וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתגרים ומחביאים את הפאות: חשש לגורל היהודים בתימן

26.3.2015 / 23:10

בצל התקיפות האוויריות של מדינות ערב בניסיון לעצור את השתלטות המורדים החות'ים על אזורים רבים במדינה, מאה חברי הקהילה היהודית בסכנה. מומחים: "מכינים את התשתית למקרה שיבחרו לצאת משם"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, טל רזניק

"יש חשש לגורל היהודים בתימן", כך הודה הערב (חמישי) ד"ר יגאל בן שלום, יו"ר האגודה לטיפוח מורשת יהודי תימן ולשעבר מנכ"ל המוסד לביטוח הלאומי. על רקע השתלטות המורדים החות'ים על אזורים נרחבים במדינה ובצל התקיפות האוויריות של קואליציית מדינות ערב, סיפר ד"ר בן שלום בשיחה עם וואלה חדשות כי ישראל נערכת לקליטת אנשים הקהילה היהודית הקטנה.

הוא ציין כי הוא נמצא בקשר מתמיד עם ראשי הקהילה. "אנחנו עוקבים אחר המתרחש וגם מוכנים לכל תרחיש שלא יהיה, מנסים לסייע ולעזור ולהכין את כל התשתית אם יבחרו לצאת משם", אמר והוסיף: "גם הגורמים המוסמכים עוסקים בנושא, הם שמחים לטפל בקהילה במצוקה. למדינת ישראל יש ניסיון. אנחנו בקשר עם הגורמים המוסמכים במדינה, בתקווה שיש להם כלים להתמודד עם מה שקורה עכשיו כדי להגן על היהודים".

מבצע "סופה נחרצת" - סיקור מיוחד:
מנהיג החות'ים בתימן: "הסעודים הם עבדים של ישראל וארה"ב"
מצרים וערב הסעודית נערכות לפלוש לתימן: "עוד מדינות יצטרפו"
הקשר בין מבצע "סופה נחרצת" בתימן לגרעין האיראני

מורדים שיעים במהלך עצרת נגד תקיפות אוויריות בצנעא, תימן. מרץ 2015. רויטרס
מורדים חות'ים בעצרת נגד תקיפות הקואליציה בתימן, היום/רויטרס

ד"ר משה נחום, נשיא הפדרציה העולמית של יהדות תימן, סיפר כי קהילת יהודי תימן מונה כ-200 בני אדם. "הקהילה היהודית בתימן כרגע נמצאת במצוקה, היא בהסגר", ציין. "אנשים מתוך המערכת של מדינת תימן שומרים עליהם כמה שאפשר. הם תחת החסות של העולם המוסלמי וכמובן שמנסים לאסלם אותם. כדי לשמור על זהותם היהדות, הם מחביאים את הפאות, זה בעצם מה שמסגיר אותם, הם מסתירים אותן בשעת המצוקה. הם אנשים מבוהלים, מוגבלים, הם לא יכולים לנוע ממקום למקום בחופשיות, והם פשוט תחת סכנה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"היהודים בתימן חיים בפחד"

ד"ר בן שלום הסביר את יחסי הכוחות בתוך המדינה. "יש שם כרגע מאבק", תיאר. "אלה שהשתלטו על צפון המדינה ועל צנעא ודרום המדינה הם בעצם שיעים שעד עכשיו לא היוו איום ממשי על הקהילה היהודית משום שהם אפשרו להם לחיות את החיים שלהם. כרגע השתנו הנסיבות. ברגע שיש קואליציה נגדם, אז אנחנו לא יודעים איך הם יגיבו, אנחנו לא יודעים מה יהיו הפעולות שלהם". לדבריו, יהודי תימן "חיים בפחד מתמיד ומקווים שהעתיד יהיה יותר טוב. הם נמצאים שם כרגע מאובטחים, יש להם הגנה מקומית, עובדה שהם מדברים חופשי ומתקשרים".

ד"ר נחום סיפר כי בין השנים 2001-1977 היה בתימן 38 פעמים במסגרת תפקידו. "יהודי סטמ"ר לקחו אותם תחת חסותם היות שהם מגייסים מיליונים מהעולם החרדי ונותנים לכל משפחה 500 דולר בחודש. זה המון כסף בשביל תימן, שם פועל מרוויח 100-50 דולר בחודש", אמר. "העולים שהגיעו לארץ נכנסו למצוקת חיים נוראה. שם החיים היו פחות או יותר עם קצת סיכון, אבל היו נוחים. אין שם לחץ של חיים, אין שם ארנונה ותשלומים, במיוחד כי הסטמ"רים שם מחזיקים אותם. הם שומרים עליהם שם כדי שהם לא יעלו לארץ".

ערב הסעודית פתחה במבצע צבאי נגד המורדים השיעים בתימן. רויטרס
הריסות מתקיפות הקואליציה בתימן, היום/רויטרס

רוב היהודים שנותרו בתימן חיים ליד העיר ראידה הצפונית במחוז עמרן, בלב השטח הנשלט היום בידי החות'ים. אלו שגרים בצנעא, חיים תחת מעצר בית. לגבי מספרם של היהודים אשר נותרו בקהילה, הדעות חלוקות. על פי האגודה לטיפוח מורשת יהודי תימן, הקהילה מונה למעלה ממאה בני אדם, ואילו על פי הפדרציה העולמית של יהדות תימן, המספר עומד על יותר מ-200. בשנות ה-40 של המאה הקודמת מנתה הקהילה כ-50 אלף איש, אך עם עליית יהודי תימן במבצע "כנפי נשרים" נותרו במדינה כמה אלפים, שהפכו עם השנים למאות בודדות.

כשהודח נשיא תימן עלי עבדאללה סאלח, אשר לקח את היהודים תחת חסותם ודאג להם להגנה, הם נותרו חשופים. החשש לגבי גורלם עלה לתודעה שוב בתקופה האחרונה, לאחר שהמורדים השתלטו על הבירה. מי שלקחו תחת חסותם את יהודי תימן, היו דווקא מחסידות סאטמר שעל פי ד"ר נחום מעניקים כ-500 דולר לחודש למשפחה יהודית כדי שלא יעלו ארצה, סכום גדול עבור פועל בתימן.

לפנות בוקר פתחו ערב הסעודית וקואליציה של מדינות ערב במבצע "סופה נחרצת" בשטח תימן, להדיפת המורדים החות'ים מהערים שכבשו. חברות הקואליציה ביצעו תקיפות רבות מהאוויר בשטח תימן, אך דובר צבא ערב הסעודית דחה את הדיווחים על כוונות לתקיפה קרקעית לכאורה. מנהיג המורדים החות'ים הגיב לתקיפות והפנה אצבע מאשימה גם לישראל, כשאמר: "הסעודים הם העבדים של ארצות הברית וישראל".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully