וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: "סוכל ניסיון חבלה של מדינה זרה בכור באראק"

30.10.2014 / 11:00

בכיר במחלקת הגרעין מסר כי הרשויות מנעו ניסיון חבלה בכור הרגיש "בשבועות האחרונים". לטענת איראן, כור המים הכבדים משמש למטרות מחקר בלבד, אולם במערב חוששים מהפקת אורניום מועשר

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
כור המים הכבדים באראק/AP

הרשויות באיראן סיכלו ניסיון חבלה במיכלים של מים כבדים, מרכיב מרכזי בכור גרעיני – כך דווח היום (חמישי) בעיתון האיראני "ארמאן". העיתון מצטט את סגן ראש מחלקת הגרעין של איראן, אסגאר זאריאן, שאמר כי מומחים איראניים מנעו את ניסיון החבלה "בשבועות האחרונים". זאריאן טען כי מדינה זרה עמדה מאחורי הניסיון, אולם לא הוסיף בנושא.

לאיראן קיים רק כור מים כבדים אחד, סמוך לעיר אראק. לטענת טהראן, הכור באראק, בעל הספק של 40 מגה וואט, נועד להפיק איזוטופים לחקר סרטן ולטיפולים רפואיים נוספים. עם זאת, נציגי המעצמות – ארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין – חוששים כי הכור באראק, מרגע הפעלתו, יוכל לספק פלוטוניום, אשר משמש להרכבת פצצת אטום יחד עם אורניום מועשר.

עוד כותרות מהעולם בוואלה! חדשות:
דיווח: עשרות הרוגים בתקיפה של צבא סוריה על מחנה פליטים
שוודיה הכירה רשמית בפלסטין; אבו מאזן: "החלטה אמיצה"
בכיר האו"ם: "ישראל חייבת לשמוע לקריאות העולם"

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
בחודש יוני, איראן הסכימה "לתכנן מחדש" את הכור/AP

בחודש יוני, איראן הסכימה "לתכנן מחדש" את כור המים הכבדים, על מנת לצמצם באופן חד את יכולת הפקת הפלוטוניום שלו, במחווה למערב. ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, עלי אכבר סאלחי, מסר כי האיראנים הסכימו להשעות את העבודות בכור במסגרת הסכם הביניים שנחתם בחודש נובמבר האחרון.

עתידו של כור המחקר באראק נותר אחת מהסוגיות עליהן הצדדים מתקשים למצוא הסכמה, עם התקרבות תאריך היעד לשיחות הגרעין – 24 בנובמבר. טהראן מתעקשת כי האורניום המעושר משמש את כוריה הגרעיניים לצורך אספקת חשמל, אולם אם יועשר לרמה גבוהה יותר ניתן להשתמש בו כחומר בקיע לפצצה גרעינית.

כור המים הכבדים באראק ממוקם כ-240 קילומטרים מדרום-מערב לטהראן. בפעילות מלאה, הוא מסוגל להפיק כתשעה קילוגרמים של פלוטוניום בשנה - כמות המספיקה לשתי פצצות גרעיניות. איראן, עם זאת, ממשיכה לטעון כי תכנית הגרעין שלה היא למטרות שלום בלבד, וכי הכור באראק נועד להפיק איזוטופים לטיפול בחולי סרטן.

עוד באותו נושא

דוח חדש: איראן מקיימת את תנאי הסכם הביניים

לכתבה המלאה
הכור הגרעיני של איראן, בושהר. AP
"מהנדס" נעצר בחשד לריגול בכור בבושהר/AP

בתחילת החודש, דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" כי שירותי הביטחון באיראן עצרו כמה חשודים בריגול בכור הגרעיני בבושהר. בחודש שעבר, נעצר אזרח אוקראינה בחשד לחבלה בכור בבושהר. על פי העיתון האיראני "המשהרי", מדובר ב"מהנדס" הקשור למומחים רוסיים שעבדו בכור הגרעיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully