וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה נערכת לסנקציות על ההתנחלויות ביום שאחרי הבחירות

10.2.2015 / 12:00

מדינות האיחוד מתכננות צעדים חדשים ונחרצים, זאת נוסף על כוונה לחדש את הפנייה למועצת הביטחון בנוגע להקמת מדינה פלסטינית. דיפלומט אירופי בכיר: "אם לא יהיה מו"מ אחרי הבחירות, המדינות הבולטות באיחוד ירצו להתחיל לפעול"

שלום עכשיו תציג את הקמפיין החדש הקורא לחרם על מוצרים מההתנחלויות בתל אביב, יולי 2011. אורי לנץ
קמפיין של "שלום עכשיו" שקרא לחרם על מוצרים שמיוצרים בהתנחלויות/אורי לנץ

בשעה שישראל עסוקה במערכת הבחירות, מדינות אירופה מתכוננות ליום שאחרי ההצבעה ודנות בצעדים חדשים ונחרצים נגד ההתנחלויות. גורמים ישראליים, שביקרו בשבועות האחרונים במשרדי החוץ החשובים באירופה ובמטה האיחוד האירופי בבריסל, סיפרו כי הדגש בצעדים המתוכננים באירופה יהיה "אי-חוקיותן של ההתנחלויות לפי החוק הבינלאומי", ללא כל הבדלה בין התנחלויות בגושי ההתיישבות והשכונות היהודיות במזרח ירושלים לבין ההתנחלויות המבודדות.

"הקו המנחה שלהם הוא להעמיק ולהבליט את ההבדלה המוחלטת שהם עושים בין ישראל בתוך הקו הירוק לבין ישראל שמעבר לקו הירוק. מדברים שם על סנקציות נגד חברות שיעשו עסקים מעבר לגבול, על תמיכה בצעדים משפטיים של הפלסטינים בעניין ההתנחלויות וגם על חידוש ההצעה להקמת מדינה פלסטינית דרך מועצת הביטחון", אמר לוואלה חדשות גורם ישראלי שעודכן בפרטים. "נקודת ההנחה באירופה היא שאחרי הבחירות תהיה בישראל ממשלת ימין, ובמצב הזה יהיה להם קל יותר לקדם את הצעדים האלה".

עוד ידיעות בוואלה חדשות:
כדור הארץ השתגע - וכך זה משפיע על החורף הישראלי
שני מבריחים ישראלים נורו למוות בגבול מצרים
עימות בין העליון בארה"ב לשופטים באלבמה: סרבו לחתן גאים

פגישת בנימין נתניהו והנשיא ברק אובמה – הבית הלבן, אוקטובר 2014. GettyImages
חשש בירושלים שההסלמה ביחסים תמנע מארה"ב להטיל וטו. נתניהו עם אובמה/GettyImages

חלק מהצעדים נגד ההתנחלויות שנשקלים כעת באיחוד עלו לדיון לראשונה במסגרת קבוצת עבודה בנושאי ביטחון של כל 28 המדינות החברות באיחוד. הקבוצה אף גיבשה כבר מסמך עם המלצות לסנקציות נגד ישראל, שנחשף בחודש נובמבר בעיתון "הארץ". באיחוד האירופי ניסו להפחית מחשיבות המסמך לאחר חשיפתו, וטענו כי מדובר ב"ניסוי של קבוצת דיפלומטים בדרג נמוך". אולם בשלושת החודשים שחלפו מאז הפרסום העבודה בנושא נמשכת, ועל פי המקורות הישראליים ששוחחו בנושא עם וואלה חדשות הם עודכנו על כך מפי אישים בכירים - הן באיחוד עצמו והן במדינות החברות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

מעלים הילוך

"זה לא משהו שמקדמת איזו קבוצת פקידים זוטרה בחדר צדדי. זה תהליך שכל מדינות האיחוד שותפות לו ומאפשרות לו להתקדם, ובמקביל האנשים הבכירים ביותר בבריסל מעודכנים לגביו"

"זה לא משהו שמקדמת איזו קבוצת פקידים זוטרה בחדר צדדי. זה תהליך שכל מדינות האיחוד שותפות לו ומאפשרות לו להתקדם, ובמקביל האנשים הבכירים ביותר בבריסל מעודכנים לגביו", הסביר גורם ישראלי שנפגש לאחרונה עם דיפלומטים שמעורבים בתהליך. לדבריו, "הבחירות הצליחו לעכב את התהליך, משתי סיבות – גם כי הם לא רוצים להיראות כמי שמתערבים, וגם כי הייתה לחלק מהמדינות תקווה שאחרי הבחירות יהיה סיכוי לחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים. כרגע לא נראה שזה הולך לקרות, ולכן הם מתכננים להעלות הילוך".

במקביל ליוזמה הכלל-אירופית להחרפת הסנקציות על כל מה שנמצא מחוץ לקו הירוק, מדינות מסוימות באיחוד מתככנות צעדים עצמאיים, כמו למשל דיון נוסף במועצת הביטחון של האו"ם על הקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967. צרפת רצתה להגיש הצעה ברוח זו למועצת הביטחון לפני כחודש וחצי, אולם ארצות הברית שכנעה אותה להימנע מכך, בעיקר בגלל הבחירות בישראל. ההערכה בירושלים היא שאם צרפת תרצה לחדש את היוזמה הזו לאחר הבחירות, ארצות הברית לא תעצור בעדה הפעם וייתכן שאף תימנע מהטלת וטו, על רקע ההסלמה ביחסים העכורים בין ראש הממשלה נתניהו לבין הבית הלבן.

אביגדור ליברמן. נועם מושקוביץ
בירושלים מודעים היטב לסכנות שאורבות לישראל לאחר הבחירות. ליברמן/נועם מושקוביץ

סוגיית הסנקציות האירופיות והלחץ הבינלאומי על ישראל לא הפכה לנושא מרכזי במערכת הבחירות הנוכחית, אבל בירושלים מודעים היטב לסכנות שאורבות לישראל לאחר הבחירות. שר החוץ, אביגדור ליברמן, אמר בדיונים סגורים בחודשים האחרונים כי לישראל צפויה תקופה קשה מאוד בזירה הבינלאומית בתום הבחירות, וכי מדינות בולטות באירופה פועלות יחד עם הפלסטינים בנושא. גם הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, אמר בנאום שנשא בשבוע שעבר כי העולם "יצטרך להתערב" בנושא הישראלי-פלסטיני, והוסיף כי חידוש המשא ומתן עם הפלסטינים חשוב לישראל.

דיפלומט אירופי בכיר ששוחח בנושא עם וואלה חדשות הדגיש כי "אף צעד חדש לא יוצג לפני הבחירות בישראל, שכולם נזהרים מאוד לא להתערב בהן". הוא הוסיף כי "העמדות של איחוד לא השתנו, ואלה צעדים שבישראל יודעים כבר כמה זמן שאנחנו מתכננים. אין ספק שאם אחרי הבחירות נראה שאין היתכנות להתקדמות מדינית, המדינות הבולטות באיחוד ירצו להתחיל לפעול".

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully