וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דף המפקד של וינטר? שיכתוב שוב". המג"דים של גבעתי מדברים

8.4.2015 / 13:52

יום שישי השחור, סגן איתן והעיטור, חמאס, חיזבאללה, נוהל חניבעל, הפצ"ר, הטרדות מיניות ודף המפקד עם המסרים הדתיים. ארבעת המג"דים של גבעתי פותחים הכול. הריאיון המלא במגזין סוף השבוע של וואלה

מימין לשמאל: סא"ל קובי בראל, סא"ל איל שווימר, סא"ל לירון בטיטו וסא"ל אלי ג'ינו, מרץ 2015. חמד אלמקת, מערכת וואלה! NEWS
מפקדי חטיבת גבעתי, מימין לשמאל: סא"ל קובי בראל, סא"ל איל שוימר, סא"ל לירון בטיטו וסא"ל אלי ג'ינו/מערכת וואלה! NEWS, חמד אלמקת

חטיבת גבעתי קצרה הצלחות מבצעיות רבות בשנה האחרונה, אולם שורה של אירועים וחקירות בקרב לוחמיה ומפקדיה בתקופה האחרונה - מהפעלת נוהל "חניבעל" ועד הדחת מפקד גדוד צבר לירן חג'בי - הכתימו את שמה, ויוקרתה דעכה מעט. וואלה חדשות כינסה את ארבעת מפקדי הגדודים של גבעתי, סגן-אלוף קובי בראל, סגן-אלוף לירון בטיטו, סגן-אלוף איל שווימר וסגן-אלוף אלי ג'ינו, לשיחה מיוחדת. הארבעה, שהצטופפו סביב שולחן צר במשרד קטן, שלוש קומות מתחת לפני הקרקע במוצב על גבול רמת הגולן, דיברו על הטלטלה שעברה על החטיבה הסגולה.

הפרשה הראשונה שעוררה תשומת לב שלילית לחטיבה הייתה בתחילת מבצע "צוק איתן" ביולי האחרון, כאשר מח"ט גבעתי, אלוף-משנה עופר וינטר, ניסח "דף מפקד". בדף, שיועד לחזק את רוח החיילים לפני היציאה לקרב, שולבו מוטיבים דתיים, מה שהקים עליו קצינים בכירים במטכ"ל. הנושא תפס את הכותרות, אך מבחינת המג"דים של החטיבה מדובר במהומה על לא מאומה.

מה דעתכם על דף המפקד של וינטר? קיבלתם על זה תלונות?

מג"ד שקד, סא"ל אייל שוימר: "לא".

אז מה, זה רעש תקשורתי?

"חד-משמעית כן. אני אמרתי בסיכום שיכתוב את אותו הדבר".

אתה דתי?

"ממש לא. שכל אחד ילך עם האמונות שלו. זה בסדר גמור. אנחנו לא חושדים בעופר שהוא מנסה להפוך אותנו לדתיים. אני יכול להגיד לך שלשום חייל זה לא הפריע. להפך, זה רק הוסיף לרוח הלחימה".

עוד בוואלה חדשות:
פיגוע דקירה בבנימין: שני חיילים נפצעו, ובהם אחד קשה
גופת ישראלי בן 22 נמצאה בברלין עם סימני אלימות קשים
צירוף המקרים המצמרר שחיבר בין החייל למפקד של אחיו שנהרג

סא"ל אלי ג'ינו מפקד גדוד הסיור של גבעתי, מרץ 2015. חמד אלמקת, מערכת וואלה! NEWS
"דף המפקד של וינטר רק הוסיף לרוח הלחימה". מג"ד שקד, סא"ל אייל שוימר/מערכת וואלה! NEWS, חמד אלמקת

מפקד גדוד הסיור של החטיבה, סא"ל אלי ג'ינו, תיאר את הרגעים הראשונים לקראת כניסת הגדוד למערכה הקרקעית בפיקודו, כשברקע חיל האוויר תקפו יעדים לאורך כל הרצועה. "גדוד צבר היה הראשון לחצות את הגדר ב'צוק איתן'", שחזר ג'ינו. "חג'בי אמר לי לפני שנכנסתי כי האויב לא מתמודד איתנו פנים אל פנים. האדירו אותם. נכנסתי בהתחלה לגזרת רפיח. מצד אחד, האויב 'אכזב' כי הוא ברח, ירד מתחת לפני האדמה, יותר נכון. מצד שני, אני לא מופתע, כי הוא לא מסוגל להתמודד איתנו כשצה"ל מרכז מאמצים. צריך לכבד אותם, אבל לא יותר מדי".

היו אירועים יותר מורכבים מהטיפול בנושא המנהרות, כמו הרגע שבו הוכרז נוהל חניבעל.

סא"ל ג'ינו: "לא היינו מופתעים מאירוע כזה (חטיפה לתוך מנהרה - א"ב). זה מתחיל ברסיסי מידע ומהר מאוד מבינים במה מדובר: אני יודע שיש אירוע, אני יודע שיש חייל שנחטף. זה לוקח כמה דקות טובות".

מה באמת עושה מג"ד בסיטואציה כזו?

"חולב נתונים ומתקדם מהר מאוד לנקודה במקום לשאול שאלות. להבין מה קרה באמת. אני הייתי 400-300 מטרים מנקודת החטיפה כשזה קרה".

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
סא"ל אלי ג'ינו מפקד גדוד הסיור של גבעתי, מרץ 2015. חמד אלמקת, מערכת וואלה! NEWS
"האויב לא מסוגל להתמודד איתנו כשצה"ל מרכז מאמצים". מפקד גדוד הסיור, סא"ל אלי ג'ינו/מערכת וואלה! NEWS, חמד אלמקת

נפתחו כמה חקירות מצ"ח בצה"ל בעקבות תלונות של פלסטינים ותחקירים בצבא לאחר "צוק איתן". זה בוודאי משפיע על התפקוד שלכם כמג"דים. מה דעתכם על ההחלטה של הפצ"ר להורות על חקירות באזהרה? אתם חוששים?

מפקד גדוד רותם, סא"ל לירן בטיטו: "מי שלא נלחם, מי שלא פיקד על כוח בקרב ואין לו אחריות על אנשים שלו, יהיה לו קשה להבין את המשמעות של זה עד הסוף. אבל האם אנחנו, כצבא, צריכים להקפיד על רמה מוסרית ולא לפגוע בחפים מפשע? האם יש לי אחריות להחזיר את האנשים שלי בשלום הביתה? התשובה לשתי השאלות היא חד-משמעית כן. עם זאת, הצד השני מנצל את האוכלוסייה שבקרבו: ראינו מסגדים ובתי ספר ששיגרו מהם רקטות. דווקא מהאזורים האלה ראינו שיצאו הכי הרבה שיגורים. זה הניצול הכי ציני שיכול להיות.

"האם במבצע כזה, ברמת חיכוך שכזו, לא יהיו נפגעים שהם גם חפים מפשע? בהחלט שכן. אנחנו לא צריכים להגיע לשם, אבל החיכוך הזה מייצר פגיעה באנשים. צריך להבין זאת כשמכניסים צבא, מכניסים חטיבה לתוך אזור אורבני ובעייתי שכזה. לצערי, זה חלק מהעניין. אנשים יפגעו. בטח כשיש אירוע קיצון כמו חטיפת חייל, ואתה צריך לפעול במהירות ובאופן חד".

סא"ל לירן בטיטו, מג"ד גדוד רותם של גבעתי. מרץ 2015. חמד אלמקת, מערכת וואלה! NEWS
"האם במבצע כזה לא יהיו נפגעים חפים מפשע? בהחלט כן". מפקד גדוד רותם, סא"ל לירון בטיטו/מערכת וואלה! NEWS, חמד אלמקת

בריאיון, שיפורסם במגזין סוף השבוע של וואלה, המג"דים גם מדברים על התקרית בגבול הצפון שבה נהרגו שני לוחמים מהחטיבה, על הישגי מבצע "צוק איתן", על חקירת הקרב ברפיח, על החשד להתאבדויות, על ההטרדות המיניות ועל ההדחה של המג"ד לירן חג'בי.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully