וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הדוח: בפרקליטות יכריעו אם לפתוח בחקירה פלילית נגד נתניהו

17.2.2015 / 20:48

מבקר המדינה העביר את החומרים על העסקת החשמלאי לבחינת משרד המשפטים לפני מספר ימים. בפרקליטות יבחנו את מכלול הפרשיות ויגבשו חוות דעת שתקבע אם יש יסוד לחקירה. עו"ד של אב הבית לשעבר: "נתניהו, אתה מאשים אותו ברכישת מאות בקבוקי אלכוהול ונרות?"

צילום: אבי כהן עריכה: מתן חדד

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, העביר בימים האחרונים למשרד המשפטים את העדויות הקשורות בסוגיית העסקת החשמלאי – בטרם פרסום הדוח בעניין היום (שלישי). נציגי הפרקליטות גילו עניין בממצאים והם צפויים להכין חוות דעת ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בנוגע לשאלה אם יש בכך עבירה פלילית.

בפרקליטות עורכים בחינה של כלל הטענות המועלות נגד התנהלות בני הזוג נתניהו, והם יגבשו חוות דעת שתקבע אם יש מספיק ראיות כדי להורות על פתיחת חקירה. מדובר בבדיקה שמתבצעת זה זמן מה על ידי המשנה הפלילי של פרקליט המדינה, אלי אברבנאל, שנעזר בפרקליטים מהמחלקה הפלילית. יצוין כי גם אם כל טענה בנפרד אינה מצדיקה פתיחת חקירה פלילית, הרי שהמכלול עשוי להצדיק זאת.

דוח המבקר - סיקור מיוחד
המבקר: בזבוז כספי ציבור לצרכים פרטיים
פרשנות משפטית: שפירא הלך על ביצים
הליכוד על דוח המבקר: ההוצאות פחתו בשנתיים האחרונות

בין הטענות הנבדקות: תצהיריו של אב הבית לשעבר במעון, מני נפתלי, עדותיו במשטרה, פרשות מחזור הבקבוקים ורהיטי הגן וכן העסקת החשמלאי הפרטי.

המבקר סבור שבשתי הפרשיות, שאליהן לא התייחס בדוח – פרשת רהיטי הגן במעון ראש הממשלה ופרשת מחזור בקבוקי הפלסטיק – קיים חשש לביצוע מעשים פליליים על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, והחומרים הועברו להחלטת היועץ המשפטי לממשלה לפני כשבועיים.

>>> לקריאת דוח מבקר המדינה על הוצאות מעונות ראש הממשלה
>>> לקריאת דוח מבקר המדינה על בית הנשיא
>>> לקריאת דוח מבקר המדינה על הכנסת

ממשרד המשפטים נמסר היום כי "מכלול החומרים הנוגעים לדוח מבקר המדינה שפורסם היום, כמו גם חומרים נוספים אשר הועברו אל משרדנו ב-2 בפברואר ממשרד המבקר, ושלא נכללו בדוח הביקורת, וכן חומרים נוספים הנוגעים לעניין, נבחנים כעת כמקובל בידי הדרגים המקצועיים בפרקליטות המדינה, על כל היבטיהם. לאחר בחינת החומרים הם יועברו להחלטת היועץ המשפטי לממשלה".

ישיבת אבל מיוחדת של הממשלה לזכרו של השר אורי אורבך. פברואר 2015. חחים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
ישיבת אבל מיוחדת של הממשלה לזכרו של השר אורי אורבך. פברואר 2015/לשכת העיתונות הממשלתית, חחים צח

אחרי פרסום דוח המבקר, שממנו עולות ראיות לבזבוז כספי ציבור לצרכים פרטיים במעון ראש הממשלה, מסרו היום מהליכוד כי נתניהו "מכבד את המלצות הדוח" לגבי כל הנושאים שנבדקו. לצד זאת, במפלגת השלטון תקפו את עיתוי העיסוק בנושא ההוצאות, ואמרו שם כי מדובר ב"קמפיין תקשורתי" שנועד בבירור "להפיל את ראש הממשלה וממשלת הליכוד על ידי עיסוק בזוטות והסחת דעת".

לטענת הליכוד, אותן "זוטות" שמוזכרות בפתיח הדוח, ושאינן נכללות בו, מתייחסות לפרשת הבקבוקים ורהיטי הגן. "דברים אלו לא נבדקו על ידי המבקר, לא נעשתה פנייה למשרד ראש הממשלה או לראש הממשלה בעניינים אלה ולא ניתנה להם זכות תגובה בנושאים אלו", נמסר. עוד אמרו בליכוד כי ראיה לכך שמדובר בהיטפלות היא ש"בדברים שכן נבדקו על ידי המבקר - אין שום חשש לפגיעה בטוהר המידות ובוודאי לא חשש לפלילים". לדברי הליכוד, חלק גדול מההמלצות בדוח יושמו טרם כתיבתו. "ראש הממשלה הנחה ליישם את יתר ההמלצות באופן יעיל ומיטבי".

בהודעת הליכוד מטעמו של ראש הממשלה בחרו להסיט את האש לעבר אב הבית לשעבר מני נפתלי בן ה-36, אשר תבע את בני הזוג נתניהו אשתקד על ההתנהלות המקוממת שחווה לדבריו. "ההוצאות גדלו משמעותית בתקופה מסוימת, שבה ניהל את המעון הרשמי מני נפתלי - עובד ממורמר לשעבר, המוביל מסע השמצות והכפשות נגד ראש הממשלה, על מנת להוציא כספים שלא כדין מקופת המדינה ולפגוע בראש הממשלה ובליכוד בתקופת בחירות", נמסר מהליכוד. "הוצאות המעון הרשמי ירדו ופחתו משמעותית לאחר עזיבתו של נפתלי את התפקיד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מני נפתלי ועורכות דינו במסיבת עיתונאים. פברואר 2015. אבי כהן, צילום מסך
נפתלי ועורכות דינו במסיבת העיתונאים, היום/צילום מסך, אבי כהן

בעקבות ההאשמות הקשות, כינס נפתלי מסיבת עיתונאים בתל אביב ובה תקפה נעמי לנדאו, עורכת דינו, את ראש הממשלה. "מר נתניהו, האם אתה מאשים את מני נפתלי ברכישת מאות בקבוקי אלכוהול ואינספור נרות? האם המטרה הפוליטית שלך מקדשת את כל האמצעים. אדון וגברת נתניהו: תתביישו לכם".

אב הבית לשעבר: "אני ממש-ממש פגוע"

נפתלי עצמו אמר כי הוא נחשף להאשמות הקשות נגדו רק אחרי שאשתו התקשרה אליו וסיפרה לו: "ראש הממשלה מכפיש אותך". "לא הייתי מוכן לדוח, לפוליטיקה ולכל הדברים האלה שמכניסים אותי (אליהם) כל הזמן", אמר והוסיף: "אני ממש-ממש פגוע, אני לא מאמין שהגעתי למצב הזה".

לטענתו, העיסוק והטלת האשמה בו – אין בהם כל הגיון, שכן הוא "בסך הכל תובע על זה שפגעו בו בעבודה". לדבריו, "כל עובדי משרד ראש הממשלה, כולם, יודעים מי זה מני נפתלי. הם אומרים לי 'מני, זה לא יכול להיות'. כולם אומרים לי 'מני תהיה חכם, אל תהיה צודק. קח את מה שנותנים לך ותעזוב'". לדברי אב הבית לשעבר, בטענות של הליכוד יש דברים שאינם קשורים אליו. "אני החזקתי שם (בבית ראש הממשלה) 20 חודשים, אף אחד לא החזיק שם יותר משנה", טען.

בית ראש הממשלה בירושלים בתקופת כהונתו של נתניהו 1999. לשכת העיתונות הממשלתית
בית ראש הממשלה בירושלים/לשכת העיתונות הממשלתית

בין הממצאים שפורסמו היום: 162 אלף שקלים בשנתיים להלבשה ואיפור מעבר לתקציב הקיים; הזמנת עבודות מחשמלאי במכרז מפוקפק, כולל קריאה ביום כיפור לווילה בקיסריה; תשלום "מס בצורת" במעון הפרטי על חשבון משלם המסים; עובדים ששילמו מכיסם עבור ראש הממשלה או משפחתו ולא קיבלו החזרים; תקציב ניקיון מנופח לשני מעונות המשפחה; הזמנת מזון בעשרות אלפי שקלים בשנה במקביל להעסקת מבשלת; התערבות והשפעה של ראש הממשלה על הוועדה שקובעת את מקורות המימון של מעונות ראש הממשלה. עם זאת, המבקר לא ציין אם יש בממצאים חשד לעבירות פליליות או הפרה של המנהל התקין.

"הדוח לא עוסק במצב הפיזי של הבתים"

"דוח זה אינו עוסק במצב הפיזי של המעון הרשמי של ראש הממשלה", כתב המבקר, השופט בדימוס שפירא, יומיים לאחר שבני הזוג נתניהו פרסמו סרטון המציג את מצבו הרעוע לכאורה של ביתם בירושלים. עם זאת, הדוח כן בוחן את הוצאות המדינה על בתיו של נתניהו - המעון הרשמי ברחוב בלפור בירושלים והבית הפרטי בקיסריה (בבית הפרטי הנוסף ברחוב עזה בירושלים ממומנת אבטחה בלבד - ג"ג), ובעיקר - את התנהלותם של דייריו בנוגע לשימוש בכספי הציבור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד המקרים הבולטים בדוח, המעלה מצב של ניגוד עניינים בולט בהתנהלות בני הזוג נתניהו, עוסק בהעסקתו של חשמלאי בבית הפרטי בקיסריה. המבקר כותב כי בשלהי 2009 פנה סמנכ"ל בכיר למבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה, עזרא סיידוף, לוועדת השלושה, וביקש את אישורה להתקשרות עם חשמלאי בהסכם מסגרת בסך 15 אלף שקלים לשנה לשם ביצוע עבודות חשמל דחופות במעון הפרטי. חברי הוועדה השיבו כי מי שאמון על עבודות החשמל הם עובדי משרד ראש הממשלה, גם במעון הפרטי.

סיידוף הסביר שיש צורך בחשמלאי בסופי שבוע ובימי חול לאחר שעות העבודה, בזמנים בהם עובדי המשרד אינם זמינים. ועדת השלושה ציינה כי בתי ראשי הממשלה שכיהנו בעבר תוחזקו אך ורק על ידי עובדי משרד ראש הממשלה, גם בשעות אלה, אולם אישרה את ההתקשרות למקרים דחופים בלבד והציבה תנאי כי ההתקשרות לא תהיה עם חשמלאי מסוים בשם אבי פחימה מאור עקיבא, עמו עבדה משפחת נתניהו בעבר. פחימה הוא גם חבר מרכז ליכוד שאף אירח את משפחת נתניהו בעבר בחגיגות המימונה.

(עדכון ראשון 17:48)

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully