וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש לפיגוע בפריז: "היהודים יעזבו, השאלה היא מתי"

8.2.2015 / 21:11

30 ימים עברו מאז רציחתם של ארבעת בני הערובה במרכול הכשר במזרח הבירה הצרפתית, והשכונה שהייתה מודל לדו-קיום אירופי אינה בטוחה עוד. יהודים רבים מתכוננים להגר: "היו לנו חיים ממש טובים כאן - עד היום". נתניהו: "יהודים צריכים לעלות"

צילום: עומר מירון, עריכה: טל רזניק

הקהילה היהודית בצרפת מציינת היום (ראשון) 30 ימים לפיגוע במרכול היהודי במזרח פריז, ובצל הכאב המר על מותם של ארבעה חברי הקהילה, יותר ויותר יהודים רואים את עתידם במדינה אחרת. "השאלה היא אינה אם הם יעזבו או לא, אלא היא הפכה למתי הם יעזבו", טען בשיחה עם העיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" אלן אסולין, נשיא המרכז הקהילתי היהודי של סן מנדה, השכונה המזרחית של הבירה הצרפתית, שבה אירע הפיגוע.

עבור ג'ניפר סבג, תושבת סן מנדה בת 30, התשובה ברורה. יחד עם בן זוגה ושלושת בניהם, תוך כמה חודשים היא תעבור לישראל. "תמיד אמרתי לכולם שכאן אנחנו מאוד מוגנים, זה כמו כפר קטן", סיפרה סבג, שמשפחתה היגרה ממרוקו ומתוניסיה לפני עשרות שנים, בשל אנטישמיות. לדבריה, "הם באו כי צרפת הייתה מדינה נהדרת. הם הקריבו כל מיני דברים, והיו לנו חיים ממש טובים כאן – עד היום".

עוד בוואלה! חדשות:
"זה המקום ליהודים": עשרות צרפתים עלו ארצה אחרי הפיגוע
חיילים בבלגיה, כוננות בבריטניה: חשש מטרור נגד יהודי אירופה
פרשנות | הצרפתים והמוסלמים בצומת דרכים: התמודדות עם אתגרים חדשים-ישנים

חיילים ברחובות פריז, במסגרת תגבור האבטחה על מוסדות יהודיים ואיסלאמיים בעיר. AP
"זה יותר מלחיץ מאשר נוסך תחושת ביטחון"/AP

כעת, יהודי סן מנדה נמלטים ממה שהיה עבור הוריהם הארץ המובטחת. נוכחות החיילים והשומרים מורגשת ברחובות, ובכניסות לבתי הכנסת ולמרכזי הקניות. למרות שהממשלה הצרפתית עושה כל שביכולתם כדי למנוע את עזיבתם, הדאגה נותרת בעינה. "זה יותר מלחיץ מאשר נוסך תחושת ביטחון", הבהירה סבג. היא הודתה כי בעבר בן זוגה והיא שקלו להגר מסיבות כלכליות, אולם המתקפה על "היפר כשר" הבהירה להם כי הם אינם יכולים לחכות עוד.

בפריז יודעים היטב – עזיבת היהודים מסן מנדה עלולה לסתום את הגולל על התקווה לדו-קיום אירופי. כשליש מתושבי השכונה הם יהודים, והם חיו בשלווה לצד שכניהם הנוצרים והמוסלמים. ראש עיריית סן מנדה, פטריק בודואן, הבהיר כי היהודים "שייכים למדינה הזאת. צרפת זקוקה להם". בניגוד לנתונים בצרפת כולה, האוכלוסייה היהודית בסן מנדה גדולה מזו המוסלמית, ועד ל-9 בינואר, הם סברו כי האיסלאם הקיצוני אינו מאיים עליהם.

שיחת היום של עוברי האורח במתחם הקניות בסן מנדה מתרכזת סביב הגירה – לישראל, או למדינות אחרת. "בעלי מוכן, אך אני עוד לא", אמרה אישה צעירה שהגיעה לקצבייה הסמוכה ל"היפר כשר", שנותר סגור. לדבריה, "הייתי בתל אביב ביולי, וראיתי רקטות עפות לים. לא הייתי מרגישה בטוחה גם שם".

שוטר מניח פרחים בזירת הפיגוע במרכול "היפר כשר" בפריז, ינואר 2014. GettyImages
שוטר מניח פרחים בזירת הפיגוע ב"היפר כשר"/GettyImages

הקצב, אהרון סולטאן, בן 20, סיפר: "הוריי עזבו את תוניסיה במלחמת יום כיפור. אמי אמרה לי שהם נמלטו לצרפת כשהערבים היו בדלת, מוכנים להרוג אותם". כעת, גם סולטאן וארוסתו מתכוננים להגר, אולם הוריו מתנגדים. "שאלתי את אמא שלי, 'שנחכה לאותו הדבר כאן? עד שהערבים יהיו בפתח הדלת?'". לדבריו, "קשה לעזוב, אבל אנחנו לא מרגישים בטוחים. אין לנו ברירה".

כחצי מיליון יהודים מתגוררים כיום בצרפת, וארגונים המנטרים אחר פשעי שנאה במדינה מדווחים על עלייה מדאיגה בתקריות על רקע גזעני נגד יהודים, כמו גם נגד מוסלמים. עבור יהודים רבים במדינה, הפיגוע בבית הספר "אוצר התורה" בעיר טולוז בשנת 2012, שבו נהרגו מורה ושלושה תלמידים, הייתה נקודת מפנה ביחסיהם עם צרפת.

נתניהו: "האם המצב באירופה ילך וישתנה לטובה?"

בתוך כך, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נשא היום דברים בכנס של דוברי צרפתית, שנערך במלון "גני ירושלים" בבירה, לציון 30 יום לפיגוע. במהלך הכנס, חזר נתניהו על קריאתו ליהודים לעלות לישראל. "הקהילה של יהודי צרפת השתלבה באופן מופתי בארץ ישראל ואני מצפה לראות עליה מסיבית מצרפת, מאירופה ומחלקים אחרים של העולם", אמר. "כי יש לנו מדינה מתפתחת ומשגשגת שזקוקה לכישרונות האלו, וגם כי יש גל של אנטישמיות".

לדבריו, "ארבעת הנרצחים במרכול, כמו קודם לכן בטולוז ובבריסל, נרצחו אך ורק כי היו יהודים. זה חלק מהמערכה שמנהל הטרור של האסלאם הקיצוני נגד כל היהודים ונגד כל בני התרבות". נתניהו המשיך ואמר כי הממשלות בעולם אמנם מנסות לספק הגנה ליהודים, אך המצב לא צפוי להשתנות.

"הממשלות רוצות להגן על היהודים, אבל האם המצב באירופה ילך וישתנה לטובה? האם צפויה להיות תפנית חיובית או שהמצב יתדרדר? כראש ממשלת ישראל, כשאני מסתכל באופן אובייקטיבי על הכוחות הפועלים באירופה, אלו כוחות שלא קשורים לממשלה. אלו כוחות א-תרבותיים", אמר. "רק פה אנו מסוגלים להגן על עצמנו כקולקטיב. לא הרצל ולא ראשי הציונות חשבו שהאנטישמיות תעלם אם נקים את מדינת היהודים, אך הוא חשב שאם הם יתקבצו ויחזרו למולדתם הם ישיבו להם את הכוח להתנגד למבקשי נפשם".

על פי נתוני הסוכנות היהודית, כ-2,000 יהודים בממוצע עלו לישראל בכל שנה עד 2013, אז עמד מספרם על כ-3,400. אולם במהלך השנה האחרונה, הנתון קפץ ליותר מ-7,000. כך, לראשונה, יותר מאחוז אחד מאוכלוסייתה היהודית של מדינה מערבית היגר לישראל. דובר הסוכנות היהודית, אבי מאיר, טען כי מאז המתקפה ב"היפר כשר", מספרן של שיחות הטלפון שהגיעו ללשכה הפריזאית של הסוכנות היהודית שולש. על פי התחזיות, 15 אלף יהודים יעברו לישראל בשנה הקרובה.

"אני רוצה ללכת לבית כנסת עם כיפה גלויה על הראש ולא להוריד אותה"

לאחר שיהודי צרפת ציינו בבתי הכנסת ברחבי המדינה את יום ה-30 לרצח, אלפי יהודים הגיעו מיד לאחר מכן ליריד העלייה לנגב ולגליל שהתקיים בפריז במשך יומיים, והוכיחו כי חששם לא חלף. "הבת שלי כבר גרה בתל אביב ומתגייסת עוד מעט לצה"ל. אשתי מאוד רוצה לעלות לארץ", סיפר דוד בן אבו, יהודי המתגורר בפריז, שהגיע ליריד העלייה שארגן המשרד לפיתוח הנגב והגליל. "מה שקרה לפני חודש עדיין מורגש, אבל לא רק בקרב היהודים, אלא אצל כל הצרפתים. אני רוצה ללכת לבית כנסת עם כיפה גלויה על הראש ולא להוריד אותה".

"הייתי רוצה לגור ברמת הגולן ולהתעסק עם יין, זה החלום שלי", הוסיף בן אבו. "לכן באתי לכאן לשמוע על האפשרויות לעשות עלייה בקרוב. גם ככה כל שלושה חודשים אני בארץ".

גם שאנה בן אבו, המתגוררת בפריז, הגיעה היום ליריד העלייה וסיפרה: "אנחנו מאוד רוצים לעלות לישראל. באתי ליריד כדי לשמוע על ההטבות לעולים החדשים וגם כדי לרשום את הילדים שלי ללימודים בישראל" לדבריהף "המשפחה כבר מוכנה ובאנו היום לשמוע מה האפשרויות העומדות בפנינו. אנחנו לא מפחדים אבל מה שקרה בהחלט לא נעים, והגיע הזמן להגיע לארץ ישראל".

את יריד העלייה לנגב ולגליל יזם השר סילבן שלום, שנחת ביום חמישי האחרון בפריז, בראש משלחת של ראשי ערים ומועצות מהנגב ומהגליל. ביום שישי הוא נפגש עם נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי והודה לו על תמיכתו בקהילה היהודית. למחרת פקד שלום יחד עם אנשי משרדו את יריד העלייה, שננעל הערב.

לצד ההטבות המגיעות לעולים מצרפת הציגו ראשי הרשויות בפני באי היריד את אפשרויות הדיור והחינוך שיישוביהם יכולים להציע להם. "אני נרגש להיות כאן ולראות את העוצמה ואת אהבת ישראל שיש בקהילה היהודית כאן", אמר השר שלום. "אמרתי לראשי הקהילה שליהודים יש זכות לחיות בביטחון בכל מקום בעולם, אבל אם יש מביניהם כאלה שהחליטו לעזוב את צרפת, אני רוצה שהם יגיעו לישראל, שהיא הארץ הבטוחה ביותר עבור היהודים".

לפניות לכתבת: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully