וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב הסעודית פתחה במבצע צבאי נגד המורדים השיעים בתימן

26.3.2015 / 12:21

השגריר הסעודי בוושינגטון הודיע כי ארצו מובילה קואליציה של מדינות ערב במבצע "סופה נחרצת" להדיפת החות'ים בתימן. מצרים וירדן מסייעות למבצע, הבית הלבן: "תומכים מודיעינית"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

ערב הסעודית וקואליציה של מדינות ערב פתחו לפנות בוקר (חמישי) במבצע "סופה נחרצת" בשטח תימן, להדיפת המורדים החות'ים מהערים שכבשו - כך הודיע שגריר ערב הסעודית בוושינגטון, עאדל אל-ג'ובייר. ארה"ב אינה משתפת במבצע באופן פעיל, אך הבית הלבן הודיע כי הוא תומך במבצע ומספק למדינות המשתתפות "תמיכה לוגיסטית ומודיעינית". השגריר סירב לפרט היכן בדיוק תקפו הכוחות האוויריים, אולם מסר כי התקיפות "אינן מוגבלות לעיר אחת או לאזור אחד". החותים טענו כי עשרות בני אדם נפגעו בהפצצות, בהם אזרחים.

גל התקיפות האחרון של סעודיה ושאר מדינות המפרץ על יעדים שונים של החות'ים בתימן, והודעתן של ירדן ומצרים על נכונותן לשלוח כוחות לאזור, מהווים עוד שלב במלחמה האזורית הדתית בין הסונה לשיעה. החו'תים אמנם אינם נמנים על אותו זרם שיעי כמו אחיהם שבאיראן (החות'ים הם זיידים, בניגוד לרוב השיעים באיראן, הנמנים עם אסכולת הת'ני-עשר), אך זוכים לשיתוף פעולה הדוק מצדה של טהראן. ארה"ב נעדרת מהזירה הזו, בין היתר בשל המו"מ שהיא מנהלת עם איראן, ולכן הסעודים הבינו שעליהם יהיה לפעול לבד על מנת לבלום את השאיפות הטריטוריאליות של המשטר בטהראן.

זו אינה הפעם הראשונה שבה המשטרים הסונים הערביים המתונים אינם מצליחים להבין את ההיגיון האמריקני. גם הסכמתה של וושינגטון להותיר את בשאר אסד בכסאו, אולי בניסיון לקנות הסכמה איראנית להילחם בדאעש ולהסכים לפשרה בנושא הגרעין, גרמה בתורה לכעס רב בקרב מדינות ערב המתונות יותר. לכך אפשר כמובן לצרף את ההתנהלות ההזויה-כמעט של הבית הלבן מול מצרים, ומעל הכל את השיחות המתנהלות מול איראן באשר לפרויקט הגרעין שלה. כל אלה הובילו לפעולה העצמאית הערבית נגד החות'ים.

שר ההגנה של סעודיה, הנסיך מוחמד בן סלמאן, בחדר המבצעים בריאד – 26 במרץ 2015. רויטרס
שר ההגנה של סעודיה מוחמד בן סלמאן, הבוקר בחדר המבצעים בריאד/רויטרס

על פי רשת אל-ערביה, ערב הסעודית הקצתה 100 מטוסי קרב ו-150 אלף חיילים למבצע הצבאי בתימן, וחיל האוויר שלה שולט במרחב האווירי של המדינה השכנה. מצרים כבר אישרה כי היא "מסייעת" למבצע, ועוד דווח כי מטוסים של מרוקו, ירדן, סודאן, כוויית, איחוד האמירויות הערביות, קטאר ובחריין משתתפים במבצע. על פי הדיווח, מדינות ערביות נוספות, בהן פקיסטן וסודאן, הביעו נכונות לשלוח כוחות לתימן.

במסיבת עיתונאים שכינס אמש בוושינגטון, הודיע השגריר הסעודי, אל-ג'ובייר, כי כ-10 מדינות, בהן כל מדינות המפרץ ומדינות נוספות, משתתפות במאמץ "למנוע מתימן ליפול לידי החות'ים". אל-ג'ובייר הבהיר כי "החות'ים דחו כל הצעה להסכם מדיני בתימן, ובחרו באלימות". לדבריו, המבצע יצא לדרך לבקשת נשיא תימן, מנסור האדי. "הנשיא ביקש סיוע על מנת למנוע את השתלטות החות'ים, בהתאם למנדט הליגה הערבית ולאמנת האו"ם", אמר אל-ג'ובייר.

מוחמד מארם, מנהל לשכתו של הנשיא האדי, טען כי הוא נותר בבסיסו בעיר עדן, ורוחו מרוממת לאחר שהחלה מתקפת מדינות המפרץ הפרסי. "המבצע השיב את הנחישות של העם להילחם נגד החות'ים", אמר. "הנשיא במצב רוח טוב, הודות למדינות המפרץ, מצרים, ירדן, סודאן וכל מדינות האזור". לדבריו, המתקפה עד כה כוונה נגד מערכות ההגנה האווירית של החות'ים בצפון תימן. מוקדם יותר, דווח על תקיפות באזור משכן הנשיא בצנעא, עליו השתלטו החות'ים, ועל שדה התעופה בעיר.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
פינוי גופה של אדם שנהרג בהפצצות בשדה התעופה של צנעא – תימן, 26 במרץ 2015. רויטרס
גופה מחולצת מהריסות בניין שהופצץ סמוך לנמל התעופה של צנעא, הבוקר/רויטרס

לטענת החות'ים, עשרות אזרחים נהרגו כתוצאה מהתקיפות. הם הכריזו על השטח האווירי של תימן כאזור סגור, והזהירו אוניות מלהתקרב לחופי המדינה. מוחמד אל-בוחייטי, בכיר בלשכה המדינית של החות'ים, התייחס לתקיפות האוויריות במדינה, וטען כי הן יובילו ל"מלחמה כוללת" באזור.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני (המג'לס), עלא אלדין ברוג'רדי, הזהיר את ריאד מהשלכות המבצע נגד החות'ים בתימן, ואמר כי "סעודיה משחקת באש". ברוג'רדי אמר כי המבצע שאליו יצאו סעודיה ומדינות המפרץ הוא "לא אחראי", וקרא למצוא פתרונות מדיניים למשבר. הוא הטיל על ארה"ב את האחריות למתקפה.

מהבית הלבן נמסר כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה אישר אספקת סיוע לוגיסטי ומודיעיני למאמצי הקואליציה הבינלאומית בהובלת ערב הסעודית. "בעוד שכוחות אמריקניים לא משתתפים באופן ישיר בלחימה בתימן, הקמנו תא תכנון משותף עם ערב הסעודית, על מנת לתאם את הסיוע הצבאי והמודיעיני של ארצות הברית", נמסר. מוקדם יותר דווח כי אובמה היה מודע לכוונות הסעודים לתקוף אווירית בתימן.

שגריר ערב הסעודית בוושינגטון, עאדל אל-ג'ובייר – 26 במרץ 2015. AP
השגריר הסעודי ג'ובייר, לפנות בוקר בוושינגטון/AP

אמש דווח כי הנשיא האדי נמלט ממקום משכנו בעיר, ותושבים החלו לבזוז את ארמון הנשיאות. לדברי מקורביו, הוא הועבר ל"מקום בטוח", אולם לא ברור אם הוא עדיין בעיר. לפי חלק מהדיווחים, הוא נמלט מהמדינה דרך נמל העיר תחת אבטחה כבדה.

מחלקת המדינה בוושינגטון מסרה כי האדי לא נמצא יותר במשכנו בעדן. עם זאת, דוברת מחלקת המדינה ג'ן סאקי הבהירה כי אינה יכולה לספק פרטים לגבי מיקומו כעת. "היינו עמו בקשר", מסרה סאקי בתידרוך בשעות הערב. "הוא לא נמצא יותר במקום מגוריו. אני לא בעמדה שבה אני יכולה לתת פרטים נוספים לגבי מקום הימצאותו". בנוסף לכך, קרא הבית הלבן למורדים השיעים לעצור את התקדמותם במדינה שמערערת על היציבות.

לוחמים חות'ים בצנעא, בירת תימן, במהלך הלוויה של קורבנות פיגוע בעיר, 25 במרץ 2015. AP
לוחמים חות'ים בהלוויה של קורבנות פיגוע/AP

מוקדם יותר שבו החות'ים את שר ההגנה מחמוד א-סביחי והשתלטו על בסיס חיל אוויר אל-אנד, שנמצא 40 קילומטרים מצפון לעדן. כמו כן, מטוסי קרב ירו טילים לעבר המתחם שבו מתגורר האדי ונתקלו בסוללות נגד-מטוסים שפתחו באש לעברם. שדה התעופה בעיר נסגר בשל סיבות ביטחוניות. החות'ים כבשו גם את העיירה אל-חותה, בירת מחוז לחג' שמצפון לעדן, שם עצרו את שר ההגנה. התושבים דיווחו כי גופות של לוחמים משני הצדדים פזורים ברחבי העיר וכי חלונות ראווה של חנויות התנפצו בשל חילופי האש הכבדים.

בעקבות ההתפתחויות וההסלמה בקרבות תדון היום הליגה הערבית בבקשת תימן להתערבות צבאית. "שר החוץ של תימן העלה את ההצעה היום בפגישה עם המזכ"ל", מסר סגן מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד בן הילי. "הנושא יידון מחר בדרג של שרי חוץ". ראשי המדינות הערביות ייפגשו ביום שבת ובראשון בשארם א-שייח שבמצרים כדי לדון על המשברים ברחבי המזרח התיכון, בהם זה שבתימן. הלילה דווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי ערב הסעודית תגברה את כוחותיה באזור הגבול עם תימן והעבירה לשם ציוד צבאי כבד, אולם מקורות בריאד טוענים כי מדובר בצעד הגנתי.

טנקים מהכוח הנאמן לנשיא תימן בבסיס אל-ענד, מדרום לעיר עדן – 24 במרץ 2015. רויטרס
טנקים הנאמנים לנשיא תימן, השבוע בבסיס אל-ענד, מדרום לעדן/רויטרס

המשבר במדינה החל לאחר שבחודש ספטמבר השתלטו החות'ים, הנתמכים בידי איראן, על הבירה צנעא. בחודש ינואר האחרון הם הדקו את אחיזתם בעיר, עם תפיסתם את מוסדות השלטון בעיר. הם אסרו את האדי, שיחד עם שרי ממשלתו הכריז על התפטרותו. בחודש פברואר פיזרו המורדים את הפרלמנט והורו על הקמת מועצת מעבר, אולם האדי הצליח להימלט מצנעא והגיע לעדן, שם נמצאים תומכיו הסונים. האדי ונסיכויות המפרץ הסוניות גינו את מהלכיהם של החות'ים וטענו כי מדובר בהפיכה, ואילו בטהראן בירכו על צעדיהם והצהירו כי מדובר ב"התעוררות איסלאמית".

המורדים השיעים, מצדם, טוענים כי שלטונו של האדי מושחת וכי הוא תומך בארגון אל-קאעדה בחצי הערב, שפועל במדינה. זאת הזרוע הפעילה ביותר של הארגון הסוני הקיצוני, שהשתלטה על חלקים סונים במדינה. לאחרונה התגברו הדיווחים שלפיהם גם ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) החל לפעול בתימן, כשקיבל אחריות על הפיגוע הקטלני בשבוע שעבר בצנעא, אז נהרגו כ-150 בני אדם.

(עדכון ראשון: 22:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully