וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת פשרה: טהראן תשמור על מרבית היכולות הגרעיניות

3.2.2015 / 23:34

גורמים דיפלומטיים מסרו כי פשרה מסתמנת במגעים הבילטראליים בין איראן לארצות הברית. ככל הנראה, איראן תידרש לצמצם את תפוקת הצנטריפוגות שברשותה, אולם לא תקטין את מספרן. בהמשך השבוע - סבב שיחות נוסף

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
מתקן העשרת האורניום בנתנז/AP, Vahid Salemi

לקראת פריצת דרך בשיחות הגרעין? ארצות הברית ואיראן דנות בפשרה שתאפשר לאיראן לשמור על מרבית הטכנולוגיות להעשרת אורניום שברשותה, אך תצמצמם את יכולתה להפיק נשק גרעיני - כך מסרו היום (שלישי) גורמים דיפלומטיים המעורים בפרטי השיחות בין הצדדים. עם זאת, הבהירו הגורמים כי אין ערבות לכך שהצעת הפשרה תבשיל לכדי הסכם.

בהמשך השבוע, ייפגשו נציגי איראן ושש המעצמות – ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, צרפת, סין ורוסיה – להמשך השיחות, במטרה להגיע להסכם קבע בנוגע לתכנית הגרעין של טהראן. הפשרה מגיעה על רקע סירובה של איראן להיענות לדרישות האמריקניות לצמצום משמעותי במספר הסרכזות (צנטריפוגות) שבמתקני העשרת האורניום שלה.

עוד בוואלה! חדשות:
בניגוד לעמדת נתניהו: המוסד מזהיר את וושינגטון מסנקציות על איראן
הכלכלה האיראנית תקועה: הנשיא רוחאני פונה למשאל עם
מתקרבות להסכם גרעין: התקדמות בשיחות בין איראן למעצמות

נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, ינואר 2015. AP
נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, בחודש שעבר/AP

על פי הפרטים שנחשפו, איראן תורשה להמשיך להפעיל את רוב הסרכזות שברשותה, אשר מספרן מוערך בכעשר אלף, אולם היא תידרש לתכנת אותן מחדש, כך שיפיקו כמות קטנה של אורניום. עם זאת, מומחים רבים מזהירים כי צמצום יעילות הצנטריפוגות הוא צעד שניתן להפכו בקלות ביחס להפחתת מספר הצנטריפוגות הקיימות.

אחד הגורמים הדיפלומטיים הוסיף כי ההסכם עשוי לכלול הגבלות נוספות, שיסייעו לקבוע בכל שלב את מצבה של תכנית הגרעין האיראנית. בין היתר, טהראן תוכל לאחסן רק כמות מסוימת של גז אורניום, בהתאם למספר הצנטריפוגות שברשותה. גז אורניום הוא החומר שמועבר לצנטריפוגות בתחילת תהליך ההעשרה. כמו כן, איראן תתחייב לייצא את מרבית האורניום המועשר שהיא מפיקה, כך שלא תיוותר בידה כמות המספיקה לייצור פצצה.

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית ג'ן סאקי אישרה כי מתקיימים מגעים, המתמקדים בצמצום הדרכים השונות שבהן איראן עלולה להגיע לפצצה גרעינית. "ישנם חלקים רבים של הפאזל שאנחנו צריכים עוד להרכיב", אמרה, וציינה בין היתר את מספר הצנטריפוגות ואת אופן פעילותן הסופי.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
היום האחרון של שיחות הגרעין עם איראן – וינה, 24 בנובמבר 2014. AP
נציגי איראן והמעצמות בסבב השיחות האחרון בווינה, נובמבר/AP

בשנה שעברה איראן הציעה הצעה דומה, לפיה היא תצמצם את תפוקת הצנטריפוגות אם יותר לה להמשיך להפעיל את מרביתן. אולם הצעה זו נדחתה בזמנו על ידי המעצמות. הלחץ שמורגש עם התקרבות תאריך היעד לסיום השיחות, לאחר שזה נדחה כבר פעמיים, עשוי להביא את נציגי המעצמות, כמו גם את הנציגים האיראניים, להתפשר בסוגיות שסירבו לזוז מעמדתם בנוגע להם בעבר.

הצדדים קבעו כי הסכם מסגרת ייחתם עד סוף חודש מרץ, והסכם קבע סופי - עד ה-30 ביוני. למרות מעורבות צדדים רבים בשיחות, ברור לכל כי וושינגטון וטהראן עומדות במרכז המגעים, והן אלו שיפסידו הכי הרבה מכישלון השיחות - או ירוויחו הכי הרבה אם ייחתם הסכם לבסוף. בהתאם, מגעים בילטראליים רבים מתנהלים בין ארצות הברית לוושינגטון, לצד סבבי השיחות הרשמיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully