וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: בזבוז כספי ציבור לצרכים פרטיים; הפרקליטות בוחנת את הממצאים

17.2.2015 / 16:00

חשמלאי חבר ליכוד שהוקפץ ביום כיפור לווילה בקיסריה, עובדים שלא קיבלו החזרים לאחר ששילמו על בני המשפחה והזמנת אוכל בעשרות אלפי שקלים למרות העסקת מבשלת - כך חושף דוח מבקר המדינה. הנושאים שמעליהם מרחף חשד לפלילים הועברו לבדיקת וינשטיין

צילום: אבי כהן, מור שאולי; עריכה: מתן חדד

162 אלף שקלים בשנתיים להלבשה ואיפור מעבר לתקציב הקיים; הזמנת עבודות מחשמלאי במכרז מפוקפק, כולל קריאה ביום כיפור לווילה בקיסריה; תשלום "מס בצורת" במעון הפרטי על חשבון משלם המסים; עובדים ששילמו מכיסם עבור ראש הממשלה או משפחתו ולא קיבלו החזרים; תקציב ניקיון מנופח לשני מעונות המשפחה; הזמנת מזון בעשרות אלפי שקלים בשנה במקביל להעסקת מבשלת; התערבות והשפעה של ראש הממשלה על הוועדה שקובעת את מקורות המימון של מעונות ראש הממשלה – אלו עיקרי ממצאי דוח מבקר המדינה שמתפרסם היום (שלישי) על הוצאות מעון ראש הממשלה הרשמי וביתו הפרטי. עם זאת, המבקר לא מציין אם יש בממצאים חשד לעבירות פליליות או הפרה של המנהל התקין.

"דוח זה אינו עוסק במצב הפיזי של המעון הרשמי של ראש הממשלה", כותב המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, יומיים לאחר שבני הזוג נתניהו פרסמו סרטון המציג את מצבו הרעוע לכאורה של ביתם בירושלים.

דוח המבקר על הוצאות נתניהו - סיקור מיוחד
החשמלאי של נתניהו: איש ליכוד שקיבל 10,500 שקל
פרשנות משפטית: שפירא הלך על ביצים

עם זאת, הדוח כן בוחן את הוצאות המדינה על בתיו של נתניהו - המעון הרשמי ברחוב בלפור בירושלים והבית הפרטי בקיסריה (בבית הפרטי הנוסף ברחוב עזה בירושלים ממומנת אבטחה בלבד - ג"ג), ובעיקר - את התנהלותם של דייריו בנוגע לשימוש בכספי הציבור.

המבקר העביר בימים האחרונים לפרקליטות המדינה את העדויות הקשורות בסוגיית העסקת החשמלאי. לטענת גורמים במשרד המבקר, נציגי הפרקליטות גילו עניין בממצאים. יש לציין כי המבקר סבור שבשתי פרשיות אחרות, שאליהן לא התייחס בדוח – פרשת רהיטי הגן במעון ראש הממשלה ופרשת מחזור בקבוקי הפלסטיק – קיים חשש לביצוע מעשים פליליים על ידי ראש הממשלה, והחומרים הועברו להחלטת היועץ המשפטי לממשלה.

לקריאת דוח מבקר המדינה על הוצאות מעונות ראש הממשלה
לקריאת דוח מבקר המדינה על בית הנשיא
לקריאת דוח מבקר המדינה על הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו ארח את חוג התנ"ך, במעון הרשמי בירושלים. מרק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
"התערבות בקביעת התקציב והוצאות מופרזות". בנימין ושרה נתניהו במעון הרשמי ברחוב בלפור בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם

אחד הגופים הבעייתיים המרכזיים המוזכרים בדוח הוא "ועדת השלושה", אשר יושבת על ברז הכסף ומאשרת את הוצאות מעון ראש הממשלה. ועדה זו כוללת את היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, שלומית ברנע-פרגו, סמנכ"ל בכיר למינהל ולמשאבי אנוש, רן ישי, הנחשב למקורבה של שרה נתניהו, וחשב המשרד, יוסי איצקוביץ'. כולם עובדי משרד ראש הממשלה.

תפקידה של ועדה זו, שהוקמה בשנת 2009, לפקח על הוצאות המעון ובתיו הפרטיים של נתניהו ולאשרן. המבקר עמד על ניגוד העניינים המובנה בנוהל עבודתה של ועדת השלושה: "אין להתעלם מהקושי המובנה בעבודתם בשל פעילותם כשומרי סף במשרד ראש הממשלה מחד גיסא וכפיפותם למנכ"ל המשרד ולראש הממשלה עצמו מאידך גיסא", כתב המבקר, ואף הביא דוגמה שבה הוזמנו למעון הרשמי רהיטים ייחודיים שאינם נכללים במכרז החשב הכללי (לאותו מעון שמופיע בסרטון - ג"ג) והדבר בוצע באופן מידי ואושר רק בדיעבד "עקב רגישות הנושא והרצון לכבד את בקשתו של ראש הממשלה".

בדוח מציין המבקר כי מן הראוי ששומרי הסף וועדת השלושה יקיימו פיקוח מהותי שבו יבדקו, נוסף על העמידה בהוראות המחייבות, גם את סבירותן ונחיצותן של ההוצאות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

גם ביום כיפור - חשמלאי הוזמן לבית בקיסריה

אחד המקרים הבולטים בדוח, המעלה מצב של ניגוד עניינים בולט בהתנהלות בני הזוג נתניהו, עוסק בהעסקתו של חשמלאי בבית הפרטי בקיסריה. המבקר כותב כי בשלהי 2009 פנה סמנכ"ל בכיר למבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה, עזרא סיידוף, לוועדת השלושה, וביקש את אישורה להתקשרות עם חשמלאי בהסכם מסגרת בסך 15 אלף שקלים לשנה לשם ביצוע עבודות חשמל דחופות במעון הפרטי. חברי הוועדה השיבו כי מי שאמון על עבודות החשמל הם עובדי משרד ראש הממשלה, גם במעון הפרטי. סיידוף הסביר שיש צורך בחשמלאי בסופי שבוע ובימי חול לאחר שעות העבודה, בזמנים בהם עובדי המשרד אינם זמינים. ועדת השלושה ציינה כי בתי ראשי הממשלה שכיהנו בעבר תוחזקו אך ורק על ידי עובדי משרד ראש הממשלה, גם בשעות אלה, אולם אישרה את ההתקשרות למקרים דחופים בלבד והציבה תנאי כי ההתקשרות לא תהיה עם חשמלאי מסוים בשם אבי פחימה מאור עקיבא, עמו עבדה משפחת נתניהו בעבר. פחימה הוא גם חבר מרכז ליכוד שאף אירח את משפחת נתניהו בעבר בחגיגות המימונה.

בחירת החשמלאי נעשתה בדרך של מכרז, שאליה ניגשו ארבע חברות. הזולה ביותר נפסלה מכיוון שאותו אבי פחימה היה מנהל עבודה בכיר בה. נבחרה ההצעה השנייה הזולה ביותר אלא שאז, למרבה ההפתעה, החברה הנבחרת הודיעה כי אותו פחימה הוא קבלן המשנה מטעמה, והוא שיבצע את העבודות.

מתברר שמדובר בעסקה מוצלחת עבור החשמלאי מקורב המשפחה: בתוך שלושה חודשים, כותב המבקר, נקרא החשמלאי למעון כמעט בכל סוף שבוע, כולל ביום כיפור. על שלושת החודשים האלה הוא הרוויח 10,500 שקלים, שהם כ-70% מהסכום שיועד עבורו לשנה שלמה.

"בבדיקת ההתקשרות של משרד ראש הממשלה התברר שהזמנת העבודה נעשית על ידי רעיית ראש הממשלה או מזכירותיה, 'המזמינות את החשמלאי לביצוע עבודות בבית באופן ישיר'", נכתב בדוח. המבקר טוען כי בהיעדר דיווח לגורמים הרלוונטיים, לא ניתן היה לבדוק את נחיצותן ואת דחיפותן של העבודות והאם ניתן היה לבצען ביום חול. עוד הוא מצא, שלאותו חשמלאי שולם סכום גבוה מזה שהציע בהצעת המחיר שהגיש, ושעל בסיסה נבחר. כך, למשל, ב-26 בספטמבר 2009 וב-28 בספטמבר 2009 חויב המשרד בסך 250 שקלים עבור תוספת שבת, אף שבהצעת המחיר נקבע שסכום התוספת יעמוד על 120 שקלים.

בית משפחת נתניהו בקיסריה, פברואר 2015. שלומי גבאי
"הזמנת העבודה נעשית על ידי רעיית ראש הממשלה או מזכירותיה". הבית הפרטי בקיסריה/שלומי גבאי

עובדים שילמו מכיסם - ולא קיבלו החזרים

נושא נוסף שעליו מצביע המבקר הוא תשלום הוצאות ראש הממשלה על ידי עובדי המשרד. על פי הוראות החשב הכללי, במעון ראש הממשלה תהיה "קופה קטנה", שממנה ישולמו הוצאות קטנות ומידיות, ואין לבצע באמצעותה רכישות - למעט כיבוד קל. החזרים מהקופה מבוצעים נגד קבלות. קופה קטנה אחת נמצאת אצל אב הבית, השנייה אצל סיידוף.

במרץ 2011 סירבו במחלקת התשלומים להחזיר כספים שהוציא אב הבית מכיסו לקניית כדורים נגד צינון (40 שקלים), עיתונים למעון הפרטי (30 שקלים) ו-30 שקלים נוספים לארוחת צהריים. ביוני 2011 לא אושר החזר בגין ארוחת צהריים ממסעדה (110 שקלים) וקפה ומאפים (40 שקלים) ובדצמבר 2011 לא אושר לסיידוף החזר על כוס יין (25 שקלים) ושתי ארוחות (בסכום כולל בגובה 84 שקלים).

בדיון "ועדת השלושה" במאי 2012 ציין חשב המשרד כי "יש בעיה, ראש הממשלה אומר לעובד, 'לך תביא לי טיפות עיניים'. הוא לא יכול לומר לו לא ומביא קבלה, ואין איך לשלם". גם במזכר פנימי של היועצת המשפטית מאפריל 2012 נכתב כי יש "לחצים על העובדים שמזמינים ארוחות כשראש הממשלה עובר את המכסה" (התקציב למזון - ג"ג). המבקר כותב: "עולה שעובדים במשרד ראש הממשלה שילמו מכיסם הפרטי עבור הוצאות אישיות של ראש הממשלה. המשמעות של אי-תשלום החזר מהקופה הקטנה בגין הקבלות האלו היא כי עובדי המשרד סופגים את עלות ההוצאות הפרטיות של ראש הממשלה או של בני ביתו. כאשר עובד במשרד ראש הממשלה נאלץ לממן מכיסו הוצאה עבור ראש הממשלה, מדובר במינהל לא תקין, ואין נפקא מינה אם מדובר בסכום גדול או קטן".

כמו כן, עולה מן הדוח כי משרד ראש הממשלה נאלץ במקרה מסוים להגיע להסדר לקיזוז חוב בן כ-6,000 שקלים של ראש הממשלה, שנוצר בשל חריגה מתקרת הוצאות שנקבעה לגבי ארוחות ראש הממשלה במקום עבודתו ובשל קניית מצרכים אישיים שאין לממנה מאוצר המדינה."ועדת השלושה" דנה בנושא וקבעה לכסות את החוב משני מקורות תקציביים שונים (הפרשי הצמדות ותקציב "הופעה ייצוגית"). המבקר מסביר כי ראש הממשלה לא היה זכאי לקבל כספים ממקורות אלו ולכן לא היה מקום לקיזוז החוב.

ראש הממשלה התערב, מס הבצורת על חשבון המדינה

דיון נוסף שנערך בוועדה נגע לשאלה מי אמור לשאת בעלות "מס הבצורת" (היטל נוסף על צריכת מים מעל לכמות שקבועה בחוק שהיה נהוג בשנים 2009 ו-2010) שהוטל על הבית בקיסריה בשנים 2009 (1,322 שקלים) ו-2010 (4,160 שקלים) בגין שימוש מופרז במים. בדיון הוחלט שמשרד ראש הממשלה לא יישא בעלות המס. בדיון נוסף הוחלט שהמדינה תישא בעלות מס הבצורת, אולם הוועדה קבעה שמתשלום המדינה יקוזז החלק היחסי של המים הנדרשים למילוי הבריכה.

"מהאמור עולה, כי אף על פי שוועדת השלושה החליטה תחילה שאין לממן את היטל הבצורת על צריכת המים במעון הפרטי, היא שינתה את החלטתה, עקב שינוי הנחיית ראש הממשלה בנושא", כותב המבקר ומציין כי ראש הממשלה החזיר את הכספים בשנת 2010. "ראוי היה שראש הממשלה יישא לבדו במימון היטל הבצורת, שהוטל עליו משום שצריכת המים במעונו חרגה מהכמות הקבועה בחוק. מימון היטל זה מכספי אוצר המדינה אינו עולה בקנה אחד לא עם אמות מידה ציבוריות ולא עם החשיבות של מתן דוגמה אישית. יתר על כן, נוכח מעמדו של ראש הממשלה, היה עליו להימנע מלהבהיר את עמדתו באופן שעשוי היה להיתפס כמתן הנחיה לקבלת החלטה מסוימת - לאשר את תשלום היטל מס הבצורת עבור המעון הפרטי. על ראש הממשלה להימנע להבא מהצגת עמדה בדבר ההחלטה הראויה או המתבקשת באופן שייתפס כהתערבות בשיקול הדעת המקצועי של שומרי הסף, במיוחד בעניינים הנוגעים לזכות או לחבות כספית שלו", כותב המבקר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הוצאות על ביגוד ואיפור - פי 2.5 מהסכום שנקבע

גם נושא הוצאות ביגוד והאיפור של ראש הממשלה ורעייתו מופיע בדוח ואף זכה להתפלפלות משפטית מיוחדת בעניינו. על פי החלטת שכר השרים לגבי הוצאות ביגוד, איפור ועיצוב שיער, ראש הממשלה זכאי להחזר בגין הוצאות אלה לצורך הופעה ייצוגית שלו ושל בת זוגו בסכום כולל שלא יעלה על 53,674 שקלים לשנה. עד שנבחר נתניהו, מומנו הוצאות האיפור ועיצוב השיער ללא מימון מסעיף תקציבי נוסף. אולם לאחר תחילת כהונתו, נוסף עוד תקציב מדמי התפעול של המעון על מנת לעמוד בעלויות האיפור והביגוד של בני הזוג נתניהו.

מדובר בתוספת של 94 אלף שקלים (2010) ו-71 אלף שקלים (2011) לתקציב הרגיל, העומד על הסכום של 50 אלף שקלים. "מהנתונים עולה כי ההוצאה בפועל מאוצר המדינה עבור איפור ועיצוב שיער ועבור דמי ייצוג לראש הממשלה ולרעייתו, הייתה בממוצע פי 2.5 בקירוב מהסכום שנקבע בהחלטת ועדת הכספים בעניין הוצאות ביגוד והוצאות נלוות לצורך הופעה ייצוגית של ראש הממשלה ורעייתו", קובע המבקר.

158 אלף שקלים בשנה על הזמנת אוכל

עוד מתייחס הדוח להוצאות גבוהות ובזבוזים לכאורה במעון הרשמי ברחוב בלפור בירושלים ובווילה בקיסריה. על פי הדוח, הוצאות מזון ואירוח רשמי גדלו מ-211 אלף שקלים בשנת 2009, במהלכה החל נתניהו לכהן כראש הממשלה, עד ל-490 אלף שקלים בשנת 2011. ב-2012 ההוצאות עמדו על 458 אלף שקלים. בשנת 2013, לאחר שהופיעו פרסומים בתקשורת בנושא ותוך כדי הבדיקה של משרד מבקר המדינה, חלה ירידה ניכרת בהוצאות המזון והם הסתכמו ב-226 אלף שקלים. בנושא הוצאות המזון, צוין בדוח כי כאשר אין מועסקת במעון הרשמי מבשלת, אפשר לפי הנוהל להזמין מזון מוכן מנותני שירותים שמשרד ראש הממשלה התקשר אתם, ללא הגבלה על מספר הארוחות שניתן להזמין ביום, אלא רק על סכום הארוחה לאדם (221 שקלים לארוחה) ועל מספר האנשים שעבורם יוזמנו הארוחות (20 איש).

בשנת 2010 עמדו ההוצאות על הזמנת ארוחות למעון הרשמי על כ-70 אלף שקלים. ב-2012 הסכום הגיע ליותר מכפול – כ-158 אלף שקלים (או 432 שקלים בממוצע ליום) ובשנת 2013 ירד הסכום ל-64 אלף שקלים, בעקבות העסקת מבשלת. אלא שמשיחות שקיים צוות הביקורת עם מי ששימשו אבות הבית בתקופת כהונתו של ראש הממשלה נתניהו, עולה כי אחת מעובדות הניקיון במעון הרשמי שימשה גם כמבשלת ממרץ 2009 ועד אוקטובר 2011. "יוצא אפוא שגם כאשר המנקה שימשה בפועל מבשלת במעון הרשמי הוזמנו ארוחות למעון, ובשנת 2010 הוזמנו ארוחות בסך של כ-27% מכלל הוצאות המזון בשנה זו, אף על פי שהייתה מי ששימשה מבשלת במעון. התנהלות זו של משרד ראש הממשלה שאפשרה רכישת ארוחות בהיקף זה כאשר הייתה מי ששימשה כמבשלת במעון הרשמי, אינה תקינה", כותב המבקר.

בתשובותיו של משרד ראש הממשלה למשרד מבקר המדינה מאפריל ומנובמבר 2014 צוין כי אכן עובדת משק הבית גם בישלה ארוחות קלות לדיירי הבית, נוסף על מטלות הניקיון השוטפות שלה. אולם, הדבר נעשה כחלק מעבודתה השוטפת במשק הבית, ולא היה בכך בשום דרך תחליף לבישולן של ארוחת מלאות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

75,200 שקל לחודש בממוצע על ניקיון

גם הוצאות הניקיון זכו להתייחסות נרחבת - מן הדוח עולה כי ההוצאה החודשית הממוצעת על ניקיון שני המעונות בשנים 2013-2009 עמדה על 75,200 שקלים. "לדעת משרד מבקר המדינה, הוצאה זו גבוהה מאוד", נכתב בדוח. בין 2009 ל-2011 גדלו הוצאות הניקיון במעון הרשמי ל-91 אלף שקלים בחודש (או 1.1 מיליון שקלים בשנה) ובין השנים 2010 עד 2012 גדלו הוצאות בבית בקיסריה ל-122 אלף שקלים בחודש, זאת למרות שנתניהו ומשפחתו שוהים במרבית ימות השנה במעון הרשמי, ואילו במעון הפרטי הם שוהים בעיקר בסופי השבוע.

"לדעת משרד מבקר המדינה, הוצאות אלה מופרזות במידה ניכרת ואינן עומדות ביחס הולם למשך השהייה במעון הפרטי. ברי כי המעון הרשמי ובמידה מסוימת גם המעון הפרטי משמשים לצורכי עבודתו של ראש הממשלה, וכי יש להבטיח את רמת התחזוקה והניקיון המתחייבים מכך. עם זאת, לדעת משרד מבקר המדינה מן הראוי לבחון את הסבירות של היקף הוצאות הניקיון ולפעול על מנת להימנע מהוצאות מיותרות מקופת המדינה".

לסיכום, קובע המבקר כי "על הוצאות מעונות ראש הממשלה חולשות 'נורמות-על' שעניינן התנהלות ציבורית ראויה, מידתיות, סבירות, חיסכון ויעילות בשימוש של נבחרי ציבור בכספי הציבור. זאת, בין שלגבי הוצאה מסוימת נקבע הסדר מפורש ובין שהיא נעשית על בסיס הסדר כללי, ואף בהיעדר הסדר. לגבי הוצאות אלה יש לפעול בשקיפות וברגישות ציבורית שיבטיחו את אמון הציבור בנבחריו".

תגובת הליכוד

"ראש הממשלה מכבד את המלצות דוח המבקר לגבי כל הנושאים שנבדקו. חלק גדול מההמלצות בדוח יושמו טרם כתיבתו. ראש הממשלה הנחה ליישם את ייתר ההמלצות באופן יעיל ומיטבי. עובדה: בדברים שכן נבדקו בדוח על ידי המבקר - אין שום חשש לפגיעה בטוהר המידות ובוודאי לא חשש לפלילים.

הפתיח שלפני הדוח, שאיננו חלק מהדוח, כולל זוטי דברים על מחזור בקבוקים ורכישת רהיטי גן. דברים אלו לא נבדקו על ידי המבקר, לא נעשתה פנייה למשרד ראש הממשלה או לראש הממשלה בעניינים אלה ולא ניתנה להם זכות תגובה בנושאים אלו.

בדוח המבקר אין השוואה למעון רשמי אחר כלשהו בישראל. מצב זה יוצר בעיה קשה של אמת מידה, כי הוצאות של מעון רשמי אינן דומות בשום אופן להוצאות בבית פרטי כלשהו. לדוגמה, הוצאות בית הנשיא גדולות עשרות מונים מאלו של מעון ראש הממשלה. לגבי בית הנשיא, אין פירוט בדוח המבקר על חלוקת התקציב, ואין ירידה לפרטים. על כן אין בסיס להשוואה המאפשר לציבור לשפוט מהן אמות המידה המקובלות.

חשוב להדגיש: הוצאות מעון ראש הממשלה ירדו משמעותית בשנתיים האחרונות. ההוצאות גדלו משמעותית בתקופה מסוימת, שבה ניהל את המעון הרשמי מני נפתלי - עובד ממורמר לשעבר, המוביל מסע השמצות והכפשות נגד ראש הממשלה, על מנת להוציא כספים שלא כדין מקופת המדינה ולפגוע בראש הממשלה ובליכוד בתקופת בחירות. הוצאות המעון הרשמי ירדו ופחתו משמעותית לאחר עזיבתו של נפתלי את התפקיד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully