וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

21 שנים אחרי: צרפת מוכנה להתמודד עם חלקה ברצח העם ברואנדה

ארמון האליזה הכריז כי הארכיונים הממשלתיים הנוגעים לרואנדה בין השנים 1990 ו-1995 יפתחו לחוקרים ולארגונים המייצגים את כ-800 אלף הקורבנות. ברואנדה האשימו את צרפת במעורבות ישירה ברצח העם, ורק לאחרונה פריז הודתה ב"טעויות"

סרקוזי ונשיא רואנדה פול קגאמה. רויטרס
קגאמה/רויטרס

נשיאות צרפת הכריזה היום (שלישי) על חשיפת הארכיונים המסווגים הנוגעים לרואנדה בין השנים 1990 ו-1995 - כך דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית. זאת, ביום השנה ה-21 לתחילתו של רצח העם ברואנדה, שהחל ב-7 באפריל 1994. טרם נמסר מידע בנוגע לתוכנם של המסמכים, אולם הם עשויים לעורר עניין רב בשל חלקה השנוי במחלוקת של צרפת ברצח העם, שהביא למותם של כ-800 אלף בני אדם תוך מעט יותר משלושה חודשים.

על פי ההודעה, מזכיר הנשיאות ז'אן-פייר ז'וייה חתם על ההחלטה המתירה את חשיפת המסמכים. ההחלטה נחתמה בנוכחותו של דומיניק ברטינוטי, שר לשעבר בממשלתו של הנשיא פרנסואה מיטראן, שכיהן במהלך רצח העם, והלך לעולמו בשנת 1996.

עוד בוואלה חדשות:
הלחימה בתימן: אזרחים רבים בקו האש, עשרות ילדים נהרגו
אחרי שחרור תיכרית מדאעש: נחשפו קברי אחים המוניים
מסע הייסורים של המהגרים המחפשים להתחיל חיים חדשים באירופה

הטבח ברואנדה, 1994. AP
"צרפת חייבת לסייע בזכרון התקופה"/AP

בשנת 2008, רואנדה האשימה שורת בכירים צרפתים במעורבות ישירה ברצח העם, ודרשה להעמידם לדין בינלאומי. ועידת החקירה הרואנדית מצאה כי מיטראן, לצד ראש הממשלה לשעבר דומיניק דה וילפן, הם האחראים המרכזיים, לצד 31 בכירים נוספים. בעבר האשימה רואנדה את פריז בטיוח חלקה במעשי הטבח הנוראיים, כולל אימון אנשי המיליציה שביצעו את הזוועות ותמיכה במנהיגי ההוטו שארגנו את הטבח.

"הנשיא פרנסואה הולנד הכריז לפני שנה כי צרפת תהיה חייבת לקדם את השקיפות ולסייע בזיכרון אותה תקופה", נמסר מארמון האליזה. הארכיונים, שכוללים מסמכים דיפלומטיים וצבאיים, כמו גם סיכומי ישיבות ממשלה וגופים ביטחוניים, יהיו זמינים לחוקרים ולארגונים המייצגים את קורבנות רצח העם, נגד בני הטוטסי.

צרפת, לאורך השנים, הכחישה כל מעורבות, וטענה כי סייעה להגנת התושבים כחלק מכוח השלום של האו"ם. עם זאת, דיווחים רבים מאותה התקופה מצביעים על כך שחיילי האו"ם לא מילאו את תפקידם, ואף הסתגרו בבסיסים מאולתרים עד שהיה ביכולתם לסגת.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
נשיא צרפת לשעבר פרנסואה מיטראן. Lionel Cironneau, AP
הנשיא לשעבר מיטראן/AP, Lionel Cironneau

נשיא רואנדה פול קגאמה, שהיה בעבר מנהיג המורדים, ניתק את הקשרים עם צרפת ב-2006, לאחר שבית משפט צרפתי קרא להעמידו לדין בגין אחריות למותו של קודמו בתפקיד ב-1994, הנשיא דאז ג'וונאל האביארימנה, שהיה טוטסי, בפגיעת טיל במטוסו, באירוע שנחשב לזה שסימן את תחילת רצח העם. בשנת 2009, חודשו הקשרים הדיפלומטיים בין המדינות.

בשנת 2010, נשיא צרפת דאז ניקולא סרקוזי ביקר ברואנדה, בביקור הראשון של מנהיג צרפתי במדינה מאז רצח העם. בביקורו, הודה סרקוזי כי "טעויות" מצד צרפת תרמו לרצח העם, אולם הוא לא התנצל באופן רשמי. כמו כן, הוא התנער מההאשמות שלפיהן צרפת מילאה תפקיד באימון וחימוש לוחמי ההוטו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully