעיני למרות ההסכם"

סקר חדש מעלה כי מרבית האמריקנים לא מאמינים שאיראן תפעל לפי פרטי ההסכם עם המעצמות. עם זאת, יותר ממחצית מהם סומכים על אובמה בנושא זה יותר מעל הרפובליקנים. מכתב למנהיגי הדמוקרטים קורא להם להסיר תמיכתם מהצעת החוק שתחייב אישור של הסנאט להסכם

צילום: רשת NPR; עריכה: גדי וינסטוק

(אובמה: "זמן הפריצה של איראן לפצצה יהיה אפסי בתום ההסכם")

68% מהאמריקנים לא מאמינים כי איראן תמלא אחר דרישות הסכם הגרעין, ותפתח נשק גרעיני בכל זאת – כך עולה מסקר של רשת NBC האמריקנית שפורסם אמש (חמישי). כמו כן, יותר ממחצית מהנשאלים טענו כי תכנית הגרעין האיראנית מציבה איום ממשי לארצות הברית. רק 25% סבורים כי איראן תמלא אחר פרטי ההסכם בינה לבין המעצמות, הצפוי להיחתם עד סוף חודש יוני הקרוב.

כשני שליש מהנשאלים טענו כי "ארצות הברית מתקדמת בכיוון הלא נכון", ביחס לפעילות הבית הלבן ובית הנבחרים. עם זאת, 54% מהם הצהירו כי הם סומכים על הנשיא ברק אובמה בסוגיית הגרעין האיראני, יותר משהם סומכים על המחוקקים הרפובליקנים, שמרבית הביעו התנגדות חריפה להסכם המסתמן.

עוד בוואלה חדשות:
חמינאי על ההבנות: "מוקדם לברך, לא מובטח שייחתם הסכם קבע"
סקר: הרפובליקנים בארה"ב חצויים בדעתם בנוגע להסכם הגרעין
מיוחד | האם אובמה יודע לנהל את העולם?

מוחמד ג'וואד זריף ופדריקה מוגריני, לוזאן, שווייץ, אפריל 2015. רויטרס
שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, ושרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, בלוזאן/רויטרס

עם ההכרזה על ההבנות שהושגו בין נציגי המעצמות – ארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין – לנציגים האיראניים בתום סבב שיחות אינטנסיבי בעיר לוזאן שבשוויץ, המחוקקים הרפובליקנים בוושינגטון מיהרו להגביר את הלחץ על מחוקקים נוספים לתמוך בהצעת חוק, שלפיה כל הסכם סופי ידרוש אישור של הקונגרס. בצל הדיווחים על כך שדמוקרטים רבים מתכוונים לתמוך בהצעה, כמה עמותות פוליטיות העבירו אמש מכתב למנהיגי הדמוקרטים, בדרישה שלא לתמוך בהצעה.

חמשת הארגונים החתומים על המכתב, CREDO, "דיילי קוס", "דמוקרטים עבור אמריקה", "MoveOn.org" ו-"USAction", הזהירו את מנהיג הדמוקרטים בסנאט, הארי ריד, ודמוקרטים בכירים נוספים כי הם ייחשבו לאחראים לכך, אם החקיקה תעבור ותפגע בשיחות הגרעין. עמדה דומה נשמעה בשבועות האחרונים גם מהבית הלבן, שם מתנגדים בחריפות להצעה.

מנגד, תומכים הסנאטורים בוב קורקר הרפובליקני ורוברט מננדז הדמוקרטי טוענים בימים האחרונים כי הם קרובים להשגת רוב של 67 סנאטורים, שיבטיח כי הצעת החוק לא תוכל להיות מבוטלת באמצעות וטו נשיאותי, כפי שהכריז אובמה שיעשה אם ההצעה תתקבל. ביום שלישי הקרוב, ועדת הסנאט לענייני חוץ צפויה להצביע על הצעת החוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במכתבם, טענו הארגונים כי הם מייצגים מיליוני פעילים ברחבי ארצות הברית, שגייסו "עשרות מיליוני דולרים" על מנת לשכנע מצביעים לתת את קולם למפלגה הדמוקרטית. "אנו קוראים לכם לתמוך בהליך הדיפלומטי ולהבטיח כי הדמוקרטים לא מספקים לרפובליקנים את הקולות הזקוקים להם בכדי למנוע וטו נשיאותי לחקיקה האנטי-דיפלומטית הזאת, ולפתוח במלחמה נוספת מבחירה במזרח התיכון".

אחד הארגונים אף פרסם עצומה הקוראת לסנאטור הדמוקרטי צ'ארלס שומר, מספר 3 במפלגה הדמוקרטית, להסיר את תמיכתו מהצעת החוק. "אל תוביל את הדמוקרטים בסנאט למלחמה עם איראן", נכתב בעצומה, שעליה חתמו יותר מ-70 אלף בני אדם. מנהיגת הדמוקרטים בבית הנבחרים, ננסי פלוסי, כבר הודיעה על התנגדותה לחוק, וסנאטורים נוספים קראו להשעיית ההצבעה על החוק, עד שתובהר סוגיית הסרת הסנקציות במסגרת ההסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully