וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר הרווחה הבטיח 14 מיליון שקל - בעוטף עזה עדיין מחכים

במהלך מבצע "צוק איתן" יצא השר לשעבר מאיר כהן ב"החלטה מהפכנית" והודיע על ביטול השתתפות הרשויות בנגב בתקציב הרווחה וקבלת החזר כספי מהמדינה. למרות ההצהרה, דבר לא השתנה. התושבים לא מופתעים: "כרגיל, נגמרה הלחימה וכולם שוכחים אותנו"

מאיר כהן הוא שר הרווחה והשירותים החברתיים מחוץ לבית של יאיר לפיד 2.12.14. ראובן קסטרו
הודיע על ביטול המצ'ינג - אך דבר לא קרה. מאיר כהן/ראובן קסטרו

במהלך ימי מבצע "צוק איתן" שר הרווחה לשעבר מאיר כהן סייר ביישובי עוטף עזה ונשא עמו בשורה - ההשתתפות התקציבית (מצ'ינג) של הרשויות בתקציב הרווחה יבוטל באופן מידי. המבצע הסתיים, כהן המשיך בדרכו וברשויות, שקורסות תחת הנטל בשל השלכות המצב הביטחוני, עדיין מחכים. וכך ילדים, נערים ובוגרים, ובהם גם עובדים סוציאליים, שסובלים מפוסט טראומה, ממשיכים לחכות ולהתמודד לבדם.

החוק בישראל מטיל על כל רשות מקומית את האחריות להפעלת לשכת רווחה שתספק שירותי רווחה לנזקקים ולאוכלוסייה המתגוררת בשטחה. על פי החוק, משתתף משרד הרווחה במימון 75% מהשירות, ואילו הרשות מחויבת במימון בשיעור של 25%. מתוקף דרישת מימון זו נאלצות רשויות במצב סוציו-אקונומי נמוך לוותר על שירותי רווחה בשל היעדר יכולת לגייס את התקציב המשלים - המצ'ינג.

במהלך מבצע "צוק איתן" יצא כהן ב"החלטה מהפכנית", לדבריו, והודיע לרשויות על ביטול המצ'ינג מספטמבר 2014 ועד סוף שנת 2015. משמעות ההחלטה הינה שהרשויות והמועצות באזור עוטף עזה יקבלו החזר מהמשרד בגובה 25%, 14 מיליון שקלים. מדובר בסכום זהה לסכום השתתפותן בתקציב, וכך תקציבן יסתכם ב-125%. הרשויות שאמורות היו ליהנות מהצעד הן רשויות במרחק 7-0 ק"מ מגבול רצועת עזה: שדרות, המועצה האזורית חוף אשקלון, המועצה האזורית אשכול, המועצה האזורית שער הנגב והמועצה האזורית שדות נגב. כמו כן, הוחלט כי רשויות במרחק 20-7 ק"מ ובדרוג סוציו-אקונומי 4-1 יזכו גם כן להטבה, וכך גם נתיבות.

עוד בנושא:
מתאם הפעולות בשטחים לתושבי עזה: "אין מצור, הכול פתוח"
קו ראשון בחזית: כך אבדה תחושת הביטחון בגבול הצפון
לקראת הכרעה בחקירת "צוק איתן": הפצ"ר ביקש להשלים מידע חסר

רקטה נפלה בשטח המועצה האזורית חוף אשקלון  ה-21 ביוני 2014. שי מכלוף
רקטה במועצה האזורית חוף אשקלון/שי מכלוף

אלא שהדיבורים לא הבשילו לכדי מעשים ועל אף אישור הממשלה את המהלך עוד בספטמבר בפועל לא בוטל המצ'ינג, ולכל שקל שניתן או שלא ניתן משמעויות רבות. "אנו מתמודדים עם מאות מקרים של פוסט טראומה אצל ילדים ואף בקרב עובדים שחוו זאת", מתאר מעוזיה סגל, מנהל מחלקת הרווחה במועצה האזורית חוף אשקלון. "מדובר בכספים שאינם משמשים למותרות אלא נותנים לנו אוויר לנשימה בטיפול באנשים הזקוקים לזה".

תקציב שרותי הרווחה של מועצת חוף אשקלון עומד על תשעה מיליון שקלים, מהם 25% מגיעים מהמועצה. אם ההחלטה הייתה מיושמת הייתה זוכה מחלקת הרווחה לתקציב נוסף של 2.25 מיליון שקלים שיכול היה לשמש למגוון צרכים הקיימים במקום, בהם העסקת עובד סוציאלי נוסף לטיפול בנפגעי סמים, טיפול בנערות במצוקה, טיפול בבני נוער מפוני גוש קטיף שעד היום סובלים מפוסט טראומה ומימוש פרויקטים נוספים שביקשה מחלקת הרווחה להוציא לפועל כמו תכניות חוסן לתושבי זיקים, כרמיה ויד מרדכי. אך לעת עתה, אלו לא יוצאים לפועל בשל העדר תקציבים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"מעטות ההבטחות שקיבלנו ובאמת מומשו"

תושבי עוטף עזה לא מופתעים למשמע הדברים. "כרגיל, נגמרה הלחימה וכולם שוכחים אותנו ואת ההבטחות שניתנו", אומרת א', אם לשלושה מזיקים. "מעטות ההבטחות שקיבלנו ובאמת מומשו ועכשיו יש תירוץ מעולה, 'אין תקציב מדינה, צריך להמתין לבחירות'. החיים ממשיכים והשגרה משתלטת, אבל בשקט בחדרי חדרים, הטראומה צפה. כולם נותרו עם חששות ופחדים וישקר מי שאומר שהוא 'אחרי זה'. אנחנו נותרים עם המציאות שלנו, מציאות בה ילדים בני שנתיים ואפילו פחות מאובחנים כסובלים מפוסט טראומה".

"רעיון ביטול המצ'ינג הוא רעיון יפה ומעניין עם אלמנט מהפכני כשהמדינה אומרת 'אני נותנת 100%' וכך היה לנו תקציב נוסף שמאפשר מתן טיפולים ויצירת תכניות טיפול נוספות שאנשים מצפים שניתן. אך יכולתנו היום לממש ציפיות כל כך נמוכה שזה מבייש", אומר סגל. "שמחנו מאוד על הבשורה כי אנו סובלים מתת תקצוב באופן כרוני ועל כל גרוש נאלצים להילחם בשיניים. אני רואה את תקציבי מימון המפלגות היום וחושב כמה עשרות אלפי אנשים יכולתי לשקם בסכומים האלה".

משרד הרווחה: הנושא בתהליך

על אף התחייבותו של כהן, במשרד הרווחה טוענים כי הנושא נמצא בתהליך. "במסגרת החלטת ממשלה הוקצו 14 מיליון שקלים השווים לגובה השתתפות יישובי העוטף בתקציבי המשרד. משרד הרווחה והשירותים החברתיים יקבע את הקריטריונים להקצאת סכום זה. המשרד ביחד עם המועצות המקומיות מגבש תכניות רווחה בהתאם להחלטת הממשלה", נמסר ממשרד הרווחה. "בימים אלו התכניות עוברות תהליך של אישור על ידי המשרד ובהמשך ליישום למען שיפור רווחה של תושבי עוטף עזה. המשרד כפוף להחלטות הממשלה במימון שירותי רווחה כולל ביישובי העוטף. תוספת התקציב בעקבות החלטת הממשלה הינה לשימוש במימון של 100% על ידי המשרד, זאת לאחר ניצול של התקציבים הרגילים".

ח"כ מאיר כהן מסר: "אני מבין שזה בביצוע לאחר שאושר בממשלה. אם אחזור למשרד הרווחה אני מתכוון ליישם מצ'ינג דיפרנציאלי בכל הארץ לטובת הרשויות החלשות".

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully