וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן נגד הדמוקרטיה: המשטרה תוכל לירות אש חיה על מפגינים

28.3.2015 / 14:30

חוק חדש שאושר ברוב גדול בפרלמנט יעניק לכוחות הביטחון סמכויות נרחבות, שבמסגרתן עלול מפגין שיכסה את פניו להיאסר ל-5 שנים. באופוזיציה יערערו. כמו כן, הכורדים טוענים כי החוק יפגע בשיחות השלום

צילום מסך

(צפו: מהומה בפרלמנט בדיון על החוק בחודש שעבר)

הפרלמנט של טורקיה אישר אמש (שישי) ברוב גדול חוק שירחיב את סמכויות המשטרה ויאפשר להם לפתוח באש חיה על מפגינים. באופוזיציה חוששים שהחוק השנוי במחלוקת ישמש נגדם לקראת הבחירות לפרלמנט שיתקיימו ב-7 ביוני. כמו כן, הרחבת הסמכויות עלולה להקשות על השיחות בין אנקרה לבין המחתרת הכורדית (PKK) שנועדו להביא לסיום הלחימה שנמשכת כבר שלושה עשורים. לדברי הכורדים, החוק יאפשר לכוחות הביטחון לפגוע בהם. נוסף על כך, הפרלמנט אישר חוק שיאפשר לממשלה להגביל את הכניסה לאתרים שיוגדרו כמי שמהווים סכנה לאזרחים ומאיימים על הסדר הציבורי.

אנקרה טוענת כי הרפורמה תעמיד את סמכויות המשטרה בשורה אחת עם אלו של מדינות אירופה, אולם ארגוני זכויות אדם שוללים את הקביעה הזאת. המבקרים טוענים כי חופש הביטוי בטורקיה נתון בסכנה מצד מפלגת הפיתוח והצדק שיוסדה על ידי הנשיא רג'פ טייפ ארדואן. מפלגת העם הרפובליקאית, שעומדת בראש האופוזיציה, הודיעה כי תערער על החוק בבית המשפט לחוקה לפני הבחירות.

עוד ידיעות על טורקיה
טורקיה: קנסות למאיירים בגין ציור שרמז שארדואן הומו
אחרי 30 שנה: מנהיג הכורדים בטורקיה קורא להניח את הנשק
"פצע פתוח": טורקיה סוערת אחרי רצח צעירה שהתנגדה לאונס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן במהלך נאום באנקרה, 23 במרץ 2015. רויטרס
צפוי לאשר את החוק באופן גורף. הנשיא ארדואן/רויטרס

במסגרת החוק, המשטרה תוכל לבצע חיפושים נרחבים ולאסור אחזקת זיקוקים, אבנים ורוגטקות, ואנשים שיכסו את פניהם בהפגנות מסוימות עלולים להישלח לחמש שנות מאסר. המבקרים טוענים כי החוק הוא נקמה של הממשלה בהפגנות קטלניות שאירעו לאחרונה באזורים הכורדיים שבדרום-מזרח המדינה. כמו כן, זה עשוי למשוך קולות של לאומנים המתנגדים לתהליך השלום עם ה-PKK.

בחודש שעבר נסוגה הממשלה מחוק הביטחון בעקבות תגרה אלימה שפרצה בפרלמנט בין המחוקקים. החוק, שהוצג מחדש בגרסה מצומצמת יותר, זכה לתמיכתם של 199 מחוקקים. רק 32 הצביעו נגד. עתה יישלח החוק לאישורו של הנשיא ארדואן, שצפוי לאשר אותו באופן גורף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully