וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן הולך רוב תקציב המזון לפסח של משרד הרווחה? לעמותות חרדיות

מדי שנה מוקצה תקציב "קמחא דפסחא" לחלוקת מזון לנזקקים. מבדיקת וואלה חדשות עולה כי מרבית התקציב מוזרם לעמותות הפועלות במגזר החרדי. "התקציב הזה הפך לנחלתם הפרטית של העמותות החרדיות שלא ממש ברור מה הן עושות בתחום חלוקת המזון"

חלוקת חבילות מזון לנזקקים בחיפה  מרץ 2015. דוד לוי, מערכת וואלה! NEWS
חלוקת מזון לנזקקים בחיפה לקראת פסח/מערכת וואלה! NEWS, דוד לוי

לקראת חג הפסח, וכמדי שנה, עמותות המזון מדווחות על עלייה בפניות לקבלת סיוע. 18.8% מאזרחי המדינה סובלים מאי-ביטחון תזונתי, מצב שבו אדם מתקשה לספק צרכי מזון בכמות ואיכות נדרשים ומסתפק במה שידו משגת. מבדיקת וואלה חדשות עולה כי הכסף שנועד לסייע לאותם אנשים - תקציב "קמחא דפסחא" של משרד הרווחה - מועבר ברובו לעמותות הפועלות במגזר החרדי ואצל חלקן כל קשר לפעילות חלוקת מזון הינו מקרי בהחלט.

תקציב "קמחא דפסחא" של משרד הרווחה עומד השנה על כשמונה מיליון שקל. זאת לעומת 7.5 מיליון שקל בשנת 2014 ושלושה מיליון שקל בשנת 2013. השנה חולק התקציב בין 63 עמותות, זאת לעומת 84 עמותות בשנת 2014. פילוחן מעלה כי רובן המכריע של העמותות שנהנות מתקציב משרד הרווחה הינן עמותות הפועלות במגזר החרדי בלבד. כמו כן, עולה כי בין העמותות יש כאלו שמצהירות על שלל מטרות ופעילויות, אך חלוקת מזון אינה אחת מפעילותן העיקרית.

עוד בוואלה חדשות:
אחרי חשיפת השיחות בווטסאפ: תלמידים לשעבר מגבים את המורה
בג"ץ צפוי להכריע היום: האם יעלה שכר חיילי החובה?
חקלאים יפגינו בתל אביב: "עומדים בפני קריסה טוטאלית"

משתה פורים חגיגי בחסידות בעלז בירושלים, מרץ 2011. עומר מירון
"הכספים הולכים למקומות הלא נכונים"/עומר מירון

בין עמותות אלו ניתן למנות את "מוסדות ויזניץ בארץ הקודש", שמצהירה כי מטרת הארגון הינה "הקמה וניהול של מוסדות דת וחסד, בתי ספר, ישיבות וכוללים לאברכים". עמותה נוספת היא "ישע ומזור", המצהירה כי מטרותיה הן "הגשת עזרה וסיעוד לחולה ובני משפחתו, הגשת עזרה וטיפול לקשיש ומשפחתו והעמקת התודעה לרפואה מונעת ולבדיקות רפואיות מוקדמות".

עוד ניתן למצוא ברשימה את עמותת "להשקות צמאי חסדך", שמגדירה את עצמה עמותה שמטרתה "להקים, לייסד ולנהל מוסדות חינוך, כוללים, ישיבות, מוסדות חינוך מיוחד, מועדוני נוער וחברה, ארגוני בנות ונשים, מכוני מחקר והוצאה לאור, מפעלי חסד ועזרה לזולת ומפעל הנצחה וזיכרון". כמו כן, נמצאת ברשימת העמותות "מפעלי חינוך תורה וחסד - אור לאה", עמותה שמטרתה "ארגון מועדונים לבנות, ספריות תורניות לנוער ומענקים לבני ישיבות, הקמת כולל אברכים והוראה ליום שלם".

על פי משרד הרווחה, בשל העדר תקציב מדינה, השנה לא יכול המשרד לפרסם את החלטת ועדת תמיכות פרטנית לגבי כל עמותה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"מי שמקורב פוליטית - מקבל"

רק בשנה שעברה פרסם מבקר המדינה דוח חריף על התנהלות המדינה בנושא. על פי הדוח, המדינה לא גיבשה מדיניות מסודרת על מנת להתמודד עם הנושא, ובפועל הפקירה את הנזקקים, שנאלצים להישען רק על פעילותם של ארגוני המגזר השלישי.

"התקציב הזה הפך לנחלתם הפרטית של העמותות החרדיות שלא ממש ברור מה הן עושות בתחום חלוקת המזון", אמר שמעון סבג, מנהל עמותת "יד עזר לחבר", עמותת סיוע גדולה ומוכרת המפעילה שבעה בתי תמחוי בשגרה ואף זכתה פעמיים באות "הארגון המצטיין" ממשרד הרווחה. השנה בחרו בעמותה שלא להגיש בקשה לתקציב.

חלוקת חבילות מזון לנזקקים בחיפה  מרץ 2015. דוד לוי, מערכת וואלה! NEWS
"זה הפך לעג לרש". חלוקת מזון בחיפה/מערכת וואלה! NEWS, דוד לוי

"זה הפך לעג לרש שכשכבר הגיע הכסף, ותמיד מדובר בכמה חודשים אחרי החג, זה סכום קטן. זה מכעיס כי יש ברשימה עמותות שכל קשר בינן לבין חלוקת מזון זה איסוף שמות ותו לא וכך הכספים הולכים למקומות הלא נכונים", הוסיף סבג. "זה הפך למצב שבו מי שמקורב פוליטית - מקבל. אני החלטתי שבמערכת כזו שפועלת על בסיס מעכרים אני מוותר ומרים ידיים ואסתדר בכוחותיי שלי ונהפוך עולמות כדי שהנזקקים שלנו יקבלו מה שצריכים בדגרה ובחג. השנה, עד השבוע שעבר לא היה עם מי לדבר כשכולם היו עסוקים בבחירות ותרומות לא היו בראש מעייניהם, אז הכול התחיל באיחור. אבל עכשיו מותחים את השעון כדי להצליח".

ממשרד הרווחה נמסר: "משרד הרווחה והשירותים החברתיים מחלק את הכסף העומד לרשותו בתקנה הקשורה ל'קמחא דפסחא' לכל עמותה שפונה ועומדת בתנאי הסף, בהתאם למספר הסלים שחילקה בשנה קודמת. אין לחברי ועדת התמיכות כל התייחסות למגזר ממנו באה העמותה".

לפניות לכתבת: danawp@walla.co.il

חלוקת חבילות מזון לנזקקים בחיפה  מרץ 2015. דוד לוי,
"מותחים את השעון כדי להצליח". ממתינים בתור לקבלת חבילות מזון בחיפה/דוד לוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully