וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבדואים צועדים לירושלים: "הגיע הזמן להכיר ביישובים שלנו"

26.3.2015 / 13:57

עשרות תושבי הנגב משתתפים בצעדה לצד פוליטיקאים בדרישה שהממשלה תכיר בכפרים הבלתי-מוכרים. עם הגעתם לבירה הם מתכוונים להציג לנשיא ריבלין תכנית שגיבשו לשם כך. טלב א-סאנע: "המשך המדיניות הקיימת עלול להביא לעימות"

צילום: שי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל

עשרות תושבים מהכפרים הבדואיים הבלתי-מוכרים בנגב יצאו היום (חמישי) לצעדה מהכפר ואדי אל-נעם אל בית הנשיא בירושלים, זאת במטרה להעביר מסר לממשלת ישראל בדרישה להכיר בכפרים שלהם. הצועדים, שעמם נמנים גם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, ח"כ דב חנין והח"כ לשעבר טלב א-סאנע, מתכננים להציג לנשיא ראובן ריבלין את התכנית שלהם להכרה בכפרים הבלתי-מוכרים.

בתחילת הצעדה הסביר א-סאנע, במקור תושב הפזורה הבדואית בנגב, כי המטרה היא להפנות את אור הזרקורים למציאות הקשה של תושבי היישובים הללו. "אין דבר כזה בעולם יישוב או אזרח לא מוכר. אין דבר כזה מדיניות שמבוססת על עקירה ועל הריסה", אמר א-סאנע. "הגיע הזמן שהמדינה תפנים שאנחנו אזרחים, והגיע הזמן גם להכיר ביישובים ולאפשר לאנשים לבנות ולחיות כשאר האזרחים". הוא הזהיר כי המשך מדיניות הריסת הבתים ועקירת היישובים עלול להוביל לעימות. "אנחנו לא בעד זה, אלא מצלצלים בפעמונים ובאותות אזהרה ואומרים שהגיע הזמן לשים קץ לסבל הנורא שנקרא תושבים ביישובים לא מוכרים, שאין להם מי שתייה, כבישים, חשמל, בתי ספר ושירותים בסיסיים. זה אות קין במצח של הדמוקרטיה הישראלית".

עוד בוואלה חדשות:
התביעה בצרפת: "טייס המשנה ריסק בכוונה את המטוס"
בעקבות פגישה בשירות המבחן: נער בן 15 קפץ מבניין
הפרקליטות התרשלה - התיק נגד הנערים שנחשדו בהתעללות נסגר

צעדה של הפזורה הבדואית שיצאה מאיזה כפר ליד באר שבע, מרץ 2015. שי מכלוף
צועדים במטרה להעביר מסר לממשלה, היום/שי מכלוף

יו"ר הרשימה המשותפת עודה הסביר כי המחאה עוסקת ב-40 כפרים שהוקמו לפני קום המדינה ולא מוכרים על ידה, ובהם אין מים ואין חשמל. "הילדים בלילה בוהים בתאורה, ברפתות ממול, אבל הם אין להם תאורה, אין להם חשמל. הם הולכים מדי בוקר קילומטרים כדי להגיע לבית הספר היסודי", אמר עודה. הוא הוסיף כי השקעה בתושבים ובחינוך באזור זה ייטיב עם כל תושבי הנגב – יהודים וערבים כאחד.

עודה נשאל אם יהיה מוכן לתמוך בתכנית פראוור, שנועדה להסדיר את ההתיישבות הבדואית בנגב אך ספגה ביקורת קשה בשל העובדה שהיא כוללת עקירת עשרות אלפי תושבים מבתיהם, והשיב בשלילה. "כשהחליטו על התכניות הללו אפילו לא דיברו עם האנשים", טען עודה. "לפני שמתחילים לבנות תכנית צריך לשבת עם אנשים". לדבריו, גובשה תכנית אזרחית להכרה ביישובים הבדואיים בנגב. "אנחנו חיפשנו את הכן, לא רק את הלא. אז יש לנו תכנית אזרחית, דמוקרטים, טובה לכל האזרחים בנגב, שאומרת שכן אפשר".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) דיבר אף הוא במהלך הצעדה והסביר כי בכנסת היוצאת נעשו מאמצים לפתור את הבעיה. "הייתה הרבה נכונות של התושבים לייצר פתרונות מעשיים. הפתרון שהשר בגין ניסה לקדם לא נעשה בהידברות עם התושבים", אמר. "אנחנו גיבשנו תכנית כוללת ואני מקווה שזה ייפתר".

לפניות לכתב: Yanir9310@walla.com

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
צעדה של הפזורה הבדואית שיצאה מאיזה כפר ליד באר שבע, מרץ 2015. שי מכלוף
צעדה של הפזורה הבדואית שיצאה מאיזה כפר ליד באר שבע, מרץ 2015/שי מכלוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully