וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נתניהו הוא פרעה של זמננו": אלפים הפגינו לציון "יום האדמה"

30.3.2015 / 19:30

אלפים מערביי ישראל השתתפו בעצרת המרכזית בדיר חנא, שאליה צעדו מסכנין עם דגלי פלסטין. גם בגוש עציון ובגבול רצועת עזה ציינו את היום שבו הפקיעה הממשלה אדמות שהיו בבעלות פלסטינית

צילום: חמד אלמקת, עריכה: טל רזניק

ערביי ישראל והפלסטינים מציינים היום (שני) בהפגנות והפרות סדר את "יום האדמה". במרכז האירועים תהלוכה שהחלה בסכנין והסתיימה בכפר דיר חנא, שבו התקיימה העצרת המרכזית. בוואדי פוכין שבגוש עציון הפגינו כ-250 פלסטינים. סגן מפקד חטיבת עציון נפצע קל מאוד מאבן שנזרקה לעברו וכוחות צה"ל פיזרו את המפגינים. גם תושבי רצועת עזה הפגינו היום בסמוך לגדר המערכת, הבעירו צמיגים ויידו אבנים.

לעצרת המרכזית בדיר חנא הגיעו אלפים מערביי ישראל, בהם גם חברי כנסת מהרשימה המשותפת וראשי מועצות ערביות. בעצרת הונפו עשרות דגלי פלסטין והושמעו שירי לאום והמנון פלסטין. המשתתפים גם קראו קריאות כמו "ברוח, בדם נפדה אותך פלסטין". שייח שהשתתף בעצרת קרא פסוקי קוראן לזכר השהידים שנהרגו באירועי יום האדמה לפני 39 שנים.

עוד בוואלה חדשות:
עדויות: הוצע לנו כסף בתמורה להצבעה לש"ס
השקר הבולט והשתיקה המוחלטת: נימוקי הכרעת הדין נגד אולמרט
חשד: סטודנט התפשט מול חדרנית באילת - וביקש ממנה להצטרף

עצרת יום האדמה בדיר חנא. מרץ 2015. חמד אלמקת, מערכת וואלה! NEWS
אלפי המשתתפים בעצרת בדיר חנא/מערכת וואלה! NEWS, חמד אלמקת

"העצרת הזאת באה מיד אחרי הבחירות, בצל בחירתה של הרשימה המשותפת שאיחדה את כל המפלגות הערביות לראשונה בהיסטוריה לכנסת", אמר חבר הכנסת הנבחר אוסמה סעדי (הרשימה משותפת) שהשתתף בעצרת. "זה משליך על האווירה שיש כאן ובעצרת המקבילה שנערכת עכשיו בנגב. הסיסמה שלנו היום היא אחדות מול הממשלה הימנית שצפויה להתמנות. הצהרות ראש הממשלה נתניהו ביום הבחירות מעידות על כך שאנו עומדים בפני מתקפה גזענית וחקיקה גזענית ולכן אנחנו נעמוד מאוחדים מול הגל העכור הזה". גם דב חנין, באסל געטאס, חנין זועבי, מסעוד גנאיים, אאידה תומא, מוחמד ברכה, חנא סוועאד ואיברהים סרסור נכחו במקום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"ירושלים היא בירת פלסטין"

ראש מועצת דיר חנא, סמיר חוסיין, אמר בעצרת: "היינו כאן לפניהם (לפני היהודים, ע"ח) ונהיה כאן גם אחריהם. ירושלים היא בירת פלסטין. ישראל משקיעה הון עתק בהתנחלויות ולא מאפשרת את הרחבת תכניות המתאר של הכפרים הערביים והערים הערביות".

יו"ר פורום הכפרים הלא מוכרים, אחמד כנעני, בירך את מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, השייח ראאד סלאח, וגינה את ישראל שכלאה אותו. כנעני קרא לאזרחי ישראל הערבים לתמוך בערביי מזרח ירושלים שנאבקים על שימור מעמדו של האיסלאם במסגד אל-אקצא. "נתניהו הוא הפרעה של זמננו", אמר. "כמו שפרעה הלך, כך גם נתניהו ילך. אני קורא לכל האוכלוסייה הערבית להתאחד אל מול הגזענות הזו של נתניהו ושל הימין".

עצרת יום האדמה בדיר חנא. מרץ 2015. חמד אלמקת, מערכת וואלה! NEWS
צופים בעצרת בדיר חנא/מערכת וואלה! NEWS, חמד אלמקת

ח"כ געטאס התייחס לעובדה שלראשונה, לאירועים לציון יום אדמה לא נוספה שביתה של העסקים במגזר. "למרות שלא הוכרזה היום שביתה במגזר, כי לא היה לנו מספיק זמן להתארגן אחרי הבחירות, ההיענות לאירועים הייתה אדירה", ציין. "זאת אומרת שהניצחון שלנו בקלפיות גרם לאופוריה שהוציאה אלפים לאירועי יום האדמה. אני קורא לכל ערביי ישראל לקבוע עובדות בשטח ולהחזיר את האדמות שהופקעו מאתנו".

עצרת יום האדמה בדיר חנא. מרץ 2015. חמד אלמקת, מערכת וואלה! NEWS
העצרת בדיר חנא/מערכת וואלה! NEWS, חמד אלמקת

מאז ה-30 במרץ 1976 מציינים הפלסטינים וערביי ישראל את "יום האדמה" מדי שנה. ביום זה אישרה ממשלת ישראל, בראשות יצחק רבין, הפקעה של 20 אלף דונם של אדמות שהיו בבעלות אזרחים ערבים בגליל. כבר באותו היום פרצו הפגנות אלימות ברחבי הארץ, שבמהלכן נורה למוות שישה מפגינים על ידי כוחות צה"ל והמשטרה.

בהכנת הידיעה שתתפו שבתי בנדט ואמיר בוחבוט.

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

עצרת יום האדמה בדיר חנא. מרץ 2015. חמד אלמקת, מערכת וואלה! NEWS
עצרת יום האדמה בדיר חנא. מרץ 2015/מערכת וואלה! NEWS, חמד אלמקת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully