וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים בממשל ארה"ב: השגנו מאיראן ויתורים משמעותיים

6.12.2014 / 0:11

ממסמך שהגיע לידי סוכנות הידיעות אי-פי עולה כי האיראנים הסכימו, בין היתר, לנטרל חלק מהאורניום המועשר שלהם ולאפשר ביקורי פתע במתקניהם. זאת בתמורה להארכת המשא ומתן עד יולי

ג'ון קרי ומוחמד ג'וואד זריף שר החוץ האיראני. נובמבר 2013. רויטרס
פועלים להארכת השיחות. שרי החוץ של ארה"ב ואיראן, קרי וזריף/רויטרס

הממשל האמריקני טוען כי הצליח להשיג מאיראן ויתורים משמעותיים בתמורה להארכת שיחות הגרעין. ממסמך הסוקר את התנאים שלהם, שהגיע לידי סוכנות הידיעות אי-פי, עולה כי איראן הסכימה, בין היתר, לנטרל חלק ניכר ממאגר האורניום שלה ולאפשר בדיקות פתע של פקחים במתקניה. זאת כחלק מהסכם להאריך את המגעים בין איראן למעצמות בשבעה חודשים.

על פי הדיווח בסוכנות הידיעות, הצדדים הסכימו על התנאים הללו ב-24 בנובמבר, עם פקיעת תאריך היעד ללא הסכם. גורמים רשמיים בממשל החלו להציג את המסמך למחוקקים אמריקנים בניסיון לשכנע אותם לתמוך בהארכת השיחות עם איראן והקפאת התכנית להטיל עליה סנקציות כלכליות נוספות. לא ברור לפי שעה אם המשטר באיראן יקבל על עצמו את התנאים שלהם הסכימו נציגיהם למשא ומתן.

עוד על שיחות הגרעין:
אחרי הארכת שיחות הגרעין: אובמה צפוי להיתקל בקשיים מבית
קרי בשיחות הגרעין: "לא נישאר בשולחן המו"מ לעד"
פרשנות | הסכם הגרעין משקם את הכבוד האיראני האבוד

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
מוכנים לאפשר ביקורי פתע. מתקן להעשרת אורניום באיראן/AP, Vahid Salemi

על פי הגורמים האמריקניים, איראן מוכנה להחמיר את המגבלות על פיתוח טכנולוגיה חדשה להעשרת אורניום, ולהמיר 35 קילוגרמים של תחמוצת אורניום שהועשר לרמות גבוהות לדלק – פעולה שתהפוך את החומר ללא יעיל לשם פיתוח נשק גרעיני. עוד טוענים בממשל כי איראן תאפשר לפקחים גישה נרחבת למתקנים שבהם מייצרים צנטריפוגות ותתיר לאנשי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית להכפיל את מספר הביקורים שלהם לאתרים ואף להגיע לבצע בדיקות ללא הודעה מוקדמת.

טרם ברור כיצד יגיבו חברי הקונגרס על התנאים המוצגים להם, שכן רבים מהם סבורים שארצות הברית ועמיתותיה כבר עשו ויתורים נרחבים מדי ביחס לצעדים המעטים שביצעה איראן לפירוק תכנית הגרעין שלה. מחוקקים דמוקרטים ורפובליקנים כאחד מאיימים להטיל על הרפובליקה האיסלאמית סנקציות נוספות וההצבעה על סבב הסנקציות הקודם זכה לרוב מוחץ. הנשיא ברק אובמה איים כי יטיל וטו על סנקציות נוספות כל עוד המגעים מתנהלים.

בתחילת השבוע, מסר גורם דיפלומטי המעורה בפרטי שיחות הגרעין כי איראן תמיר את מרבית האורניום המועשר לרמה גבוהה שברשותה לדלק גרעיני, המשמש להפעלת כורים, במסגרת הסכם הביניים עם המעצמות - ארצות הברית, סין, רוסיה, צרפת, גרמניה ובריטניה. בכך, החומר יהפוך לא מתאים לשימוש בבניית פצצות אטום. טרם התקבל לכך אישור רשמי, אולם צעד כזה עשוי לרמוז על התקדמות במגעים, על רקע הארכת השיחות.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי הבהיר בחודש שעבר כי הוא אינו מתנגד להארכת שיחות הגרעין עם שש המעצמות. חמינאי כתב באתר האינטרנט הרשמי שלו כי "מאותה סיבה שלא התנגדתי למשא ומתן, כך אינני מתנגד להארכתו". חמינאי הוסיף כי "ארה"ב, ולא איראן, תפסיד מכישלון השיחות". בתוך כך, האיחוד האירופי החליט באופן רשמי להאריך את הקפאתן של סנקציות מסוימות שהוטלו על איראן עד ל-30 ביוני 2015, המועד החדש לסיום השיחות. הסנקציות שהקפאתן הוארכה כוללות הגבלות שנקבעו בשנת 2012 על ייצוא נפט, סחר בזהב והגבלות נוספות.

(עדכון ראשון: 22:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully