וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקפאה? כך בונים שכונה בלתי חוקית בהתנחלות בשומרון

24.2.2015 / 20:01

למרות התנגדות המועצה, קבוצת תושבים בהתנחלות צופים קידמה מיזם להרחבת היישוב ב-400 יחידות - בידיעה שמדובר במהלך בלתי-חוקי: "נגאל את הקרקע ונאפשר בנייה במחיר עלות". רק כעת, אחרי שקמו בתים על הקרקע, החל המנהל האזרחי להתערב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התכנית להרחבת "צופים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראשי המתנחלים נוהגים להלין רבות על הקושי שבפיתוח ובבנייה בהתנחלויות לאור הבעייתיות המדינית שבנושא. ראש הממשלה, לדבריהם, אמנם יוצא בהצהרות מעודדות עבורם מעת לעת, אולם בפועל אין שינוי של ממש במגמת ההקפאה. אלא שממידע שהגיע לידי וואלה חדשות עולה כי יש כאלה שבחרו לשנות את המציאות הזו ולפעול באופן עצמאי. בעלונים שחולקו לתושבים בהתנחלות צופים שבאזור קלקיליה מוצגת תכנית אלטרנטיבית להרחבת היישוב, אף שמדובר במהלך שאין לו כל אישור מהמדינה.

הרעיון עצמו להגדלת ההתנחלות אל מחוץ לגבולות המוגדרים, ולבנות שכונה שיכולה להכיל עד 400 מגרשים, עלה לראשונה ב-2009. מאחורי היוזמה עומדים כמה מתושבי ההתנחלות. התכנית שבאותה עת עדיין קודמה מעשית, זכתה להתנגדות של המועצה האזורית שומרון ושל ועד היישוב עצמו בעקבות כוונת התושבים להשתלט על קרקע לבנייה ולעשות בה כבשלהם.

עוד בוואלה חדשות
הנאשם ברצח דדון כתב: "אל תאמין לאישה גם אחרי מותה"
אחרי הפיגוע בהר דב: צה"ל הציב בטונדות בצפון רמת הגולן
אב הבית הגיש תביעת דיבה: "שרה ניפחה את ההוצאות - לא אני"

בעלון שחולק ביישוב ב-2013 הוצגה התכנית בפני התושבים. מבחינת היזמים, כך לפי הכתוב, למיזם (אף שהוא בלתי-חוקי) יש כמה מטרות. בראש ובראשונה, הסבירו, המטרה היא "לגאול קרקעות בארץ ישראל וליישב את הארץ". בנוסף, כתבו, ישנו יעד "לאפשר לתושבי היישוב ולילדיהם לרכוש שטחי בנייה במחיר עלות, להגדיל את מספר התושבים" ולהביא את צופים לגודל של מועצה מקומית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד העלונים שחולקו לתושבים/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי היזמים, בשטח המדובר ניתן לפתח 400-200 מגרשים של רבע דונם. הם לא הסתירו את העובדה כי על אף שמרבית הקרקעות הן אדמות מדינה, אין תכנית בינוי ערים (תב"ע) ואין היתרים קיימים לכל פעולה בשטח. המשמעות מכך היא שאסור הלכה למעשה לבנות. בנוגע לסכנה הקיימת שבפיתוח כתבו היזמים ללקוחות הפוטנציאליים: "(מדובר ב)הקמת קבוצת רכישה של תושבי היישוב המוכנים להסתכן כלכלית. (נדרש) גיוס של כ-100 חברים בשלושה שלבים. הכסף המגויס (יהיה מיועד) להכנת תשתית בסיסית, לתכנון תב"ע חוקית, ולהשגת שטח בגודל של 300-250 מ"ר לכל חבר במיזם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"גישושים עם גורמי ממשל להרשאה עקרונית לשטח"

כל חבר שבשלב הזה היה מוכן להצטרף נדרש לשלם דמי חבר של עשרת אלפים שקלים ולהעביר תשלומים נוספים שמשתנים מעת לעת לפי הצורך. מועד סוף ההרשמה נקבע לאמצע יוני 2014.

חרף ההתנגדות של הגורמים הממונים, נכתב תחת הפרק "שלבי הפעולה" כי היזמים עושים "פעולה צמודה ומתואמת עם ועד היישוב צופים ועם ראש המועצה האזורית שומרון".

בעלון שחולק תוארו שלבי הפעולה הבאים של הקבוצה: "לאחר גיוס הקבוצה הראשונה נתחיל בפעילות פיתוח ניסיונית לפי ההתפתחות בשטח, ובתיאום עם הוועד והמועצה נתחיל בתכנון תב"ע כחוק". אותן פעולות ניסיוניות, משמען "העלאת כלים כבדים לשטח ויצירת דרכי גישה, במקביל לגישושים עם גורמי ממשל להרשאה עקרונית לשטח".

עלון נוסף לתושבים מינואר 2014 מציין כבר שלושה פרויקטים הנמצאים מחוץ לגדר הביטחון של ההתנחלות צופים צפון: ההר הירוק, הגבעה ועוז וארגמן. במשך התקופה שלאחר מכן אכן בוצעו אותן פעולות ראשוניות כמו גם תחילת בנייה. בינואר האחרון, לאחר שכבר חלק מהמבנים נבנו בשטח נכתב לתושבים כי המיזם צובר תאוצה של ממש עם עוד חברים שמצטרפים. בעדכון הוסבר כי ניתן לבנות עצמאית או להצטרף לבנייה מרוכזת של יחידות דיור בבנייה קלה במספר גדלים הנעים בין 140-80 מ"ר לבית. המחיר לבנייה המרוכזת נע בין 600 אלף שקלים ל-750 אלף שקלים בהתאם לגודל הבית. גם בעלון זה נכתב כי מדובר ביוזמה פרטית המתואמת עם גורמים מקצועיים רלוונטיים רבים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בתים בהתנחלות צופים/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלא שלאור העובדה כי מדובר בבנייה בלתי חוקית, לפני מספר שבועות הוציא המנהל האזרחי צו הפסקת עבודה ל-14 מבנים שנבנו בצופים מחוץ לקו הגדר. על פי החלוקה בנושא האכיפה בין המנהל למועצה האזורית (האחראית על השטח), רק מבנים שנבנו מחוץ לקו הכחול או על קרקע פרטית תחת אחריות המנהל ייעצרו.

תגובות

דוד אבודרהם, מנהל המיזם מסר בתגובה כי "מדובר ב-65 משפחות מהיישוב צופים שהתאגדו יחד כדי לגאול קרקע של גבעה השולטת על השפלה ועל צופים עצמה, שהערבים מהכפר ג'יוס הסמוך החלו באופן לא חוקי לפתח. עשינו מדידות בשטח ושלחנו למנהל, וקיבלנו בדצמבר אישור שהקרקע המדוברת הינה קרקע בבעלות מדינה. אי לכך הפעולות שהתחלנו בשטח נועדו לדחוק במנהל ובמשרד הביטחון כדי לבצע פעולות סקר כדי לקבוע באופן סופי ומוחלט שמדובר באדמות מדינה, אדמות שעד 2011 היו חלק מהקו הכחול ועתודות הקרקע של צופים.

"הקביעה שונתה בעקבות טענה לא מוכחת על ערער בנוגע לחלק מהקרקע, שבמנהל לא נמצא שום תיק שמאשר ערער זה". לדבריו, "מדובר במעשה ציוני ממדרגה ראשונה שבו חברו משפחות לגאול קרקע שהסיכון בשליטתה הוא לא רק על היישוב צופים אלא על אזור השרון".

מהמנהל האזרחי נמסר: "מדובר ב-14 מבני בנייה קלה לא מאוכלסים שנבנו ללא היתרים, בניגוד לחוק, מחוץ לתכנית המתאר המפורטת של היישוב צופים". בנוגע לשאר המבנים נמסר מהמנהל האזרחי: "המבנים נבנו על אדמות מדינה והם מצויים בתוך התחום המוניציפלי של היישוב צופים בהתאם לתכנית המתאר. האחריות לאכיפה שייכת למועצה, לה שייך היישוב צופים".

מהמועצה האזורית שומרון נמסר: "המועצה האזורית שומרון לא שותפה לשום פרויקט שאינו חוקי. בנוגע למבנים שללא תכנית מאושרת - רובם הגדול נמצא מחוץ לתב"ע של היישוב, ועל כן הפיקוח עליהם אינו באחריות המועצה. מבנים בודדים בלבד עדיין נמצאים בהליכי בדיקה".

מוועד היישוב נמסר כי הפרויקט המדובר לא שייך ליישוב, לא ממומן על ידי היישוב ושליישוב אין שום קשר לפרויקט ההר הירוק.

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully