וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר הסורי: מה מרוויחה ישראל מהסיוע ההומניטרי למורדים?

1.4.2015 / 15:10

כבר יותר משנתיים שישראל קולטת פצועים מהמלחמה בסוריה. בגולן יש מי שטוען שהסיוע הביא להסכמה בין ארגוני המורדים, לרבות הקיצוניים, להימנע מתקיפות בישראל. לאחר מעצר עיתונאי דרוזי שדיווח על "שיתוף הפעולה בין צה"ל למורדים", תוהה פרקליטו – מה עוד מסתירה ישראל?

עריכה: שניר דבוש

מעט יותר משנתיים עברו מאז החלה ישראל לקלוט פצועים ממלחמת האזרחים בסוריה לטיפול רפואי בבתי החולים שבצפון, בעיקר בבית החולים זיו בצפת ובמרכז הרפואי לגליל בנהריה. עד כה, כ-1,000 פצועים סורים נקלטו, בהם כ-330 ילדים, נשים ומבוגרים, שנפצעו ככל הנראה מהפגזות או מירי לעבר מקום מגורם. בכל אותה התקופה, חיילים מוצבים סמוך לחדרי הפצועים, ומשגיחים על הנכנסים והיוצאים. תמונות הפצועים מאושרות לפרסום בכלי התקשורת, בצירוף דרישה לטשטש את פני הפצועים. כל זאת, מחשש שייפגעו לאחר שיחזרו למולדתם, מכיוון שקיבלו סיוע מהאויבת מדרום – ישראל.

גורם בכיר בצה"ל הסביר כי הסיוע ניתן מטעמים הומניטריים, לצד מחשבה כי עם חזרתם לסוריה, יהפכו הפצועים לשגרירים פוטנציאליים למען ישראל. תושבי הכפרים הדרוזים בצפון רמת הגולן עוקבים בדריכות אחר המתרחש על הגבול ומעבר לו, וזהות הפצועים שנקלטו בישראל עוררה עניין מיוחד בקרב התושבים והעיתונאים הפועלים באזור. מלבד הטיפול בפצועים, שר הביטחון משה יעלון הצהיר בעבר כי ישראל מעבירה מזון לתינוקות, שמיכות, וסיוע הומניטרי נוסף לאזרחי סוריה המתגוררים בסמוך לגבול הישראלי.

עוד בוואלה חדשות:
סוריה: תושבי אידליב נמלטים מהעיר לאחר השתלטות המורדים
במג'דל שמס חוששים: פרשת הריגול "תפגע לנו בפרנסה"
תיעוד: הסרטון שהפליל את הנאשם בריגול עבור סוריה וחיזבאללה

תקיפה אווירית בכובאני על הגבול הטורקי-סורי, נובמבר 2014. רויטרס
הלחימה באזור כובאני, סוריה/רויטרס

מנדי ספדי, יליד מג'דל שמס, סבל במשך שנים ארוכות מהתנכלות מצד החברה המקומית, בשל תמיכתו המוצהרת בישראל ובשל פעילותו הפוליטית למען מפלגות ימין, בהן ישראל ביתנו והליכוד. עד לפני כשנתיים הוא שימש כראש הלשכה של סגן השר לשעבר איוב קרא, אולם כיום, לדבריו, הוא משמש כמתווך בלתי-רשמי של אנשי "צבא סוריה החופשית" וארגונים מתונים נוספים שהצבא הישראלי חבר אליהם.

לדבריו, כוחות המורדים המתונים משתפים פעולה עם גורמים קיצוניים יותר, כמו ג'בהת א-נוסרה, המזוהה עם אל-קאעדה וקוראים לשליטה איסלאמיסטית בסוריה, במטרה להפנות את כל מאמצי הלחימה למאבק בכוחותיו של הנשיא בשאר אסד. "המורדים לא רוצים ליצור מצב שגם מי שמתנגד לשלטון אסד ברמת הגולן הסורית יילחם אחד בשני, ולפעמים יש שיתוף פעולה בין צבא סוריה החופשית לבין ג'בהת א-נוסרה, כפי שכבר ראינו בכיבוש של מעבר הגבול בקוניטרה", הסביר ספדי.

הוא הוסיף: "יש הסכם לא חתום בין המורדים לבין ג'בהת א-נוסרה שמבטיח שנוסרה לא תפעל נגד ישראל, כדי לא לפגוע באינטרסים המשותפים של צבא סוריה החופשית ושל ישראל. הצבא החופשי מקבל טיפול בפצועים וסיוע הומניטרי, והם לא רוצים לאבד את זה, כי אין להם מקום אחר שניתן להעביר אליו פצועים".

"בסרטון וידאו שנשלח לי מסוריה, מורד פצוע מתחנן שיעבירו אותו לישראל ולא לירדן, כדי שלא יהרגו אותו בירדן", סיפר ספדי, והוסיף: "לפי דיווחים זרים, יש כל מיני מפגשים שצה"ל עורך, אבל המפגשים האלה אף פעם לא מתקיימים עם ארגוני טרור. לא נוסרה ולא אף גורם אחר שמוגדר כארגון טרור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"המידע מאיים לגרום למבוכה בקרב גורמי הביטחון הישראלים"

באחד מלילות חודש פברואר הקר, עמד סודקי אל-מקת ממג'דל שמס סמוך לגבול עם סוריה, לא הרחק ממושב רמת מגשימים שברמת הגולן, והעביר דיווח לטלוויזיה הסורית על זהות הפצועים הסורים והארגונים אליהם הם לכאורה משתייכים. תשעה ימים לאחר מכן, וכשנתיים וחצי אחרי ששוחרר ממאסר של 27 שנים, חזרו חוקרי השב"כ וימ"ר צפון ועצרו אותו בחשד לשורה ארוכה של עבירות ביטחוניות, בהן ריגול חמור וסיוע לאויב בעת מלחמה.

ביום שישי האחרון, הוגש כתב האישום נגד אל-מקת והוסר באופן חלקי צו איסור הפרסום שהוטל על פרטי הפרשה חודש לפני כן. מכתב האישום עולה כי בדיווח שהעביר לטלוויזיה הסורית, ביקש אל-מקת לאשש לכאורה את מה שכבר פורסם באתר הרשמי של האו"ם בחודש דצמבר האחרון, בדוחות שהעבירו משקיפי האו"ם ברמת הגולן למטה הארגון בניו יורק. הדוחות חשפו לכאורה את אופי שיתוף הפעולה בין ישראל לבין גורמים מארגוני האופוזיציה הסורית ואת היקפו.

חדר המיון בבי"ח זיו בצפת אליו הובאו חמישה פצועים סורים, 16 פברואר 2013. ערן גילווארג
הפצועים הסורים מאושפזים תחת אבטחה כבדה. המרכז הרפואי לגליל המערבי/ערן גילווארג

בדיווח של אל-מקת, הוא העיד לכאורה כי המראות שתיארו משקיפי האו"ם חוזרים ומתרחשים לנגד עיניו. בין היתר, הוא תיאר מפגש בין לוחמים חמושים שאינם פצועים לבין גורמים בצה"ל. אל-מקת הוסיף וטען כי אותם גורמי אופוזיציה משתייכים לג'בהת א-נוסרה, אולם לא ברור על מה ביסס את טענתו. בצה"ל, מנגד, ממשיכים להתעקש כי הצבא לא לוקח צד בלחימה בסוריה, וכי הפצועים שנכנסים לישראל כלל לא עוברים תחקור.

עורך הדין יאמן זידאן, המייצג את אל-מקת, אמר מיד עם התרתו החלקית של הצו כי "אם מדינת ישראל וגורמי הביטחון הגיעו למצב שבו הם משאירים את החלק העיקרי בפרשה תחת צו איסור פרסום, גם אחרי הגשת כתב האישום, זה מלמד שני דברים. האחד, שהחלק שנמצא תחת איסור פרסום ככל הנראה מחזק את טענת סודקי אל-מקת וכוונותיו לפגוע בארגון הטרור ג'בהת א-נוסרה, שגם ישראל מגדירה אותו כארגון טרור, ולא כדי לפגוע בביטחון מדינת ישראל. הדבר השני שאפשר ללמוד מכך הוא שהמידע הזה מאיים לגרום למבוכה בקרב גורמי הביטחון הישראלים".

"ישראל עוזרת למורדים, אבל היא עושה טעות"

"למרות מה שסודקי טען, גם אני וגם עוד מאה אנשים לא יכולים לדעת באמת מה קורה בשטח", טען חמד עווידאת, תושב מג'דל שמס וכתב הטלוויזיה האיראנית ברמת הגולן. מחזות של תושבים ועיתונאים המתייצבים מדי יום בנקודות שונות לאורך הגבול עם משקפות, בניסיון להבין את הכאוס שמתרחש במדינה השכנה הפכו למראות שגרתיים בגולן בשנים האחרונות. לדברי עווידאת, "ישראל עוזרת למורדים, שהם אנשים שערקו מהצבא הסורי ורוצים להפיל את שלטון אסד, אבל ישראל עושה טעות. כשמישהו מהצד השני רוצה משהו, אפילו אם הוא משתייך לג'בהת א-נוסרה, אז הוא מזדהה כמורד. אחרי שהם יוצאים מבית החולים בצפת, אנחנו רואים אותם ביוטיוב כשהם מזדהים כלוחמי א-נוסרה".

"אני יודע שלוחמי צבא אסד, החיזבאללה וצבא סוריה החופשית הם לובשי מדים", הוסיף. "יתר הארגונים המשתייכים לאופוזיציה הסורית נראים כמו אזרחים. אבל גם אם אני רואה שחיילי צה"ל קולטים בגבול פצועים שלא לבושים במדים, האם זה אומר שהם אזרחים, או לוחמים המשתייכים לארגונים איסלמיסטיים? על רקע כל הכאוס והאכזריות הנוראית שיש שם, אני לא יכול לדעת באמת מי הם".

העניין במציאות הפוליטית בסוריה רק הולך וגובר

בחודשים האחרונים, ירדה תדירות ההפגנות במג'דל שמס של תומכי אסד, וגם של מתנגדיו. יחד עם זאת, העניין במציאות הפוליטית בסוריה ובכפרי הדרוזים שבצפון רמת הגולן היה ונותר גבוה ביותר. "פרסמתי השבוע ידיעה על אירועי יום האדמה, עד עכשיו היו רק 51 כניסות לכתבה", סיפר עיתונאי באחד אתרי האינטרנט במג'דל שמס. "אבל כשאנחנו מפרסמים כתבות על המצב בסוריה ועל המציאות הגיאופוליטית המורכבת שלנו כאן, אנחנו מקבלים 5,000 כניסות בממוצע. צריך לזכור שבכל הכפרים הדרוזים בצפון הגולן חיים בסך הכול 20 אלף תושבים".

סודקי אל-מקת, צושב מג'דל שמס המואשם בריגול לטובת חיזבאללה וסוריה, בבית המשפט בנצרת, מרץ 2015. ערן גילווארג
סודקי אל-מקת בבית המשפט, בשבוע שעבר/ערן גילווארג

העניין של התושבים לא מסתכם רק בשיחות ערות שמנהלים התושבים הדרוזים ברמה, אלא גם בפעילות אקטיבית שחלקה מתמקדת בתמיכה בפצועים הסורים המגיעים לבתי החולים בישראל. "תמיד אמרתי שישראל מסייעת ברמה האנושית לנשים, לילדים ולחיילים מצבא סוריה החופשית", אמר אתמול עיתונאי תושב מג'דל שמס, הנודע בשל דעותיו נגד הממסד הישראלי. "אני מגיע לבקר את הפצועים בבתי החולים בצפת ובנהריה לעתים קרובות, כדי להיות להם לאוזן קשבת ולתת להם קצת עזרה בממתקים ובשתייה, כדי לנסות לעשות להם מעט טוב על הנשמה. לא פגשתי שם אף לוחם מג'בהת א-נוסרה".

גם עורך הדין פאהד ספדי, המתגורר בכפר מסעדה השכן למג'דל שמס, נוהג לבקר לעיתים קרובות את הפצועים המאושפזים בבית החולים זיו בצפת. הוא סיפר: "אני מדבר עם הפצועים שמגיעים, ואף אחד מהם לא הזדהה כטרוריסט של ג'בהת א-נוסרה. לפעמים פגשתי לוחמים עם זקן. מקובל לחשוב שזקן מסמל את דרגת הקיצוניות האיסלמיסטית, אבל כששאלתי אותם לגבי הזקן הסתבר שהם בכלל חילוניים. הם הסבירו שפשוט אין להם איך ואיפה להתגלח בתנאי השטח והלחימה הקשים ביותר".

לדבריו, "המדינה נותנת סיוע הומניטרי וגם אם יש שיתוף פעולה, זה לא צריך להפריע לאף אחד, להיפך. המשטר הסורי תומך במר שבאויבנו - בחיזבאללה. הדבר הזה לא יפגע באינטרס הביטחוני של ישראל, והוא יכול להתבסס על יחסים עתידיים טובים במידה ומשטר אסד יוחלף".

לפניות לכתבת: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully