וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפגעי פעולות האיבה מאיימים: "נשבות רעב מול משרד רה"מ"

22.3.2015 / 14:47

ארגון נפגעי פעולות האיבה מייצג אלפי נכים, אלמנות ויתומים שנפגעו מפעולות טרור. למרות זאת הוא אינו זוכה לתקצוב ממשלתי. החלטה של שר הרווחה אמורה הייתה לשנות את המצב, אך לא יושמה. "המדינה מפנה לנו עורף"

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

(מחאה נגד נתניהו בטקס יום הזיכרון האחרון: "שחררת רבי מרצחים")

לאחר שנים שבהן דורש ארגון נפגעי פעולות האיבה בישראל הכרה מהמדינה ותקצוב אך זוכה להתעלמות - מאיימים בארגון לפתוח בשביתת רעב מול משרדו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בירושלים.

בארגון חברים יותר מ-2,800 בתי אב בישראל והוא מייצג נכים, אלמנות ויתומים שנפגעו מפעולות טרור על רקע לאומני. בספטמבר האחרון קבע שר הרווחה לשעבר מאיר כהן כי הארגון יתוקצב במיליון שקלים בשנה. למרות ההחלטה התקציבית, בפועל לא נעשה דבר, והבקשות של הארגון להסדרת קבלת התקציב לאחר התפטרותו של השר נדחו.

לקריאה נוספת:
נפגעי פעולות איבה במצוקה: "למדינה לא אכפת"
החללים האחרים: מי מפריד בין דם לדם?
בג"ץ: חללי פעולות איבה לא יונצחו עם חללי צה"ל

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה לחללי פעולות האיבה בהר הרצל. מאי 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"נתניהו הוא שר הרווחה בפועל, הוא האחראי". ראש הממשלה בטקס לזכר חללי פעולות האיבה בהר הרצל, בשנה שעברה/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

מאסופת מכתבים שהגיעו לידי לוואלה חדשות עולות פניות חוזרות ונשנות הן לראש הממשלה בנימין נתניהו, המתפקד בחודשים האחרונים כשר הרווחה בפועל, והן לשר הרווחה לשעבר כהן. פניות אלו לא זכו למענה.

"כבוד ראש הממשלה. זוהי שעתך לפעול למען ציבור נפגעי פעולות האיבה", כתב יו"ר הארגון, יהושוע כהן, באחת מהפניות. "לצערנו, אי-קבלת תשובתך והתייחסותך לפנייתנו מחזקת עוד יותר את התחושה כי הנושא הזה לא מקבל את הטיפול הראוי במשרד הרווחה". את המכתב חותם יו"ר הארגון במילים: "אנא התערבותך המידית והדחופה".

"אנחנו תרמנו את גופנו ודמנו למען המדינה", סיפר לוואלה חדשות יהושוע כהן, שנפגע בגיל שש בירושלים מפגז ירדני בדרכו מבית הספר. כיום הוא סובל מ-90% נכות. "לצער,י אני כיו"ר צריך היום להילחם כדי לקבל תקציב לארגון שמסייע לאזרחים אשר שנפגעו על ידי כוחות אויב בתוך גבולות המדינה. אף צד ממשלתי לא נענה לבקשותינו. יש הרבה הבטחות אבל אין יישום שלהן".

"שלחתי שני מכתבים לראש הממשלה לאחר התפטרותו של שר הרווחה מאיר כהן", סיפר. "ביקשתי ממנו ליישם את ההחלטה של קודמו, כמי שאחראי כעת על משרד הרווחה. לצערי גם תשובה בכתב לא התקבלה. זה העלבון והפגיעה הכי גדולה שיכולה להיות באזרח במדינת ישראל".

כעת, לדברי כהן, הגיע הארגון למצב של חוסר ברירה. "לא יעלה על הדעת שאזרחים במדינה שנתנו את דמם ושילמו מיסים יוזנחו, באותה שעה שארגונים אחרים מקבלים הון תועפות. אנחנו מבקשים סיוע תקציבי על מנת לתת רווחה לחברינו. כל הארגון הזה מתקיים מדמי חבר של 33 שקלים בחודש. כעת אנחנו - הורים שכולים, אלמנות, יתומים ונכים - מתכוננים לפתוח בשביתת רעב מול משרד ראש הממשלה. אין לנו ברירה אחרת".

"מדובר במיליון שקלים, לעומת עשרות מיליונים להתנחלויות"

רועי כהן, מנכ"ל הארגון, התייחס להיבט החוקתי ואמר כי מדובר ב"התעלמות מתמשכת ובלתי מתקבלת על הדעת של ראש הממשלה מאיתנו. ארגון נפגעי פעולות האיבה הוא ארגון יציג של מדינת ישראל על פי חוק. לאורך שנים נעשו פניות הן לראש הממשלה והן לשרי הרווחה והאוצר ולכל גורם אפשרי שיכל לקדם את הנושא, פניות שזכו להתעלמות מוחלטת. הייתה גם פנייה פומבית של צביקה שחק, יו"ר הארגון לשעבר, מעל הבמה בהר הרצל לראש הממשלה ביום הזיכרון האחרון. נתניהו ביקש אז מגיל שפר, ראש הסגל במשרדו, לטפל בנושא - אך דבר לא קרה".

לדברי רועי כהן, אותם מיליון שקלים בשנה, שעליהם הוחלט הם סכום הנמוך בהרבה מתקצוב ארגונים מקבילים אחרים כגון ארגון נכי צה"ל, ארגון יד לבנים, ארגוני אלמנות ויתומי צה"ל - שסכומי התקצוב שלהם נאמדים במיליוני עד עשרות מיליוני שקלים מדי שנה. כך למשל, על פי דוח משרד הבטחון לשנת 2013, ארגון נכי צה"ל מתוקצב בכעשרים מיליון שקלים מדי שנה, ארגון יד לבנים מתוקצב בכחמש מיליון שקלים וארגון אלמנות ויתומי צה"ל מתוקצב ב-1.6 מיליון שקלים בשנה בשנה.

רועי כהן מוסיף כי מדובר גם בכאין וכאפס מול תקציבים שמועברים במסגרת העברת הכספים למטרות אחרות. "מדובר במיליון שקלים בלבד, לעומת העברות של סכומים אסטרונומיים בעשרות מיליוני שקלים שנעשו על ידי ועדות הכספים להתנחלויות, ארגוני שמירת זהות יהודית ומוסדות אחרים במיליוני שקלים", אמר. "אנחנו מבקשים את הסכומים האלה כדי לקבל עובדות סוציאליות, כדי לקבל תמיכה נפשית לנפגעים, לצאת לפעולות אליהם, לפתוח סניפים בצפון, בירושלים ובדרום, כדי להקים קבוצות תמיכה וסדנאות".

כהן התייחס לתוצאות הבחירות ואמר: "ראש הממשלה ימשיך לכהן בתפקידו, ולכן מחובתו לעמוד בהחלטה של שר הרווחה שלו ולתקן אפליה היסטורית של אי-תקצוב ארגון שמטפל יום-יום ושעה-שעה בעורף הישראלי. הורים שכולים, נכים ויתומים שלא זוכים לקבל את הטיפול הראוי והתמיכה הסוציאלית והנפשית שהם זכאים לה".

עוד טען כהן, כי "נתניהו הוא שר הרווחה בפועל. הוא האחראי, הוא לא יכול להתחמק מאיתנו. אנחנו נמצאים כעת בתחושה שהופכים את האזרחים האלה לסוג ב'. המדינה הפקירה את בטחונם והם נפגעו כתוצאה מפעולת טרור. כעת המדינה מפנה להם עורף ביום שאחרי. לנפגעי פעולות האיבה אין דם שונה מהדם אלמנות, יתומי ונכי צה"ל".

במשרד ראש הממשלה סירבו להגיב והשיבה כי במשרד הרווחה אחראים לנושא.

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully