וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בליץ ההטרדות הטלפוניות נחשף: 22 חשודים נעצרו במבצע ענק

בעקבות תלונות מבעלי חברות, בהן כאלה ממשלתיות, על כך שמופעל עליהם לחץ ואיומים לפרסם בעיתון החרדי "הפלס", נפתחה חקירה סמויה. הסתבר שמדובר במערך משומן של הטרדות טלפוניות ואחרות, שמקורו במאבק פנימי בעולם החרדי. "חלק העדיפו להתקפל כדי להפסיק את ההצקה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב אוירבך/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתום חקירה סמויה המתנהלת זה כחצי שנה ביחידת ההונאה של מחוז ירושלים, נעצרו הלילה (רביעי) במבצע ארצי רחב היקף 22 בני אדם בחשד שבמהלך השנה האחרונה הטרידו, איימו וסחטו מנהלים ובכירים בחברות גדולות במשק ובחברות ממשלתיות בניסיון לשדלם לפרסם בעיתון החרדי "הפלס".

עיתון "הפלס" הוקם לפני יותר משנתיים והוא מזוהה עם הפלג החרדי של הרב שמואל אוירבך, מנהיג של קבוצה מצומצמת יחסית שאינה מקבלת את סמכות ההנהגה המרכזית של הרב אהרון לייב שטיינמן. מערכת היחסים הסבוכה בין השניים החלה עם פטירתו של הרב יוסף שלום אלישיב, לשעבר מנהיג הציבור הליטאי. הרב שטיינמן מונה ליורשו, אך אנשיו של הרב אוירבך סירבו להכיר בכך. כחלק מכך, אנשיו של הרב שטיינמן השיגו שליטה בעיתון "יתד נאמן", הנחשב לשופר ההנהגה הליטאית, והביאו לפיטוריהם של אנשי הרב אוירבך.

בעקבות כך, פתחו אנשי אוירבך את "הפלס" וניהלו מאבק על המפרסמים, שהפך מהר מאד למדמם ואגרסיבי. לפני מספר חודשים החרימו הרבנים המרכזיים שטיינמן וחיים קנייבסקי את ה"הפלס".

החקירה בפרשת "הפלס" החלה לפני כחצי שנה, בעקבות עשרות תלונות שהתקבלו במשטרת ירושלים מבכירים בחברות גדולות במשק ובהן חברות ממשלתיות. הללו התלוננו על הטרדות בלתי פוסקות באמצעות הטלפון, הדואר האלקטרוני והפקס – מאנשים שהציגו עצמם ככאלו המייצגים ציבור גדול המרגיש מקופח מכך שהם לא מפרסמים בעיתון "הפלס".

עוד ידיעות בוואלה חדשות
10 דקות של דממת אלחוט קדמו להתרסקות המטוס בצרפת
טילים במגדלים בתל אביב: העורף מוכן לרגע האמת מול חיזבאללה?
חשיפה: קטאר מנסה להשיג הפסקת אש ל-5 שנים בין ישראל לחמאס

שניים מהחשודים: עסקנים חרדים

מהחקירה עלה כי כדי להוציא לפועל את ה"בליץ" התקשורתי, החשודים היו נעזרים בגוף שהוקם במיוחד לשם כך. נמצא כי מדי יום החשודים היו מתקשרים למוקד טלפוני שכונה "קו המאבק" - ואחרי שהיו מזדהים באמצעות קוד וסיסמה, היו מקבלים הנחיות מדויקות לגבי פעילותם. בין היתר שם קיבלו מידע בנוגע לזהות האנשים שהם אמורים להטריד, את מספרי הטלפון, הפקס והמיילים של נציגי החברה, את מידת ההטרדה ואת נוסח הפנייה.

לאחר קבלת ההנחיות מ"קו המאבק", פנו החשודים להוצאת הבליץ אל הפועל. כך, באופן בלתי פוסק, היו מתקבלות עשרות ומאות שיחות, פקסים ומיילים, מה שהוביל לשיבוש הפעילות התקין של החברה המותקפת. בשל ההטרדות וכדי למנוע את הישנות המצב, בחרו חלק מהחברות לבטל את הפרסומים באמצעי התקשורת שאינם "הפלס". הלילה הוחלט לפעול נגד החשודים, במבצע אותו הובילה יחידת ההונאה של מחוז ירושלים. 200 שוטרים, חוקרים, שוטרי יס"מ, לוחמי מג"ב ובלשים מכל הארץ עצרו בו זמנית את 21 החשודים, תושבי ירושלים, בני ברק, אשדוד, ירוחם ומודיעין עלית, שהובאו לחקירה במתקני להב 433. מדובר בחשודים העיקריים שנעצרו, כלומר – היו מעורבים נוספים בפרשה.

שניים מהם, תושבי ירושלים, עסקנים מוכרים במגזר החרדי, העומדים בלב הגרעין המארגן והמפעיל של פעילות "קו המאבק", חשודים בעבירה של סחיטה באיומים. מרבית החשודים קושרים עצמם לחשדות ובתום חקירתם ישוחררו בתנאים מגבילים ויוגש נגדם כתב אישום בהליך מזורז.

מפקד מחוז ירושלים, ניצב משה אדרי, שיבח את הפעילות וציין כי "מדובר בחקירה חשובה ורגישה שהובילה למעצר חשודים שניסו במעשיהם לשבש ולפגוע בזכות הקניין והגנת הפרטיות, תוך הטרדה והטלת מורא".

העובדה שצעירים המזוהים עם אוירבך מטרידים טלפונית מפרסמים פוטנציאליים הייתה ידועה, אך כעת מתברר שמדובר במאבק מאורגן. בתגובה למעצרים האשימו הבוקר גורמים בפלג הירושלמי את אנשי הקבוצה היריבה של "דגל התורה" שתכננו לדבריהם את המהלך בקפידה: "לא במקרה שבוע בדיוק לאחר הבחירות מתבצע המהלך האכזרי של מעצר אברכים צעירים ימים ספורים לפני ליל הסדר. המהלך הזה מתוזמן היטב כתגובה על סטירת לחי פוליטית שקיבלה דגל התורה כתגובה על התנהלותה הכוחנית בשנתיים האחרונות ברדיפות אכזריות נגד תלמידי רבינו ראש הישיבה.

"כמו בכל המהלכים האחרונים של אנשי יתד ודגל, גם המהלך הזה נועד לכישלון. ההר יוליד בקושי עכבר קטן, פעילות המחאה הציבורית הלגיטימית נעשתה בהתארגנות ספונטנית חוקית, לאחר תקופה ארוכה שהציבור הזה מרגיש נרדף ומוחרם על לא עוול בכפו". הם קראו לאנשי דגל התורה ויתד: "הפסיקו מידית לפלג את הציבור החרדי במחלוקת וברדיפות אכזריות. הרפו מציבור רבבות בני התורה , לא הכל כשר במאבקים כלכליים של יתד".

תגובת הנהלת עיתון "הפלס" על מעצרם של תומכי העיתון

"ראשי 'הפלס' נדהמים ומזועזעים ממעצרם של תומכי העיתון אשר פעלו בתום לב ועל פי כל חוק בבואם למחות באורח דמוקרטי על החרמת 'הפלס'.

פעולות המחאה נעשו ביוזמה עצמית של ציבור צרכנים שחש עצמו נפגע מכניעתם של גופים מסחריים וממלכתיים ללחצים פסולים להפעלת 'חרם מודעות' על 'הפלס', שמהווה כלי הביטוי ומקור המידע היחידי שלהם. אוהדי העיתון פעלו באורח חוקי ותוך מימוש הזכות הצרכנית הבסיסית לקבלת יחס שווה ושירות הוגן, כשהם מביעים את מורת רוחם בפני גופים שנכנעו ללחצים שהופעלו עליהם להדיר את הפלס ממודעות המועברות לכל המדיה החרדית.

ביצוע גל מעצרים דרמטי באישון לילה ובצורה חריגה, על הרקע המדובר, מעורר תמיהה, בלשון המעטה.

בעיתון 'הפלס' מציינים, כי חרם המודעות המופעל על העיתון הושג באמצעים בלתי חוקיים ובעבר הוגשו תלונות במשטרה בגין איומים על מפרסמים בעיתון ועל פעולות גלויות וחשאיות מצד 'יתד נאמן' נגד 'הפלס' – והמשטרה לא עשתה דבר. גם חקירת נסיבות תקיפתו הפיזית ופציעתו של עורך 'הפלס' על ידי שני צעירים חרדים שנשלחו בידי גורמים חרדיים בכירים, לא טופלה כראוי על ידי המשטרה.

דבר ידוע הוא בקרב העולם החרדי ועולם הפרסום למגזר החרדי כי גופים מתחרים ל'הפלס' מפעילים לחצים כבדים ואף איומים על גורמים וגופים המפרסמים בעיתון. מתחרים אלה אינם בוחלים בשום צעד בניסיון לחסל את 'הפלס'".

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com
לפניות לכתב יקי אדמקר: yakiadamker@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully