וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפיכה בתימן הושלמה: המורדים השיעים פיזרו את הפרלמנט

6.2.2015 / 18:26

החות'ים, הנתמכים על ידי איראן, הודיעו על הקמת מועצת נשיאות זמנית, שבה יכהנו חמישה אנשים שינהלו את ענייני המדינה למשך השנתיים הקרובות. ההכרזה הגיעה לאחר שבחודש שעבר השתלטו על הבירה

הפגנת תמיכה במורדים החות'ים בצנעא, בירת תימן, 03 בפברואר 2015. רויטרס
תומכי המורדים השיעים בהפגנה בצנעא, השבוע/רויטרס

המורדים השיעים בתימן הודיעו היום (שישי) על פיזור הפרלמנט במדינה ועל הקמת אסיפת מעבר זמנית. האסיפה תבחר חמישה אנשים שיכהנו במועצת הנשיאות הזמנית שתנהל את ענייני המדינה. בכך, למעשה, השתלטו החות'ים, הנתמכים על ידי איראן, על המדינה. בחודש שעבר הם השתלטו על ארמון הנשיאות ועל מוסדות השלטון בבירה צנעא וכלאו את הנשיא עבד רבו מנסור האדי בביתו הפרטי עד שנאלץ להתפטר.

בהצהרה שנמסרה בארמון הנשיאות בבירה ושודרה בטלוויזיה, החות'ים אמרו כי הם מקימים מועצת נשיאות בת חמישה חברים, שתחליף את הנשיא האדי ותשלוט בשנתיים הקרובות. כמו כן, בהצהרה, שהוקראה על ידי גורם לא מזוהה בארגון השיעי, נמסר כי ה"וועדה המהפכנית" תהיה אחראית ליצירת פרלמנט שבו יכהנו 551 חברים. הוועדה היא הזרוע הביטחונית והמודיעינית של המורדים שאותה מנהיג מוחמד עלי אל-חות'י, קרוב משפחתו של המנהיג עבד אל-מלכ אל-חות'י. "זאת ההתחלה של עידן חדש שייקח את תימן לחוף מבטחים", נמסר בהצהרה.

לקריאה נוספת על המשבר בתימן
המשבר בתימן: הנשיא וראש הממשלה התפטרו מתפקידם
תימן: הנשיא חתם על הסכם עם המורדים השיעים
מנהיג המורדים בתימן: "הנשיא שיתף פעולה עם אל-קאעדה"

בהכרזה לא נקבע לוח זמנים לקיומן של בחירות חדשות ולא נמסר מידע לגבי עתידו של הנשיא המודח האדי. החות'ים האשימו את הפלגים במדינה בכך שלא עמדו באולטימטום שהציבו להם עד יום רביעי, אז היו אמורים להסכים להקמת קואליציה רחבה. השיחות התקיימו בחסות האו"ם, אך כאמור, לא הובילו לפתרון למשבר.

ההתפתחות האחרונה עלולה לגרום למדינה הענייה להיקלע למשבר עמוק עוד יותר ולהידרדר למלחמת אזרחים כוללת בין המורדים השיעים לשבטים הסונים והבדלנים בדרום המדינה. כמו כן, המצב עלול לשחק לידיו של ארגון אל-קאעדה, ששלוחתו המסוכנת ביותר פועלת בדרום המדינה, ולפגוע בפעילות של ארצות נגדו. על אף שוושינגטון המשיכה בהפעלת המל"טים נגד חמושי הארגון גם לאחר הדחת הנשיא, האפשרות של אנרכיה במדינה הערבית עלולה לסכן פעילות זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully