וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים אמריקניים: ישראל ריגלה אחר שיחות הגרעין עם איראן

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח מפי בכירים בוושינגטון בעבר ובהווה כי ממשלת נתניהו השיגה מידע מתוך השיחות החשאיות, בין היתר באמצעות האזנות, על מנת לבנות טיעונים נגד ההסכם המתגבש ולשכנע מחוקקים אמריקניים שלא לתמוך בו. יעלון: "איננו מרגלים אחר אמריקנים"

צילום: תקשורת שר הביטחון, עריכה: שניר דבוש

(נאום נתניהו בקונגרס: "הפסקת הסנקציות - רק כשאיראן תפסיק תוקפנותה")

גורמים בכירים בבית הלבן גילו כי ישראל ריגלה אחר שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן, שהתנהלו בדלתיים סגורות – כך דווח הבוקר (שלישי) ב"וול סטריט ג'ורנל". על פי הדיווח, בכירים אמריקנים בעבר ובהווה ציינו כי הריגול כלל האזנות וכן השגת מידע מתדרוכים סודיים של ארצות הברית, מאנשי קשר דיפלומטיים באירופה ומגורמים שונים.

על פי אותם בכירים, מבצע הריגול היה חלק מהקמפיין הנרחב שניהלה ממשלתו של בנימין נתניהו כדי "לחדור" לשיחות במטרה לסייע בבניית טיעונים נגד תנאי ההסכם המתהווים. עוד על פי הדיווח, מה שהדאיג את ארצות הברית יותר מהריגול עצמו הוא שישראל שיתפה את המידע הפנימי עם גורמים שונים, ובהם מחוקקים אמריקנים, כדי לפגוע בתמיכה בהסכם הגרעין. "זה דבר אחד שארצות הברית וישראל מרגלות זו אחר זו, אך זה דבר אחר שישראל תגנוב סודות אמריקניים ותעביר אותם למחוקקים אמריקנים כדי לחתור תחת הדיפלומטיה האמריקנית", אמר גורם אמריקני בכיר.

עוד על שיחות הגרעין:
הקונגרס שלח מכתב לאובמה ובו פירט את תנאיו להסכם עם איראן
קרי: "עשינו התקדמות אמיתית לקראת הסכם גרעין עם איראן"
בלי טובות מאובמה: ישראל מנסה לגייס את צרפת נגד איראן

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ברק אובמה בפגישתם בבית הלבן בוושינגטון, אוקטובר 2010. AP
העברת המידע למחוקקים אמריקנים מדאיג את ארה"ב יותר מהריגול עצמו. אובמה ונתניהו/AP

על פי הדיווח, הבכירים האמריקנים גילו על הריגול בשנה שעברה, זמן קצר לאחר תחילת שיחות הגרעין, כשסוכנויות המודיעין האמריקניות יירטו התקשרות בין בכירים ישראליים, שבה הועבר מידע שישראל יכלה להשיג רק על ידי חדירה לשיחות חשאיות. בישראל הכחישו כי ריגלו אחר שיחות הגרעין, וטענו כי קיבלו את המידע באמצעים אחרים, כמו מעקב אחר מנהיגים איראניים שקיבלו הצעות מארצות הברית ומאירופה.

שר הביטחון, משה יעלון, הכחיש את הדיווחים. "אין מצב כזה ולא היה מצב כזה", אמר יעלון והוסיף: "ישראל לא מרגלת אחר אמריקנים. שום ארגון מודיעין ישראלי אינו מרגל אחרי אמריקנים ולא התקבלה שום תלונה מארצות הברית על ריגול". לדברי יעלון, "למישהו יש כנראה עניין לסכסך במערכת היחסים בינינו לבין ארצות הברית. מבחינתנו, מערכת היחסים האסטרטגית והמודיעינית היא ארוכה ויציבה ומתבססת על אינטרסים משותפים ואין כל פגיעה בה".

גורם בלשכת ראש הממשלה שלל גם הוא את האפשרות שישראל ריגלה אחר אמריקנים. "הטענות הללו שקריות לחלוטין", טען הגורם. "מדינת ישראל אינה מרגלת אחר ארצות הברית או כל בעלת ברית אחרת שלה. ברור כי האשמות השווא נועדו לערער את הקשרים החזקים בין ארצות הברית לישראל ואת שיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני בין המדינות".

עוד באותו נושא

"ארה"ב מעבירה לישראל מודיעין על מיליוני אמריקנים"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס. 3.3.2015. רויטרס
הקמפיין לא הצליח כפי שציפו. נאום נתניהו בקונגרס/רויטרס

הדיווח בא בזמן שבו חוסר האמון בין הנשיא אובמה לבין נתניהו נמצא בשיאו, בפרט לאחר הנאום שנשא בקונגרס בניגוד לעמדת הממשל בניסיון לטרפד את הסכם הגרעין. גורם ישראלי סיפר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי בתחילת 2015 ראו ראש הממשלה נתניהו ושגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר חלון הזדמנויות צר להגברת הלחץ על אובמה לפני תאריך היעד להסכם גרעין בסוף מרץ. הם העריכו כי קמפיין שכנוע בקונגרס לפני ההכרזה על הסכם יוכל לשפר את הסיכוי למנוע את ההסכם או לשנות אותו. לדברי הגורם, השניים ידעו שההתערבות הזו תזיק ליחסים עם הבית הלבן, אך החליטו שזהו מחיר נסבל.

גורמים ישראלים מודים כעת כי הקמפיין לא הצליח כפי שציפו, משום שבסופו של דבר הוא גרם לניכור בקרב חברי קונגרס דמוקרטים רבים התומכים בישראל. המידע בנוגע לקמפיין הישראלי נגד הסכם הגרעין מסתמך על ראיונות עם שורת דיפלומטים, סוכני מודיעין, קובעי מדיניות ומחוקקים אמריקנים וישראלים, בהווה ובעבר.

(עדכון ראשון: 07:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully