וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלה האיראנית תקועה: הנשיא רוחאני פונה למשאל עם

בנאום שנשא בטהראן, טען רוחאני כי הממשלה טיפלה במצב הכלכלי הקשה, אולם "יש בעיות שרק דיון ציבורי יכול לתקן". לדבריו, "הניסיון המדיני שלנו הוכיח כי למדינה מבודדת לא יכולה להיות צמיחה כלכלית"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
רוחאני, אתמול/מערכת וואלה, צילום מסך

נשיא איראן חסן רוחאני הודיע אתמול (ראשון) על כוונתו לערוך משאל עם בנוגע לרפורמות כלכליות במדינה. בנאום שנשא בכנס כלכלי בבירה טהראן, טען רוחאני כי הממשלה בראשותו אמנם מטפלת בבעיות הכלכליות, החברתיות והפוליטיות של איראן, אולם "יש בעיות שרק דיון ציבורי יכול לתקן".

רוחאני לא התייחס באופן מפורש להשפעת הסנקציות שהוטלו על איראן בשל פעילותה הגרעינית, אך הבהיר: "הניסיון המדיני שלנו הוכיח כי למדינה מבודדת לא יכולה להיות צמיחה כלכלית". לדבריו, הוא "מעוניין אחת ולתמיד ללכת ולשאול את העם בנושאים בעלי חשיבות עצומה עבור כולם".

עוד בוואלה! חדשות:
שיחות הגרעין: איראן מכחישה התקדמות עם המעצמות
הפגנה נדירה באיראן: "לא לכפייה אלימה של חיג'אב"
פרשנות | הסכם הגרעין משקם את הכבוד האיראני האבוד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
המשתתפים בכנס, אתמול/מערכת וואלה, צילום מסך

את עיקר דבריו ייחד הנשיא לסוגיית המונופולים השולטים בכלכלת המדינה. "הכלכלה לא יכולה להתקדם כשקיימים בה מונופולים, זה לא הגיוני", אמר רוחאני. הוא התייחס גם לקשרי הון-שלטון בטהראן, והבהיר כי לבעלי ההון יש השפעה על הפוליטיקה האיראנית. לטענתו, הכלכלה "תקועה מטעמי שחיתות וקבלת שוחד".

"על שולחן המשא ומתן, לא אנחנו ולא הם מדברים על העקרונות של איראן", הצהיר רוחאני בהתייחסות לשיחות הגרעין עם שש המעצמות. "השיח בעולם היום הוא על אינטרסים, וכל מדינה שומרת על האינטרסים שלה. השיחות בינינו נועדו בסך הכול ליצור גשר. כיצד הגשר יראה והיכן הוא מתחבר - זה ייקבע במשא ומתן".

במסגרת הסכם הביניים עם המעצמות – ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, צרפת, רוסיה וסין – שנחתם בנובמבר 2013, בוטלו חלק מהסנקציות נגד איראן, ואילו הרפובליקה האיסלאמית ויתרה על הקמת מתקן המים הכבדים באראק "שממילא לא היה בו צורך". לדברי הנשיא, "האם בכך ויתרנו על עקרונותינו? האידיאלים שלנו אינם מחוברים לצנטריפוגות".

עוד באותו נושא

איראן: "סוכל ניסיון חבלה של מדינה זרה בכור באראק"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"על שולחן המשא ומתן, לא אנחנו ולא הם מדברים על העקרונות של איראן"/מערכת וואלה, צילום מסך

מאז המהפכה האיסלאמית בשנת 1979, התקיימו שלושה משאלי עם במדינה. עם כינונה של הרפובליקה, נשאלו אזרחי המדינה אם הם תומכים בהקמת רפובליקה איסלאמית. 99% מהאזרחים תמכו אז בצעד זה. באותה השנה קיבלו האזרחים את חוקת המדינה, ועשור מאוחר יותר, הלכו שוב האיראנים לקלפיות להצביע על תיקונים לחוקה.

אם אכן יבחר רוחאני ללכת למשאל עם בנושאים כלכליים או חברתיים, יהיה ככל הנראה מדובר בתהליך ארוך ומורכב. הנשיא לא מסר מהם הנושאים הספציפיים שיעלו להצבעה. יתרה מכך, איראן נכנסת לשנה של בחירות הן למג'לס, הפרלמנט בטהראן, ולמועצת המומחים, הגוף המפקח על פעילותו של המנהיג העליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully