וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: חצי שנה אחרי "צוק איתן" - ירידה חדה בתמיכה בחמאס

10.3.2015 / 22:05

למרות הקיפאון במו"מ, אי-תשלום המשכורות ברשות והקפאת המסים, רק 22% מהפלסטינים אמרו שיצביעו לחמאס לו היו נערכות היום בחירות בעזה ובגדה. רוב הנשאלים האשימו את חמאס בפילוג ברחוב הפלסטיני. גם התמיכה באבו מאזן בירידה

פעיל חמאס בעזה, מרץ 2015. רויטרס
פעילי חמאס בעזה/רויטרס

סקר שנערך לאחרונה בקרב הציבור הפלסטיני בגדה וברצועת עזה מלמד על כמה מגמות מעניינות: על אף הקיפאון במשא ומתן עם ישראל, ההקצנה בהתבטאויות נגדה וההשלכות של מבצע "צוק איתן" – נראה שהתמיכה בחמאס דווקא בירידה. בסקר, שבו השתתפו 1,200 נשאלים, השיבו רק 22% מהנשאלים שהיו מצביעים לחמאס אילו היו נערכות היום בחירות ברשות הפלסטינית.

מדובר בהיחלשות משמעותית בתמיכה בחמאס בחודשים האחרונים ובירידה לעומת הסקר הקודם שנערך באוקטובר, אז אמרו 29% שייתנו קולם לחמאס. בסקר הנוכחי, שנערך בסוף פברואר על ידי "מרכז ירושלים לתקשורת והסברה" (JMCC)שבמזרח ירושלים, אמרו כמעט 38% שיצביעו לפתח בבחירות ו-25% ציינו שלא יצביעו לאף תנועה (לעומת 19% בסקר קודם).

עוד ידיעות בנושאים פלסטיניים
גל מעצרי אנשי חמאס: הרשות פעלה בתיאום עם ישראל
האו"ם לחמאס: הפסקת אש ארוכת טווח בתמורה לשיקום הרצועה
נתניהו הבטיח לאובמה מדינה פלסטינית - וחתך חזרה לימין

מדד נוסף שמראה על ההיחלשות של חמאס הוא זה הצבאי. רק 40.4% אמרו שחמאס ניצח במלחמה האחרונה בעזה בהשוואה ל-57.1% בסקר הקודם. רוב אלה שחשבו שחמאס ניצח, הם בכלל תושבי הגדה: בעזה רק 30.9% חשבו שחמאס ניצח. לאור חוסר ההסכמה ברחוב הפלסטיני, ובנושא השליטה בעזה בפרט, טענו 34% מהנשאלים שחמאס אשם בפיצול הפלסטיני הפנימי. רק 17% האשימו את פתח.

70% בעד המשך המהלך להכרה בינלאומית

רוב אלה שהאשימו את חמאס באחריות לפילוג הפלסטיני הם תושבי עזה, כך לפי הסקר. עם זאת, במקביל, נרשמת גם ירידה בשביעות הרצון מתפקודם של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וראש הממשלה מטעמו רמי חמדאללה. זאת, בין היתר בשל אי-תשלום המשכורות לעובדי הרשות ואי-העברת כספי המסים מישראל לרשות.

חרף חוסר שביעות הרצון מההתנהלות הפנימית, בזירה המדינית – לפחות לפי הסקר, ישנו רוב ברור שקורא להמשיך לפעול מול העולם במטרה להשיג הכרה לאומית. כמעט 70% מהנשאלים בסקר שבוצע לפני כשבועיים אמרו כי הם תומכים בפניית הרשות הפלסטינית לבית הדין הבינלאומי. 59.2% אמרו כי הם בעד החרמת מוצרים שמקורם בישראל.

ברמה האזורית, נראה שגם הציבור הפלסטיני מבין את האיום שמהווה ארגון "המדינה האיסלאמית". רוב גדול מבין הנשאלים, 87.7%, אמרו כי הם רואים באופן שלילי את ההתקדמות של דאעש בעיראק ובסוריה. רק 3.3% השיבו כי הם רואים זאת באופן חיובי. בנוסף לכך, רוב הנשאלים טענו שהם רואים בדאעש גורם הפוגע בסוגיה הפלסטינית.

לפניות לכתב: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully