וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלצים של המדינה: אלה שעובדים בהצלת חיים כשאתם בחופשה

8.4.2015 / 8:29

באישון לילה בנקיק במדבר, בשיטפון או בימי החג העמוסים, מאות מתנדבי יחידות החילוץ צריכים לסייע למטיילים בסכנה ויודעים שהזמן מכריע. מלבד העזרה לזולת, הם מודים שהאדרנלין משחק תפקיד. על רקע התאונות השבוע, הם מבקשים: "בלי סיכונים מיותרים"

צילום: יחידת חילוץ מגילות – מחוז ש"י; עריכה: גדי וינסטוק

את מסלולי הטיולים, ההרים והנחלים, מצפון ועד דרום, ממלאים המוני מטיילים הנהנים מהטבע בתקופה זו של חג האביב. ואולם, לצד ההנאה, יש לא מעט מטיילים שנקלעים למצבי חירום, ומי שקופץ שוב ושוב לעזרתם הם אנשי יחידות החילוץ השונות. במהלך חול המועד נאלצו המחלצים ברחבי המדינה – רובם מתנדבים ללא שכר, העובדים בתנאים לא קלים ובתקציב מוגבל – להושיט שוב ושוב יד ולהציל חיים. ברוב המקרים זה נגמר באנחת רווחה, אבל לעתים התאונות בטיולים יכולות להסתיים באסון. כך קרה אתמול (שלישי) כשמטייל נפל מצוק בנחל אוג במדבר יהודה – ולמחלצים לא נותר אלא לחלץ מהנקיק גופה.

12 יחידות חילוץ פועלות בישראל באחריות המשטרה, והן כוללות כ-500 מתנדבים ומתנדבות. אחת העסוקות שבהן היא יחידת החילוץ מגילות, האחראית על אזור מדבר יהודה מלא הנחלים, המושך אליו חובבי טיולים וסנפלינג רבים. ב-2014 השתתפו מתנדבי היחידה ב-116 מבצעי חילוץ שונים – ממוצע של חילוץ בשלושה ימים. ידיהם עמוסות בעבודה לאורך כל השנה ובייחוד בחופשות ובחגים. "אנחנו עובדים בעיקר בחופשות", סיפר ניתאי רייש, מתנדב ביחידה בשמונה השנים האחרונות.

עוד ידיעות בוואלה חדשות
בירושלים תקפו את אובמה: "הסכם הגרעין לא נותן אחריות אפילו לשנה"
אישה התלוננה: מאבטח בהופעה תקף אותי וגרם לי להפלת העובר
מי הצית את אחד הברים הכי פופולריים בחיפה?

יחידת החילוץ, העובדת מסביב לשעון ונקראת להתייצב במהירות לכל אירוע שיש בו חשש לחיי מטיילים, מורכבת מאנשים שחיים את השטח, מנהגי ג'יפים ומכאלה הנמשכים לאתגר המורכב של לתת סיוע בתנאים קשים. הם עוברים עשרות אימונים בשנה, המכשירים אותם לרגעי האמת.

חילוץ בנחל אוג, מדבר יהודה, אפריל 2015. יחידת חילוץ מגילות מחוז שי,
חילוץ מטייל שנפל בנחל אוג שבמדבר יהודה, אתמול/יחידת חילוץ מגילות מחוז שי
"אתה יכול להתחיל חילוץ שנראה פשוט, והוא יכול להימשך אפילו 24 שעות"

לרייש בן ה-26, שגדל בכפר אדומים לסביבה הקיצונית של מדבר יהודה, היה ברור שיבוא יום והוא יצטרף לארגון מתנדבים. הוא מנסה לאזן בין לימודי הרפואה האינטנסיביים לבין ההתנדבות ביחידה. "כל חברי היחידה הם אנשים עובדים, אבל הם מנסים לתת כמה שאפשר לטובת היחידה והפעילות. המניע הראשון הוא אהבת השטח, וכמובן העזרה לזולת. הפידבק אחרי חילוץ מוצלח בוודאי מוסיף למוטיבציה חרף הקושי". רייש הוסיף כי גם האדרנלין הוא חלק מהמשחק וכי כל הקפצה שולחת אותם לאתגר חדש. "בכל פעם זה משהו שונה. אתה יכול להתחיל חילוץ שנראה פשוט, והוא יכול להימשך אפילו 24 שעות. גם החלק הקבוצתי מוסיף הרבה, ואנחנו מעין משפחה אחת גדולה. כולנו יחד זה בשביל זה ובשביל המטיילים שזקוקים לחילוץ".

אמנם הישראלים מתאפיינים בתודעת שטח גבוהה, אולם גם המחלצים מודים שלעתים התעוזה המיותרת היא זו שמובילה להקפצות חוזרות ונשנות. בארבעת הימים האחרונים הוקפצה יחידת מגילות 14 פעמים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
חילוץ שני המטיילים בנחל אוג. ניתאי רייש, יחידת חילוץ מגילות, מערכת וואלה! NEWS
חמ"ל של יחידת החילוץ בזמן אמת בשטח מדבר יהודה/מערכת וואלה! NEWS, ניתאי רייש, יחידת חילוץ מגילות

"אנחנו נתקלים לא מעט בישראלים שחושבים שהם יודעים הכול ועושים מה שהם רוצים", ציין ניתאי במורת רוח. לדבריו, קורה לא פעם שמטיילים נכנסים למקומות בצורה חסרת אחריות. "שלשום, למשל, נכנסו כמה מטיילים לנחל טור (שבמדבר יהודה – ש"ב) ב-15:00 אחר הצהריים, שעות ספורות לפני החשיכה, אף שזה מנוגד להנחיות. בסופו של דבר הם עלולים לשלם את המחיר על ההחלטה הלא-נבונה, וגם אנחנו, כי אנחנו צריכים לצאת ולחלץ. פעמים רבות זה מתסכל ומעצבן, אבל אנחנו מנסים לנטרל את התחושות הללו.

בין שמים לארץ

לפעולות הבלתי-אחראיות מתווספות כמובן תקלות שונות ומשונות שקורות למטיילים בשטח. רייש נזכר באחד הסיפורים הללו מ-2013, אז נקרא לנחל חצצון לחלץ בחור דתי שירד בסנפלינג בנחל. "הוא גלש בחבל במורד מפל בגובה של 120 מטר. אלא שהציצית שלו נתפסה בחבל ולא אפשרה לו לזוז. כך הוא נשאר תקוע באוויר, בין שמים לארץ. זה היה חילוץ מורכב שארך 13 שעות. בסוף פינינו אותו באמצעות מסוק כשהוא מותש לבית החולים". לדבריו, לבחור קרה נס באותו יום כי היתקעות במצב כזה – כשהרתמה מחוברת לאגן ויוצרת לחץ באזור – משמעה הלכה למעשה יצירת חסם עורקים לרגליים, דבר מסכן חיים. "הוא הצליח להיתלות עם הרגליים על מדף סלע בולט, וכך הקל על הלחץ והדם המשיך לזרום", הסביר. סיפור כזה, ציין המחלץ המנוסה, מלמד שגם מקרה שמתחיל כאנקדוטה קומית באזור הקשוח של מדבר יהודה עלול להפוך לכמעט קטלני.

המחלצים בע"מ: הצצה לפעילות יחידת החילוץ מגילות שמצילה אתכם בפסח.
מתנדבים של יחידת החילוץ מגילות

במקרה אחר פעלה היחידה לחילוץ שני אחים שסבלו מהיפותרמיה בנחל דרגה בגלל תנאי מזג האוויר הקשים. "אחד מהם מצא את מותו, והשני נפגע באורח קשה ופונה מחוסר הכרה לבית חולים. הוא ניצל ממש ברגע האחרון, ואם היה לוקח לנו קצת יותר זמן אולי היינו מאבדים גם אותו", סיפר רייש.

המקרים האלה הם כמה מיני רבים הקורים בכל השנה ובכל שעות היממה. "המשפחה משלמת מחיר יקר, כי חילוצים רבים הם בחגים. זה לא קל, אבל בסופו של דבר המשפחה מבינה את החשיבות ומאפשרת לנו לפעול. אנחנו לא עושים את זה בשביל התודה, אבל זה נחמד שיוצרים קשר ומודים על הסיוע", המשיך רייש, והביע תקווה להיות ברבות הימים רופא פעיל ביחידה עם סיום לימודיו. לסיום הוא העביר פנייה נרגשת לציבור המטיילים: "חשוב לטייל, חשוב לנפוש, אבל חובה להישמע להוראות – לא להתחכם ולא לקחת סיכונים מיותרים, כי זה עלול לעלות בחיי אדם".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully