וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לנוהל: מבקש מקלט בעל משפחה כלוא ב"חולות"

אחד הקריטריונים של רשות האוכלוסין לשחרור מחובת ההתייצבות במתקן הכליאה הוא היות מבקש המקלט נשוי. עם זאת, אף שג' התחתן כבר לפני שלושה חודשים ואשתו בהיריון, מסרבים לשחררו. "התנהלות לא אנושית"

הפגנת מבקשי המקלט במתקן הכליאה חולות, פברואר 2014. יותם רונן
מתקן השהייה "חולות"/יותם רונן

ג', מבקש מקלט בן 39 מאריתראה, כלוא במתקן השהייה "חולות" שבנגב זה יותר משנה אף שנישא לבת זוגו והיא נמצאת בחודש הרביעי להריונה. זאת בניגוד לנוהלי רשות האוכלוסין וההגירה, שלפיהם גברים נשואים אינם צריכים לשהות במתקן. פניות בנושא לרשות בבקשה לשחרור ג' נדחו על הסף.

ג' שוהה בישראל כשבע שנים. עם פתיחת מתקן "חולות" בינואר 2014, הוא היה בין הראשונים שקיבלו זימון ומאז הוא שוהה במקום. את בת זוגו, ת', הוא הכיר עוד באריתראה, אך מפגש מחודש בין השניים בישראל הוביל לחידוש הקשר, וזה הפך במהרה לקשר זוגי. "הכרנו באריתראה דרך המשפחות, אך רק כאן נפגשנו אצל מכר משותף ומשהו קרה", תיאר ג' בשיחה מחולות בעברית שוטפת. "היינו בני זוג במשך שלוש שנים וכשנכנסתי לחולות היינו בטוחים שבתוך זמן קצר אשתחרר ונינשא".

עם זאת, הזמן חלף ושחרור לא נראה באופק. רק בספטמבר, עם ביטול תיקון החוק למניעת הסתננות ועמה אחת משלוש ספירות יומיות במתקן, התאפשר לג' לצאת מהמתקן ליום שלם, ואז הצליחו בני הזוג לממש את תכנונם להינשא. "כל הזמן היינו בטוחים שהנה אני משתחרר, אך שוב ושוב התאכזבנו. קבענו מועד ראשון בכנסייה כי היינו בטוחים שאשתחרר עד אז, אך זה לא קרה ולא הצלחתי לצאת. על כן נישאנו בדצמבר. יצאתי, חתמתי על כל המסמכים בכנסייה ומיהרתי לחזור לכאן. לא היו מסיבות או חגיגות כי אין לנו כסף לזה". כשנשאל אם קיבל חופשה מיוחדת לרגל האירוע, הוא השיב בשלילה.

עוד על מתקן "חולות":
מהומה בדיון על "חוק המסתננים": "הכול הפך לאפריקה"
בגלל הקור ב"חולות": השוהים יוכלו לא להתייצב 3 ימים
קמפיין אינטרנט: "השמיעו את קולם של הפליטים"

"אחרי שהתינוק ייוולד נדבר"

במציאות הנוכחית, ג' פוגש את רעייתו במקרה הטוב פעם בשבועיים. אם הוא מקבל אישור מיוחד הוא יוצא מהמתקן ל-48 שעות, ואם מדובר ביציאה בין רישומים הוא נדרש לצאת בבוקר ולשוב למתקן עד 20:00. אחרי הנישואים פנה ג' לנציגי רשות האוכלוסין וההגירה במתקן, סיפר כי נישא וכי רעייתו בתחילת היריון וביקש להשתחרר. לדבריו, פקידי הרשות אמרו כי עליו להמתין ולשוב בהמשך כשההיריון יתקדם. תשובת נציגי הרשות תמוהה בהתחשב בעובדה שיש לה קריטריונים ברורים באשר למי לא יזומן למתקן או ישהה בו, ובהם קטינים, נשים, בני 60 ומעלה וגברים בעלי משפחות. על פי הגדרת הרשות, בעל משפחה מוגדר ככל גבר נשוי, ואין דרישה שיהיו לו ילדים.

לאחרונה פנתה ת' ללשכת רשות האוכלוסין וההגירה בבני ברק כדי לחדש את אשרתה, וביקשה גם לשחרר את בן זוגה על מנת שיסייע לה בתקופת הריונה. גם בקשה זו נענתה בשלילה. כמו כן, אם לא די בקביעה הנוגדת את נוהלי הרשות, היא סיפרה כי נענתה במילים קשות. "הם התנהגו בצורה קשה ופוגענית כשתחילה טענו שאני משקרת ואני בכלל לא בהיריון, אף שהצגתי להם מסמכים מהרופא", סיפרה ת'. "אחר כך הם טענו שלא ניתן לדעת אם הילד באמת של ג', אז הם לא משחררים אותו, ורק אחרי שייוולד הילד נערוך בדיקת אבהות, ואם יוכח שזה בנו הם ישקלו שחרור". ת', שנדהמה מהתנהגות הפקידים, עזבה את המקום כועסת ופגועה.

הפגנת מבקשי מקלט במתקן השהייה חולות. פייסבוק, צילום מסך
מחאת מבקשי המקלט ב"חולות" בדצמבר 2014/צילום מסך, פייסבוק

בעיה נוספת שעלולה להיווצר בשל הפרת נוהלי הרשות מצד פקידיה היא ברישום היילוד. אם ג' לא ישוחרר ולא יוכל לשהות עם רעייתו בעת הלידה, הוא לא יירשם כאבי הילד בתעודת הלידה שמנפיק בית החולים, מה שימנע ממנו להוכיח את אבהותו, ובדיקת רקמות להוכחת אבהות היא בדיקה יקרה מאוד שאין ביכולת הזוג לממן.

ג' החליט שלא לוותר והגיע בעצמו ללשכה בבני ברק בשבוע שעבר. "הם המשיכו לדבר באותה צורה וטענו שבטח הילד לא שלי. הם אמרו לי שרק אחרי שייוולד ויוכח שהוא שלי אוכל להגיע ו'נדבר'", תיאר ג'. "ההתנהגות שלהם כלפי מבקשי מקלט לא אנושית. אשתי גרה לבד, לא דוברת עברית והאנגלית שלה בסיסית בלבד, ואין מי שיסייע לה עם כל הנדרש בהיריון. אני נמצא בחולות תקופה ארוכה, ואין לי בעיה לחכות לאוגוסט, אז אני מסיים את הזמן שלי כאן, אבל מי יסייע לה בכל הזמן הזה? התסכול גדול עוד יותר כשאין עם מי לדבר".

רשות האוכלוסין: "אין סיבה לשחררו"

במוקד לפליטים ולמהגרים טוענים כי ההתנהלות במקרה זה אינה חריגה, אלא משקפת דפוס קבוע. "במהלך השנה האחרונה היינו עדים ללא מעט מקרים שבהם מבקשי מקלט הוחזקו ב'חולות' בניגוד לקריטריונים, וכמעט אף פעם לא הצליחו לקבל מענה ראוי ממשרד הפנים", סיפרו במוקד. "במקום זאת, הם נאלצו לעבור מסכת טרטורים מייגעת, שכללה לעתים גם יחס משפיל ומבזה כפי שמתואר במקרה זה. אנו קוראים למשרד הפנים לספק מענה הוגן לפניות המוחזקים ללא התעמרות בירוקרטית, ולשחרר ללא דיחוי את כל מי שלא אמור להיות מוחזק במתקן על פי הקריטריונים שהוא עצמו קבע".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "ג' נמצא במרכז השהייה מינואר 2014 ולא טען בשום שלב לזוגיות. לפני כחודש הוא טען לפתע לזוגיות ואמר כי נישא לאחרונה – כלומר הזוגיות הגיעה לאחר כניסתו לחולות, כך שאין סיבה לשחררו. אם יהיה נתון חדש – נבחן את הנושא בהתאם".

(עדכון ראשון: 17:41)

לפניות לכתבת: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully