וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתגבשת עצומה בקונגרס הקוראת לדחיית נאום נתניהו

מאחורי היוזמה עומדים שלושה חברי המפלגה הדמוקרטית שהזדהו כתומכי ישראל. בעצומה הם טוענים כי יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר עושה שימוש בנתניהו "ככלי פוליטי נגד הנשיא"

צילום: קובי אליהו, רויטרס עריכה: מתן חדד

(נתניהו: "נחוש לנאום בקונגרס"; אובמה: "מה בוער לו?")

כמה חברים דמוקרטים בבית הנבחרים האמריקני החלו לגבש עצומה הקוראת ליו"ר הבית ג'ון ביינר לדחות את נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס - כך דווח אמש (שני) באתר בלומברג. המחוקקים מבקשים מביינר הרפובליקני לדחות את הנאום עד אחרי הבחירות בישראל ועד אחרי תום תאריך היעד להשגת הסכם מסגרת עם איראן, שנקבע ל-24 במרץ.

"כחברי הקונגרס שתומכים בישראל, אנחנו דואגים שנראה כי אתה משתמש במנהיג זר ככלי פוליטי נגד הנשיא", כך נכתב במסמך שהופץ בשבוע שעבר בקרב המחוקקים על ידי קית' אליסון, סטיב כהן ומקסין ווטרס מהמפלגה הדמוקרטית.

עוד על נאום נתניהו בקונגרס:
נתניהו: "נחוש לנאום בקונגרס"; אובמה: "מה בוער לו?"
מקורות ישראליים: נתניהו שוקל לנאום בקונגרס בדלתיים סגורות
הרצוג: נתניהו זורק את ביטחון ישראל מתחת לגלגלי האוטובוס

גבעת הקפיטול – וושינגטון, 4 בנובמבר 2014. AP
גבעת הקפיטול/AP

השלושה החלו להפיץ את העצומה בשבוע שעבר, אמר מייק קסקה, דוברו של אליסון, נציג מינוסטה מטעם המפלגה הדמוקרטית בבית הנבחרים. שמותיהם של החותמים לא יפורסמו עד סוף השבוע, הוא הוסיף. כמו כן, לא צוין אם בכוונת שלושת הנבחרים להחרים את הנאום, כפי שהודיעו אחרים בימים האחרונים, בהם הסנאטור היהודי בארי סנדרס.

סנדרס, עצמאי שפועל בסנאט עם המפלגה הדמוקרטית, הוא הסנאטור הראשון שהודיע כי ייעדר מהנאום. לדבריו, הוא "נעלב" מצעדיהם של סגן הנשיא ג'ו ביידן ושל נתניהו, והחלטתו כי חד משמעית. "אני לא אגיע", אמר. "אולי אצפה בטלוויזיה".

הנאום מתוכנן להתקיים ב-3 במרץ, שבועיים לפני הבחירות בישראל. הביקור תוכנן על ידי ביינר הרפובליקני, ללא תיאום עם הבית הלבן. בעקבות זאת, התעוררה מתיחות בין ירושלים לוושינגטון, שהודיעה כי הנשיא ברק אובמה ושר החוץ ג'ון קרי לא ייפגשו עם ראש הממשלה בזמן ביקורו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון בביקור פצועי התקרית בהר דב בבית החולים רמב"ם. ערן גילווארג
"זה לא נושא פוליטי, זה נושא קיומי". נתניהו/ערן גילווארג

בהתייחסותו האחרונה לנושא אמש, הצהיר נתניהו כי הוא נחוש לנסוע לקונגרס ולשאת את נאומו בחודש הבא. דבריו, שנאמרו באוניברסיטת בר אילן, מגיעים על רקע הדיווחים שלפיהם הוא שקל לוותר על הנאום.

"בשעה שישנם מי שעוסקים בפרוטוקול או בפוליטיקה, הולך ומתגבש במינכן הסכם רע עם איראן אשר יסכן את קיומה של ישראל. חובתי לעשות הכל כדי למנוע אותו", הדגיש נתניהו. "לכן, אני נחוש לנסוע לוושינגטון ולהציג את עמדת ישראל בפני חברי הקונגרס והעם האמריקני. זה לא נושא פוליטי, זה נושא קיומי. כך אני מתייחס אליו".

נתניהו המשיך וטען כי "מיום הקמת המדינה ועד היום היו חילוקי דעות בנושאים מהותיים בין ישראל לבין ארצות הברית. היחסים נשארו איתנים. כך יהיה גם הפעם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully