וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקרבות להסכם גרעין: התקדמות בשיחות בין איראן למעצמות

3.1.2015 / 0:05

דיפלומטים המעורים בשיחות מסרו כי אף שנשארו פערים בין הצדדים, וושינגטון וטהראן הצליחו לגבש רשימת נקודות שעליהן הן יכולות להסכים, ובהן העברת כמות גדולה של אורניום מועשר לרוסיה

ג'ון קרי, מוחמד ג'וואד זריף וקתרין אשטון – שיחות הגרעין, וינה – 20 בנובמבר 2014. רויטרס
שרי החוץ של ארה"ב ואיראן לוחצים ידיים לצד שרת החוץ לשעבר של האיחוד האירופי, בשיחות הגרעין בווינה בנובמבר/רויטרס

איראן וארצות הברית הסכימו באופן לא מחייב על נוסחה שבוושינגטון מקווים שתצמצם את יכולותיה של טהראן לפתח נשק גרעיני. שני דיפלומטים המעורים בפרטים מסרו אתמול(שישי) לסוכנות הידיעות אי-פי כי כחלק מההסכם, תעביר איראן חלק ניכר מהרכיבים הדרושים לפיתוח נשק גרעיני לרוסיה. הצדדים מקווים להגיע להסכם ראשוני עד מרץ 2015 ולהסכם סופי עד סוף יוני.

על פי הדיפלומטים, בסבב השיחות של דצמבר הצליחו צוותי המשא ומתן לראשונה לגבש רשימה של נקודות בעלות פוטנציאל להסכמה וגישות שונות לנקודות שעדיין נתונות במחלוקת. לדבריהם, עדיין נותרו פערים בין הצדדים לקראת סבב השיחות הבא, הצפוי להיפתח ב-15 בינואר בז'נבה. עם זאת, לטענתם, גם הסכמה על יצירת רשימת משימות להמשך הייתה קשה מאוד בעבר בשל פערי העמדות בין הצדדים.

דיווח: אירן השלימה התקנת הצנטריפוגות בפורדו. רויטרס
נותר במחלוקת. מתקן ההעשרה התת-קרקעי בפורדו/רויטרס

הדיפלומטים מסרו הצדדים עדיין מנהלים ויכוח בנוגע לכמות האורניום המועשר שאיראן רשאית להשאיר בשטחה, אך לדבריהם, הרשימה שהתגבשה מדברת על סילוק כמות נרחבת של החומר מהמדינה. נקודה נוספת שנותרה במחלוקת היא היקף ההעשרה העתידי של איראן: ארצות הברית מתעקשת כי הוא יצומצם בחצי, ואילו טהראן מוכנה להתחייב רק לצמצום של 20%. עוד מתווכחים הצדדים בנוגע לגורלם של מתקן ההעשרה התת-קרקעי בפורדו וכור המים הכבדים באראק. ארצות הברית וחמש המעצמות הנוספות המעורבות בשיחות עם איראן דורשות להסב את המתקנים לשימושים פחות מועדים לפיתוח נשק גרעיני.

לקריאה נוספת:
איראן: הפיוס בין ארה"ב לקובה – הוכחה לכישלון הסנקציות
גורמים בממשל ארה"ב: השגנו מאיראן ויתורים משמעותיים
אחרי הארכת שיחות הגרעין: אובמה צפוי להיתקל בקשיים מבית

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
נשיא ארה"ב ברק אובמה מודיע על חידוש היחסים עם קובה, 17 בדצמבר 2014. רויטרס
אינו שולל חידוש היחסים הדיפלומטיים עם איראן בעתיד. אובמה/רויטרס

מוקדם יותר השבוע אמר נשיא ארצות הברית ברק אובמה כי הוא אינו שולל חידוש היחסים הדיפלומטיים עם איראן בעתיד. "אני לעולם לא אומר 'לעולם לא', אבל אני חושב שזה צריך לקרות בשלבים", אמר אובמה בריאיון לתחנת הרדיו האמריקנית NPR. לדבריו, הגעה להסכם גרעין "תהווה בסיס לניסיון שיפור היחסים, עם הזמן".

הנשיא הוסיף כי איראן עשויה להיות "מעצמה אזורית מוצלחת מאוד", אם תגיע טהראן לפשרה בשיחות עם נציגי שש המעצמות, לקראת הגעה להסכם קבע. "יש להם סיכוי לתקן את יחסיהם עם העולם. יש באיראן כישרון עצום, משאבים ותחכום. אם היא תציית לנורמות הבינלאומיות ולחוק הבינלאומי – זה יהיה טוב לכולם", אמר הנשיא.

אף שסגן הנשיא ג'ו ביידן אמר בתחילת החודש כי יש "סיכוי קלוש" להגעה להסכם קבע לאחר שנכשלו מאמצי הצדדים להגיע לפשרה עד לתאריך היעד המקורי, אובמה הבהיר כי לראייתו, הסכם כזה אפשרי. הוא הדגיש כי הוא מכיר ב"דאגות הביטחוניות הלגיטימיות" של הרפובליקה האיסלאמית, "לאחר שסבלה ממלחמה נוראה עם עיראק", בשנות ה-80. עם זאת, מתח הנשיא ביקורת קשה כלפי "ההרפתקנות" של איראן, וכלפי תמיכתה בארגונים כמו חיזבאללה, והאיומים שכוונו נגד ישראל.

(עדכון ראשון: 22:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully