וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירת המתקפה באוניברסיטה בקניה: למשטרה לקח 7 שעות להגיע

5.4.2015 / 23:06

148 סטודנטים נטבחו עד להגעתם של הכוחות המיוחדים לקמפוס בגאריסה. הדיווח מצטרף לשורה ארוכה של ליקויים חמורים בהתנהלות הרשויות, והקנייתים מיואשים מהבטחותיהם הריקות של המנהיגים. "רשלנות פלילית"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מרגע הגעתן של היחידות המיוחדות לקמפוס אוניברסיטת גאריסה שבצפון-מזרח קניה ביום חמישי האחרון, לקח ללוחמי המשטרה לא יותר מ-30 דקות לחסל את ארבעת אנשי "א-שבאב" שהשתלטו על האוניברסיטה והחזיקו במאות בני ערובה. עם זאת, על פי הדיווח היום (ראשון) בעיתון הקנייתי "דיילי ניישן", משטרת קניה הותירה את הסטודנטים לחכות כשבע שעות לפני שנשלחו למקום היחידות המיוחדות, ששמו קץ למצור הקטלני.

בעמוד השער של העיתון, מאמר מערכת ביקורתי במיוחד תהה מדוע לקח לשר הפנים ג'וזף נקייסרי ולמפכ"ל המשטרה דייויד קימאיו זמן כה רב לשלוח כוחות לאוניברסיטה הנצורה, שבה נהרגו 148 צעירים, ומדוע המתינו עד להגעתם לגאריסה בטיסה מהבירה ניירובי, לפני שהורו על פרישת הכוחות. הדיווח הנוכחי מצטרף לשורה הולכת ומתארכת של ליקויי בטיחות מדאיגים, שהביאו לביקורת חריפה בקרב אזרחי המדינה.

עוד בוואלה חדשות:
"המחבל אמר: 'אני הולך להרוג את הבת שלך'": עדויות מהטבח בקניה
אחרי הטבח באוניברסיטה: א-שבאב מאיים בפיגועים נוספים בקניה
מצור בקניה: א-שבאב תקפו אוניברסיטה, 147 סטודנטים נהרגו

תפילות בניירובי לזכר ההרוגים מטבח הסטודנטים על ידי ארגון א-שבאב באוניברסיטה בקניה. רויטרס
"הם עלולים להיות השכנים שלכם". אמו של אחד ההרוגים בפיגוע לאחר שנוגע לה כי בנה נהרג/רויטרס

ארבעת החמושים, בהם בנו של בכיר בממשל הקנייתי, פרצו לקמפוס והחלו לטבוח בסטודנטים הנוצרים. ארגון "א-שבאב" הסומלי לקח אחריות על המתקפה, שהייתה לדבריהם נקמה בממשלה הקנייתית, על כך ששלחה כוחות צבא לסומליה השכנה להילחם בארגון האיסלאמיסטי. אולם החשיפה כי אחד מהתוקפים הוא אזרח קניה, רק הוסיפה לאתגר העצום שבמאבק בפעילות האיסלמיסטים. הסכנה, כך התברר, לא מגיעה רק מסומליה, אלא עלולה להגיע מתוך קניה עצמה.

בדומה לארגונים איסלאמיסטים אחרים, גם "א-שבאב" מושך אליו לוחמים זרים. לדבריו של מפכ"ל המשטרה לשעבר מתיו איטירה, קניה היא היצואנית הגדולה ביותר של לוחמים ל"א-שבאב", וצעירים רבים שהתאמנו עם הארגון שבים לקניה, ומציבים איום ממשי על ביטחונה של המדינה, שעוד מתאוששת מפצעי המתקפה הקטלנית על מרכז הקניות "ווסטגייט" שבניירובי בחודש ספטמבר 2013.

קריקטורה על שירותי הביטחון בקניה, "דיילי ניישן", אפריל 2015. "דיילי ניישן", צילום מסך
"הנשיא: זיהינו את השעירים לעזאזל במתקפה בגאריסה". קריקטורה שהתפרסמה ב"דיילי ניישן"/צילום מסך, "דיילי ניישן"

בסיס של צבא קניה נמצא רק כ-500 מטרים מהקמפוס שהותקף, ורק לאחר ששלושה חיילים נהרגו בניסיון להשתלט על האזור, נקראו למקום הכוחות המיוחדים של המשטרה. "מדובר ברשלנות בקנה מידה הגובל בפלילי", נכתב ב"ניישן". במאמר המערכת, תואר כי "לחמושים היה זמן". שר הפנים טען כי המתקפה היא "אחד מאותן תקריות שיכולות להפתיע מדינה". ההסבר שלו, בקניה למודת המתקפות, לא שכנע את האזרחים.

תפילות בניירובי לזכר ההרוגים מטבח הסטודנטים על ידי ארגון א-שבאב באוניברסיטה בקניה. רויטרס
"פשוט המשכנו להתפלל לאל, שיעזור לנו וינחם אותנו". טקס זיכרון בניירובי, היום/רויטרס

כמו כן, נודע כי החמושים הפרידו בין הסטודנטים המוסלמים, אותם שחררו, לאלה הנוצרים. כעת, נוצרים רבים תוהים אם כדאי להם להישאר באזור, הסמוך לגבול הסומלי, ואולי לסכן בכך את חייהם. הטקס שנערך היום, חג הפסחא, בכנסיית "גבירתנו של הנחמה" בגאריסה, שהותקפה אף היא ביום חמישי, היה מרגש במיוחד.

"פשוט המשכנו להתפלל לאל, שיעזור לנו וינחם אותנו בזמן הקשה הזה", סיפר דומיניק אודיאמבו, אחד מהמתפללים. הוא סיפר שהוא, כמו רבים אחרים, שוקל לעזוב את גאריסה ולשוב לעיר הולדתו. הבישוף ג'וזף אלסנדרו, לאחר שהודה לרבים שהגיעו לתפילה והקריא מילות ניחומים שהתקבלו מרחבי העולם, אמר בלב כבד: "אתם לא יודעים מי הם, הם עלולים להיות השכנים שלכם".

אתמול הבטיחו אנשי "א-שבאב" לבצע פיגועים נוספים. "אף אמצעי זהירות לא יוכל להבטיח את ביטחונכם, לסכל מתקפה נוספת או למנוע מרחץ דמים נוסף להתרחש בערים שלכם", נכתב בהצהרה שנשלחה בדואר האלקטרוני. בהודעה, שכוונה לאזרחי קניה, הבטיח הארגון מלחמה ארוכה ואכזרית על אדמת קניה.

הנשיא אוהורו קניאטה, שצו מעצר בגין פשעים נגד האנושות עמד עד לאחרונה נגדו ונגד סגנו בבית הדין הפלילי הבינלאומי, הבטיח לנקוט בצעדים חריפים נגד האיסלאמיסטים. "נילחם בטרור עד הסוף", הכריז. עם זאת, העובדה שאחר התוקפים, כאמור, הוא קנייתי ובנו של בכיר בממשל, רק ממחישה את חומרתו של האיום.

תפילות בניירובי לזכר ההרוגים מטבח הסטודנטים על ידי ארגון א-שבאב באוניברסיטה בקניה. רויטרס
תפילות בניירובי לזכר ההרוגים מטבח הסטודנטים על ידי ארגון א-שבאב באוניברסיטה בקניה/רויטרס
תפילות בניירובי לזכר ההרוגים מטבח הסטודנטים על ידי ארגון א-שבאב באוניברסיטה בקניה. רויטרס
תפילות בניירובי לזכר ההרוגים מטבח הסטודנטים על ידי ארגון א-שבאב באוניברסיטה בקניה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully