וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטבות פרישה מפליגות? עובד כיל קיבל מענק פיטורים של 311 שקל

8.3.2015 / 20:48

עובד ב"תרכובות ברום", שפוטר אחרי 9 שנות עבודה במפעל, נדהם לגלות את סכום הפיצויים העלוב אחרי שקוזזו 34 אלף שקל תחת סעיף "ניכויים". ההנהלה בתגובה: "הוא סרב להגיע לשימוע, הוצע מענק פרישה של יותר ממיליון שקלים"

צילום: באדיבות דוברות יש עתיד, עריכה: מתן חדד

(פיצוץ המו"מ בפעם הראשונה בין ועד העובדים לבין הנהלת כיל, בשבוע שעבר)

במשך כל התקופה מאז פרץ המשבר ב"כיל" לאור הכוונה לפטר מאות עובדים ב"תרכובות ברום" במטרה להתייעל, הדגישה ההנהלה כי לא רק שהשכר במפעלים הוא מהגבוהים בעולם - אלא שתנאי הפרישה מרצון שמוצעים הם בעלי הטבות מפליגות.

אולם, ממכתב פיטורים שקיבל אחד מעובדי "תרכובות ברום", עולה תמונה אחרת בכל הנוגע לפיצויים - תמונה עגומה במיוחד. העובד, שמסיים את דרכו במפעל הדרומי אחרי תשע שנות עבודה, אמנם זוכה לקבל יותר מ-27 אלף שקלים פיצויים, ויותר מ-7,700 שקלים על פדיון ימי חופש, הבראה והפרשים, אולם תחת הסעיף "ניכויי התחייבות: מקדמה, הלוואת שכר לימוד והבראה, הלוואה", קוזז ממענק הפרישה סכום של 34,181 שקלים. יחד עם ניכויי חובה של ביטוח לאומי ומס בריאות, הופקד בחשבון של העובד סכום פיצוי כולל של 311 שקלים בלבד.

עוד בנושא
ראשי הוועדים של כיל נפגשו עם נתניהו: "הבטיח להתערב"
מפוטרי כיל הראשונים: "חושב לרדת מהארץ, איך אפרנס ילד בן 3?"
לפיד בהפגנת עובדי כיל: "שנתניהו יתחפש למישהו שאכפת לו"

"באפשרותך לפנות לפקיד השונה על מנת לערוך תיאום ופריסת מס בגין תשלומי החברה המפורטים, ובכל בהתאם לנתוניך האישים". את מכתב הפיטורים חתם מנהל מערך משאבי האנוש בחברה במילים: "אנחנו מודים לך על תקופת עבודתך בחברה, ומאחלים לך הצלחה בהמשך הדרך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכתב הפיטורים שקיבל העובד/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתגובה אמרו בהנהלת כיל כי הסיבה לעניין אינה קשורה בחברה, וכי הסכום המגוחך הוא תוצאה של התנגדות לקבל את הסדר העזיבה. "החברה מצרה על כך שבשל הוראת ועד העובדים ולמרות הפצרות החברה - עובדים סרבו להגיע לשימוע, בניגוד גמור לאינטרס שלהם, וכן סרבו להצעה של 200% פיצויי פיטורים לאחר שהוחלט על פיטורם", נמסר. "כיל נוהגת בכבוד ובאחריות כלפי עובדיה, והיא מציעה לעובדים שיסיימו את עבודתם את תנאי הפרישה הטובים בישראל".

"מי שלא יקבל את תנאי העזיבה, יקבל מה שהחוק מחייב"

לפי ההודעה, כך לפי הנהלת כיל, עובדים מעל גיל 55 שהוחלט כי יפוטרו, יקבלו מענק חודשי קבוע של 15 אלף שקל בממוצע - גם אחרי שיסיימו את עבודתם ועד גיל 67. "הם יקבלו פיצויים ומענקי פרישה של למעלה ממיליון שקלים בממוצע, ובנוסף, יזכו לתשלום מלא לפנסיה עד גיל 67 כדי להבטיח פנסיה מלאה. לעובדים מתחת לגיל 55, יינתנו פיצויי פיטורים של 200% בגובה מאות אלפי שקלים".

עם זאת, לפני שבועיים הזהירה החברה כי "עובד שלא יפנה לקבלת חבילת הפרישה שמציעה ההנהלה עלול לקבל את התנאים שמחייב החוק בלבד".

הפגנה של עובדי כיל בשדרות רוטשילד, פברואר 2015. ניב אהרונסון
הפגנה של עובדי כיל בשדרות רוטשילד, פברואר 2015/ניב אהרונסון

כ-800 עובדי מפעל "תרכובות ברום" שברמת חובב פתחו בעיצומים בחודש שעבר, אחרי שהנהלת המפעל שלחה ל-140 עובדים מכתבי שימוע לפני פיטורים. בתקופה האחרונה ניהל ועד העובדים משא ומתן מול ההנהלה על צעדי ההתייעלות שהיא מבקשת להחיל בו, אך עד כה לא הגיעו הצדדים לכדי הסכמה - גם אחרי התערבותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, היום. בחודש שחלף הפיגנו העובדים בשורת ערים, והגיעו אף לירושלים.

"אנחנו שמחים שראש הממשלה ישב אתנו. אנו מקווים כי התערבותו תשים סוף למצב הבלתי-נסבל בקבוצת כיל", אמר יו"ר ועד עובדי מפעלי ים המלח של כיל, ארמונד לנקרי לוואלה חדשות בעקבות הפגישה. "נתניהו שמע את טענותינו במשך שעה וחצי ואמר לנו בפירוש כי אם לא יהיה שינוי בקרב ההנהלה בנוגע לפיטורים הוא יתערב בנושא". לדבריו, נתניהו התחייב לשלוח עוד היום מכתב להנהלת כיל שיביע עמדה נחרצת נגד הפיטורים בדרום.

היום נכנסו לתוקף הפיטורים הראשונים ממפעל "תרכובות ברום", כשארבעה עובדים סיימו את תפקידם. זאת, ימים ספורים לאחר שניסו נציגי העובדים וההנהלה לחדש את המשא ומתן סביב המשבר בחברה ותכנית ההתייעלות שלה. בתוך יממה בלבד המגעים התפוצצו לאחר שלטענת העובדים, ההנהלה לא הביעה נכונות לסגת ממהלך הפיטורים הנרחב. אם לא יחודשו השיחות ולא יימצא פתרון מוסכם בימים הקרובים, החל מיום חמישי ייכנס לתוקפו הסכסוך הכללי בדרום, שאותו אישרה ההסתדרות, ושבמסגרתו יושבתו כל מקומות העבודה - הן הציבוריים והם הפרטיים - מאשדוד דרומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully