וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקס, אלכוהול ומחדלי אבטחה: מה עובר על השירות החשאי של אובמה?

עמית מאיר

14.3.2015 / 12:00

שני סוכני השירות החשאי, האמונים על אבטחת הנשיא, נהגו בשכרות, התנגשו במחסום בבית הלבן ושיבשו חקירת חפץ חשוד שהתנהלה במקום. זה רק קצה הקרחון של השערוריות הרבות שנקשרו עם סוכני שירות הביטחון המפוקפק

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(בעקבות המחדלים: ראש השירות החשאי התפטרה מתפקידה)

בשבוע שעבר, שני סוכנים של השירות החשאי, שאחראי על אבטחתו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, נהגו תחת השפעת אלכוהול ופגעו במחסום בבית הלבן. בצל חשיפת פרטים נוספים על התקרית החמורה - שמתווספת לשורה לא קצרה של סקנדלים בשורות השירות החשאי - הנשיא ברק אובמה הביע שלשום (חמישי) "ביטחון מלא" בראש השירות, ג'ו קלנסי, שנכנס לתפקידו בתחילת השנה. דובר הבית הלבן, אריק שולץ, סירב להגיב באופן ישיר לתקרית האחרונה, אך הבהיר: "לאף אחד אין סטנדרטים גבוהים יותר מאשר לראש השירות החשאי קלנסי".

עם זאת, על פי הדיווח ברשת CNN, הנשיא אובמה הכריז כי הוא "מאוכזב". לפי פרטי המקרה, שנחשפו באופן מלא בעיתון האמריקני "וושינגטון פוסט", שני הסוכנים, שהיו בדרכם חזרה ממסיבה בוושינגטון הבירה, דרסו חפץ חשוד, ובכך פגמו בחקירת החפץ. גורמים המעורים בפרטי חקירת המקרה מסרו כי נבחנת הטענה שלפיה בכיר השירות החשאי אישר לשני הסוכנים החשודים ללכת לביתם, מבלי שעברו בדיקת שכרות.

עוד בוואלה חדשות:
בעקבות המחדלים: ראש השירות החשאי של ארה"ב התפטרה
ניקוי אורוות בממשל אובמה: בכירי השירות החשאי הודחו מתפקידם
תיעוד: כלבי תקיפה מזנקים על פורץ לבית הלבן

אנשי השירות החשאי מתכוננים להגעת המסוק הנשיאותי בשדה התעופה בוב הופ, קליפורניה, מרץ 2015. רויטרס
אנשי היחידה המיוחדת של השירות החשאי נערכים להגעת המסוק הנשיאותי לשדה התעופה בוב הופ, קליפורניה/רויטרס

בוושינגטון ברור לכל כי התקרית חמורה בפני עצמה, אולם העובדה שאחד מהחשודים הוא בכיר בטבעת האבטחה הצמודה של הנשיא אובמה, רק מוסיפה לדאגות ההולכות וגוברות בנוגע ליכולתו של השירות החשאי לתפקד כנדרש. "הוסיפו את זה לרשימת המקרים המביכים", כך תיאר זאת חבר בית הנבחרים המוביל את הוועדה המפקחת על השירות החשאי, ג'ייסון צ'אפז.

"ראש הסוכנות חייב להעביר מסר ברור, ולהבהיר שאנשי השירות יתחילו לקחת אחריות על מעשיהם"

על אף שמיטב אנשי כוחות הביטחון נבחרים להצטרף לשירות החשאי, ועוברים אימון מקיף, נראה כי תדמית השירות הוכתמה באופן כמעט בלתי-הפיך בעקבות שורת הסקנדלים שבהם היו מעורבים סוכניו בשלוש השנים האחרונות. בשנת 2012, סוכנים שהתכוננו לוועידה בהשתתפות הנשיא בקולומביה נתפסו כשהם שתויים, לאחר שהזמינו זונות לחדר בית המלון שבו שהו.

אותה תקרית עוררה סערה בוושינגטון, ואובמה טען אז כי הוא "כועס". חקירה מקיפה נפתחה בשורות הארגון, ושמונה סוכנים פוטרו. במסגרת החקירה, שהייתה תחילתו של המפנה ביחס לשירות החשאי, חלק מהסוכנים עברו חקירות באמצעות גלאי אמת.

לצד אירועים ביטחוניים חמורים במהלך השנים האחרונות, התקריות ב"כיכובם" של סוכני השירות זכו לתשומת לב מיוחדת בציבור האמריקני. בתחילת השנה שעברה, שלושה סוכני השירות החשאי האמריקני, שהיו במשימת אבטחה באמסטרדם, יצאו לבילוי שבמהלכו השתכרו, ואחד מהם אף נמצא מעולף בסמטה סמוכה לבית המלון שבו שהו.

"הם ננזפו ונשלחו בחזרה לארצות הברית בשל בעיות התנהגות", אמר אז דובר השירות בריאן לירי, והבהיר כי אף אחד מהסוכנים אינו מוגדר "בכיר". על פי הדיווחים, השלושה התעלמו מההוראות הברורות שקיבלו בעניין, ויצאו לבילוי אף שלמחרת היו אמורים לאבטח את אובמה בביקורו. השלושה הם חברי "צוות התקיפה" של השירות (Counter Assault Team) המכונה בקיצור CAT, הנחשבת לאחת מיחידות העילית שלו.

חבר השירות החשאי מאבטח את עלייתו של הנשיא אובמה למסוק בבית הלבן, מרץ 2015. רויטרס
איש השירות החשאי מאבטח את עלייתו למסוק הנשיאותי של אובמה, בבית הלבן/רויטרס

בשעת חירום, תפקידו של צוות העילית להגן על הנשיא במקרה שהוא או השיירה שלו תחת התקפה, למשוך אש, ולאפשר את פינויו של הנשיא מהזירה. על כן, נחשבת היחידה ל"קו ההגנה האחרון" של הנשיא. למרות דוח משנת 2013 שהפיק מבקר המחלקה לביטחון המולדת, שדרש לאמץ סטנדרטים "קשוחים" יותר בכל הנוגע להתנהלות הסוכנים, השירות מתקשה לשקם את המוניטין שלו, והשערוריות ממשיכות להגיע בצרורות.

לשורת הסקנדלים, הצטרפו בשנים האחרונות גם דיווחים על בכיר בשירות ששכח קליע רובה אצל אישה עמה בילה בבית מלון, ושורת מחדלי אבטחה בבית הלבן עצמו. רק לפני כחודשיים, פורסם כי אנשי השירות החשאי ייחקרו, לאחר שעובד של סוכנות המודיעין האמריקנית NGA הפעיל מטוס ללא טייס (מל"ט) בשטח המשכן הנשיאותי.

על אף שבית הנבחרים המליץ על מינוי גורם חיצוני לעמוד בראשות בשירות החשאי, אובמה שם את מבטחו בקלנסי, שסיים 27 שנים בשירות. עם זאת, גורמים רבים בוושינגטון ממשיכים לטעון בתוקף כי יש צורך בהנהגה חדשה, שתתקן את המעוות בקרב השירות החשאי.

אנשי השירות החשאי מאבטחים את ביקורו של ברק אובמה באטלנטה, מרץ 2015. AP
קו ההגנה האחרון של הנשיא. איש השירות החשאי נערך על גג מבנה, לקראת ביקור אובמה השבוע באטלנטה/AP

בעקבות התקרית האחרונה, שני הסוכנים הועברו ל"משימות לא מבצעיות ולא פיקודיות". עם זאת, הם לא הודחו מהשירות, בעוד חקירתם נמשכת. לטענת המחוקק צ'אפז, התקריות הרבות מצביעות על כך שחלק מהסוכנים מרגישים שהם "מעל לחוק". לדבריו, "ראש הסוכנות חייב להעביר מסר ברור, ולהבהיר שאנשי השירות יתחילו לקחת אחריות. אנחנו עוד בוחנים את הפרטים, אבל אני ממש לא התרשמתי מכל מה שקורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully