וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג המורדים בתימן: "הנשיא שיתף פעולה עם אל-קאעדה"

21.1.2015 / 0:21

עבד אל-מלכ אל-חות'י, מנהיג החות'ים שהשתלטו על ארמון הנשיאות בבירה, הצהיר כי ארגונו "יעשה הכל כדי להגן על השלום במדינה. אף אחד לא יעמוד בדרכינו". על פי כמה דיווחים, אחיו של הנשיא נחטף

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

מנהיג המורדים השיעים בתימן, עבד אל-מלכ אל-חות'י, האשים אמש (שלישי) את הנשיא עבד רבו מנצור האדי בשחיתות ובשיתוף פעולה עם ארגון אל-קאעדה בחצי ערב, שכבש חלקים מדרום המדינה. אתמול השתלטו הלוחמים החות'ים על ארמון הנשיאות בבירה צנעא והפציצו את ביתו הפרטי של האדי.

במקביל, על פי כמה דיווחים, החות'ים חטפו את סאלם האדי, אחיו של הנשיא. עם זאת, יועץ של הנשיא האדי טען כי לא הייתה הפיכה במדינה וכי הנשיא יכנס מחר ישיבת ממשלה.

מורדים חות'ים עומדים בסמוך לעמדת שמירה המשקיפה על ארמון הנשיאות בצנעא, שאותו כבשו, 20 בינואר 2015. רויטרס
מורדים חות'ים בסמוך לעמדת שמירה המשקיפה על ארמון הנשיאות בצנעא, אתמול/רויטרס

אל חות'י, שמסר את הדברים בנאום ששודר בטלוויזיה, הצהיר כי כל האפשרויות נותרו פתוחות בפני המיליציה הנתמכת על ידי איראן. אל-חות'י הציב ארבעה תנאים לסיום המשבר, בהם ביטול הסעיף בטיוטת החוקה החדשה שמחלק את המדינה לשישה מחוזות פדרליים - לדברי אל-חות'י, הסעיף נכפה על המדינה מבחוץ.

"כל האפשרויות נותרו פתוחות", הבהיר אל-חות'י. "אנחנו ננקוט כל צעד אפשרי כדי להגן על השלום ועל ההסכם שנחתם בין הצדדים". בהסכם שנחתם בין החות'ים לבין הנשיא בחודש ספטמבר הקודם, אז כבשו המורדים את הבירה, נקבע כי הם יזכו לייצוג גדול יותר במדינה הסונית, אך לטענתם ההסכם לא יושם. "אף אחד – לא הנשיא או כל אחד אחר – יעמוד בדרכינו אם הם ינסו לקשור קשר נגד המדינה הזאת", הזהיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
לוחם במשמר הנשיאות בתימן חוסם את הדרך לארמון הנשיאות בבירה צנעא, 20 בינואר 2015. רויטרס
רכב משוריין של המשמר הנשיאותי בתימן חוסם את הדרך לארמון הנשיאות בצנעא, אתמול/רויטרס

אמש גינתה מועצת הביטחון של האו"ם את המתקפה של החות'ים והביעה תמיכה מלאה בנשיא האדי. בהצהרה שהתקבלה פה אחד על ידי 15 חברות המועצה נמסר כי "האדי הוא הסמכות הלגיטימית" וכי כל הצדדים בתימן "צריכים לעמוד לצד הנשיא, ראש הממשלה והממשלה כדי לסייע למדינה להמשיך ולצעוד בדרך היציבות והביטחון".

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, התייחס מוקדם יותר לעימותים וקרא להפסקת התקיפות ולשיקום מידי של המקום. "המזכ"ל מודאג מאוד מהידרדרות המצב בתימן", נמסר בהודעת לשכת העיתונות של האו"ם. "הוא מגנה את הלחימה בין החות'ים לבין צבא תימן ועובדי המשמר הנשיאותי".

לוחם חות'י מחוץ לארמון הנשיאות בבירת תימן, צנעא, ינואר 2015. רויטרס
מורד חות'י מחוץ לארמון הנשיאות בצנעא, אתמול/רויטרס

כאמור, בשעות הצהריים נכנסו הח'ות'ים לארמון הנשיאות בתום חילופי אש עם כוחות משמר הנשיאות במקום. ברשת אל-ערביה דווח כי עשרות מורדים נהרגו במהלך הקרבות.

כמו כן, המורדים הפציצו את ביתו הפרטי של הנשיא, שלא מתגורר בארמון. במהלך חילופי האש במקום נהרגו שני אנשים. עם זאת, בכיר מקרב החו'תים טען כי לא הייתה כוונה לפגוע בנשיא האדי או בביתו. "אנסראללה לא התכוון לפגוע בנשיא האדי או בביתו", הצהיר מוחמד אל-בוחייתי, שהשתמש בשמם הרשמי של המורדים.

שלשום כיתרו החות'ים את הארמון וירו לעבר שיירתו של ראש הממשלה, חאלד באהא, אך איש לא נפגע. במהלך העימותים אתמול נהרגו לפחות תשעה בני אדם ונפצעו עשרות. לקראת סוף היום הושגה הפסקת אש בין הצדדים, אך היום, כאמור, החדשה הלחימה.

(עדכון ראשון: 21:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully