וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר הבא: כספי הערבויות של ישראל יקוזזו?

25.3.2015 / 0:30

הממשל האמריקני מגבש דוח שיצביע על השקעה ישראלית בגובה מיליארדי דולרים בהתנחלויות בעשור האחרון. על פי הסכם מתקופת בוש, הסכום הסופי יקוזז מכספי הערבויות של ישראל. המשמעות: ישראל עשויה להישאר עם סכום "מצומצם מאוד"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ישראל עשויה להישאר עם סכום מינימלי בלבד של כספי ערבויות עתידיים בגלל הבנייה. התנחלות בגוש עציון/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשבר הבא בין ישראל לארה"ב? לוואלה חדשות נודע כי במחלקת המדינה האמריקנית עובדים בשבועות האחרונים על דוח שיוצג לקונגרס, ובו פירוט ההשקעה של ישראל בהתנחלויות בשנים האחרונות. הדוח צפוי להצביע על עלייה משמעותית בהשקעה מעבר לקו הירוק - בהיקף של מיליארדי דולרים בשנים האחרונות, וזאת בשעה שהסכום הכולל של כספי הערבויות השמורים לישראל בארה"ב עומד על כ-3.8 מיליארד דולר. המשמעות: ישראל עשויה להישאר עם סכום מינימלי בלבד של כספי ערבויות עתידיים.

שיטת הקיזוז אינה חדשה. מדובר בסיכום שהושג בין ישראל לארה"ב בתקופתו של הנשיא ג'ורג' בוש שלפיו מתוך כספי הערבויות ינוכו כספים שהושקעו בהתנחלויות. גורמים שמכירים את הדוח המתגבש בימים אלה, שמועד הגשתו עדיין לא ידוע, אמרו לוואלה חדשות כי לאחר העברתו לקונגרס, ישראל עשויה להישאר עם סכום "מצומצם מאוד" של כספי ערבויות. עם זאת, הפעם האחרונה שבה ביקשה ישראל להשתמש בכספי הערבויות שלה מארה"ב הייתה לפני עשור, בשנת 2005. הקיזוז בכספי הערבויות יבוא לידי ביטוי רק כאשר ישראל תבקש לעשות בהם שימוש, למשל בעת משבר כלכלי או ביטחוני גדול.

עוד בנושא
הקפאה? כך בונים שכונה בלתי חוקית בהתנחלות בשומרון
"עשו כסף מקרקע גנובה": איך חברות הסלולר עזרו למאחז?
ארה"ב נגד מכרזים: "הבנייה בהתנחלויות לא לגיטימית"

בממשל האמריקני מתנהל ויכוח בנוגע לטיפול בדוח הרגיש. גורמים במחלקת המדינה בראשות שר החוץ ג'ון קרי, המליצו לעכב את פרסומו, בין השאר כדי למנוע מראית עין של ניסיון להשפיע על הבחירות בישראל. "אנשים חששו שאם הדוח ידלוף לפני הבחירות, זה ייראה כמו ניסיון להשפיע עליהן, אף שבפועל אין שום קשר בין הדוח הזה לבין המשברים האחרים בין אובמה לנתניהו", אמר לוואלה חדשות גורם אמריקני שהיה מעורב בתהליך. לדבריו, "זה עניין טכני שנגזר מהסכם שגובש בתקופתו של הנשיא בוש. אין לזה קשר לנתניהו ואובמה, אלא למדיניות של ישראל להשקיע בהתנחלויות באופן כללי".

הדוח ישפיע על מדיניות הבנייה בהתנחלויות?

הפרשן הבכיר לענייני ביטחון, דייוויד איגנשיוס, רמז באחד מטוריו האחרונים ב"וושינגטון פוסט" לקיומה של מחלוקת ישראלית-אמריקנית סביב כספי הערבויות. הממשל, כתב איגנשיוס, "עשוי להרתיע את נתניהו מתכניות להרחבת ההתנחלויות באמצעות דוח על כספי הערבויות, שיזהיר את ישראל". הגורם האמריקני ששוחח עם וואלה חדשות אמר כי "אין כאן ניסיון להזהיר את ישראל. הממשל מחויב להגיש לקונגרס דוח על ההשקעה הישראלית בהתנחלויות, והסיכום משנת 2003 מחייב את ארה"ב לנכות את ההשקעה הזו מכספי הערבויות של ישראל. האם תהיה לזה השפעה על מדיניות הבנייה בהתנחלויות? זו כבר החלטה ישראלית עצמאית. ישראל לא השתמשה בכספי הערבויות שלה זה כעשור, ולכן היא יכולה להחליט שהכסף הזה לא חשוב לה ולהמשיך הלאה".

בשנת 2003 הודיע ממשל בוש על קיזוז של כ-300 מיליון דולר מכספי הערבויות לישראל, בעקבות השקעה ישראלית בהתנחלויות בתקופתו של שרון. ישראל נזקקה באותה עת לכספי הערבויות על רקע המיתון במשק ונזקי האינתיפאדה השנייה. בהמשך קוזזו סכומים נוספים מכספי הערבויות על רקע השקעה בהתנחלויות. גורם אמריקני אמר לוואלה חדשות כי לאחר הקיזוזים שערך ממשל בוש, נותרו בידי ישראל כ-3.8 מיליארד דולר זמינים: "לא ברור כמה מתוך הסכום הזה יקוזז עכשיו בעקבות הדוח של מחלקת המדינה, אבל ברגע שהדוח יועבר לקונגרס, הוא יגרום לטלטלה".

בנימין נתניהו ברק אובמה. AP
"אין כאן ניסיון להזהיר את ישראל". הנשיא ברק אובמה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו/AP
"ברגע שהדוח יועבר לקונגרס, הוא יגרום לטלטלה"

העיסוק בדוח הערבויות מגיע על רקע תקופה מתוחה במיוחד ביחסי ישראל-ארה"ב. רק אתמול בבוקר נחשף בעיתון "וול סטריט ז'ורנל" כי בכירי ממשל אובמה מאשימים את ישראל בהדלפת מידע רגיש משיחות הגרעין עם איראן, מידע שישראל השיגה באמצעות ריגול אחר השיחות. שלשום הופיע ראש הסגל בבית הלבן, דניס מקדונה, בוועידה השנתית של ארגון השמאל היהודי-אמריקני ג'יי סטריט, והבהיר כי ממשל אובמה נותר מחויב לפתרון שתי המדינות. "ישראל לא יכולה לשלוט על עם אחר לנצח", אמר מקדונה. לצד זאת, הוא הוסיף כי ממשל אובמה מחויב לביטחונה של ישראל ושואף להשיג הסכם עם איראן שימנע מהרפובליקה האיסלאמית לפתח נשק גרעיני.

המשבר בין הצדדים מתבטא עד כה בעיקר בהדלפות לעיתונות, אבל בחלק מהמקרים, ה"שמחה" ההדדית מוקדמת מדי. כך למשל, אתמול פרסמה סוכנות הידיעות "רויטרס" כי ארה"ב מתכוונת להחרים דיון אנטי-ישראלי במועצת זכויות האדם של האו"ם, במקום לשלוח נציג להגן על ישראל. כלי תקשורת רבים בארץ ובעולם (כולל וואלה חדשות) ציטטו את הדיווח של רויטרס, אולם גורמים בכירים בישראל ובארה"ב הבהירו בהמשך כי ההחלטה האמריקנית תואמה עם ישראל, ונועדה להביע מחאה על היחס החד-צדדי שישראל זוכה לו מצד מועצת זכויות האדם של האו"ם.

המשבר אמיתי, אבל לפחות בדרגים המקצועיים שיתוף הפעולה בין המדינות נמשך.

(עדכון ראשון: 22:30)

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully