וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חיזבאללה-לנד" בסוריה: כך מעצב נסראללה את הסדר האזורי החדש

15.2.2015 / 12:34

המבצע שמנהל הארגון ברמת הגולן הסורית לצד אנשי אסד ומשמרות המהפכה נועד להגשים את החזון הכפול: הפיכת הרצועה הקטנה של סוריה שתחת שליטת בשאר לחלק מלבנון הגדולה בחסות איראן, ועיצוב המציאות הביטחונית מול ישראל. פרשנות

צילום: אל-מנאר, אל-עאלם, עריכה: גדי וינסטוק

הקרבות ברמת הגולן הסורית, שמנהלים אלפים מאנשי חיזבאללה לצד הצבא הסורי ואנשי משמרות המהפכה האיראניים נגד מיליציות של האופוזיציה הסורית, רק בתחילתם. עם זאת, המומנטום, לעת עתה לפחות, הוא לצדם של אנשי "הציר השיעי", שהצליחו לכבוש כמה כפרים ועיירות מידי אנשי "החזית הדרומית" וג'בהת א-נוסרה, אותו ארגון המסונף לאל-קאעדה ונחשב לכוח הצבאי הדומיננטי באזור דרעא ודרומה עד לתחילת השבוע שעבר. הלחימה שם, כאמור, לא הוכרעה. בחלוף כמה ימים מוצלחים היו אלה השלג והגשם שהאטו את ההתקדמות של חיזבאללה.

גם כעת, כשמזג האוויר משתפר, זו אינה משימה קלה ופשוטה עבור ארגון שנמתח עד קצה היכולת שלו מבחינה צבאית. הגזרה הדרומית, כלומר המשולש שבין קונייטרה, דרעא ופרברי דמשק הדרומיים, נחשבת למעוז של מתנגדי בשאר אסד, שאינם נמנים עם אנשי "המדינה האיסלאמית" (דאעש). אמנם אמצעי הלחימה שלהם מוגבלים, אולם יש להם מוטיבציה מאחר שהאזור הזה הוא כמעט "המעוז האחרון" של האופוזיציה הלא-דאעשית בסוריה. מעבר לכך, גם אם יצליח חיזבאללה במבצע כיבוש רמת הגולן הסורית, אין אומר הדבר שהמערכה הוכרעה. בעבר כבר ראינו כיצד מצליח הארגון להביס את האופוזיציה ברצועת הרים אסטרטגית, רכס הקלמון, כדיי לייצב את הגבול המזרחי של לבנון ובחלוף כמה חודשים בלבד התחדשו שם הקרבות. גם ברמת הגולן הסורית זהו תרחיש סביר. כמו בעבר, סביר שאי אילו גורמי אופוזיציה ינסו לשוב ולתקוף את האזור הזה שנחשב גם עבורם קריטי.

עוד בנושא:
הצבא הסורי תוקף במעוז המורדים האחרון: "הקרב יהיה ארוך"
"שני אנשי משמרות המהפכה האיראניים נהרגו בדרום סוריה"
עשור לרצח אל-חרירי: "מעורבות חיזבאללה בסוריה - שיגעון"

כוחות צבא אסד בדיר אל-אדס, מדרום לדמשק, פברואר 2015. רויטרס
כוחות צבא אסד בכפר דיר אל-עדס שבדרום סוריה, בשבוע שעבר/רויטרס

אלא שללא קשר לתוצאות המבצע שהחל לפני כשבוע, עצם יציאת חיזבאללה למערכה בשטח סוריה היא אמירה יוצאת דופן. שליחת אלפים מחייליו לקרבות בסמוך לגבול סוריה-ישראל, כאשר הארגון אינו מנסה אפילו להסתיר את מעורבותו – ואף להיפך, מתגאה בהיותו חלק מרכזי וכנראה גם דומיננטי בקרבות, היא הרבה מעבר לעוד מבצע. זו אסטרטגיה חדשה.

ברמה הגיאו-פוליטית, חיזבאללה מנסה להגשים את החזון שהציג רק לאחרונה מנהיגו חסן נסראללה: רמת הגולן הסורית יחד עם דרום לבנון הם בגדר חזית אחת. כלומר, במילים אחרות ובוטות יותר, הסדר הישן והחלוקה הגיאוגרפית הישנה בין שתי מדינות, סוריה ולבנון, אינו רלוונטי עוד. אין יותר הפרדה בין בשאר אסד בסוריה לבין חסן נסראללה בלבנון. זוהי ישות אחת, ששולטת על חלקים מסוריה ועל רוב רובה של לבנון. בעבר נהגו מנהיגי סוריה ובכלל זה אביו של בשאר, חאפז אסד, לראות בלבנון חלק מבילאד א-שאם, מסוריה הגדולה. כעת הפכה הרצועה הקטנה של סוריה שתחת שליטת בשאר לחלק מלבנון הגדולה של חיזבאללה, או יותר נכון של איראן. המדינות הישנות מתו, תחי בילאד א-שאם הקטנה, בשליטה איראנית.

עוד באותו נושא

"שני אנשי משמרות המהפכה האיראניים נהרגו בדרום סוריה"

לכתבה המלאה
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נשא נאום מוקלט בפני פעיליו בדאחייה בביירות, ינואר 2015. רויטרס
אסטרטגיה חדשה. תומכי חיזבאללה צופים בנאום של נסראללה, לפני כשבועיים בביירות/רויטרס

ראש ממשלת לבנון לשעבר סעד אל-חרירי נאם אתמול בביירות באירוע לציון עשור להתנקשות באביו רפיק אל-חרירי. אל-חרירי הבן ביקר את מעורבותו של הארגון השיעי במלחמת האזרחים בסוריה וטען כי ההצהרות של חיזבאללה, שלפיהן דרום לבנון ורמת הגולן הן חזית אחת, "הן טירוף". הוא אף קרא לארגון השיעי להסגיר לידי בית הדין הבינלאומי את החשודים ברצח אביו, אנשי חיזבאללה כמובן.

לכאורה, זהו צעד של אדם אמיץ, שיודע שחייו בסכנה ובכל זאת קורא תיגר באופן רשמי על הארגון. לטעמי, היה זה מופע פרידה בעיקר, מלבנון הישנה, זו שנשלטה בידי הסונים והנוצרים המארונים. גם אל-חרירי מבין שזו כבר אינה המדינה שבה גדל והתחנך ואפילו לא זו שהיה ראש הממשלה שלה. ה"אביב הערבי" המקולל והתהפוכות האזוריות הביאו על לבנון השפויה, של אלה שאינם סונים קיצונים תומכי דאעש או שיעים תומכי חיזבאללה, עתיד קודר במיוחד. אולי בגלל זה אל-חרירי הבן כבר אינו מתגורר בלבנון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעבר לשינוי החלוקה המדינית-גיאוגרפית בין לבנון וסוריה, מנסה חיזבאללה לעצב את המציאות הביטחונית מול ישראל. כמו כל גוף או ישות מזרח תיכונית אחרת, גם חיזבאללה נוטה לפתח תיאוריות קונספירציה ולבסס עליהן את הטקטיקה הצבאית שלו. זה חודשים שבארגון טוענים כי ישראל היא שעומדת מאחורי ג'בהת א-נוסרה וניצחונותיו בקרבות ברמת הגולן הסורית. לראייה הזכירו אנשי חיזבאללה את העברת הפצועים מסוריה לישראל. כלומר, מה שנתפס בישראל כמחווה הומניטרית התפרש כניסיון לשיתוף פעולה בין ארגון תומך אל-קאעדה לבין ישראל. כך גם דיווחים של אנשי או"ם שסיפרו על העברת ארגזים בין הצדדים.

נשיא סוריה בשאר אסד – דמשק ינואר 2015. רויטרס
הסדר הישן לא רלוונטי. בשאר אסד/רויטרס

המבצע הזה שמוביל חיזבאללה נועד למנוע את מה שנראה בעיניו כאפשרות שישראל תסגור עליו מכיוון הר דב לכיוון מערב, באמצעות אנשי ג'בהת א-נוסרה והאופוזיציה המתונה. בעיני רוחם ראו אנשי חיזבאללה את ישראל מאגפת וצרה על דרום לבנון מכיוון מזרח ובכך מקשה על הפעילות של הארגון שם.

נוסף על כך, ואולי אפילו יותר חשוב, החשש של חיזבאללה ושל אסד הבן הוא שישראל מפלסת לה "דרך מלך" לדמשק, מקוניטרה דרך דרעא וצפונה, שתאפשר לה גישה נוחה לבירה הסורית במקרה של מלחמה כוללת. המבצע הזה נועד לטרפד את האפשרות הזו. כיצד זה יסתיים, קשה לקבוע, אך ברור שהמצב בגבול בין ישראל לבין "חיזבאללה-לנד" נפיץ מתמיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully